Ιδιαίτερα αισιόδοξοι και με μεγάλες ελπίδες για την ανάκαμψη της οικονομίας τους επόμενους 12 μήνες εμφανίζονται οι επικεφαλής των οικονομικών επιτελείων των εταιρειών στην Ευρώπη, όπως αποτυπώνεται στην 13η έκδοση της έρευνας European CFO Survey της Deloitte. Η έρευνα διοργανώνεται από την Deloitte δύο φορές τον χρόνο με τη συμμετοχή περίπου 1.500 CFOs από 19 Ευρωπαϊκές χώρες ενώ η συγκεκριμένη έκδοση συνέλεξε απαντήσεις τον Μάρτιο του 2021.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 78% των Ελλήνων και το 74% των Ευρωπαίων CFOs αναμένουν άνοδο των εσόδων των εταιρειών τους μέσα στον επόμενο χρόνο, ενώ την ίδια στιγμή μόνο το 13% των Ελλήνων και το 12% των Ευρωπαίων συμμετεχόντων προβλέπει μείωση εσόδων.
Η βελτίωση του αισθήματος αισιοδοξίας φαίνεται πως είναι διάχυτη σε όλες τις χώρες και σε όλους τους τομείς της οικονομίας, ενώ η επιχειρηματική εμπιστοσύνη βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο από το 2015.
Aκόμη και στους κλάδους που χτυπήθηκαν τα μάλα από την πανδημία αναμένουν αύξηση εσόδων:
- Ποσοστό 43% των επιχειρήσεων δηλώνουν ότι έχουν ήδη επιστρέψει στα επίπεδα προ πανδημίας όσον αφορά τη δημιουργία εσόδων κι ένα 24% ότι θα το επιτύχει μέχρι το τέλος του έτους.
- Από την άλλη, χαμηλές είναι οι προσδοκίες στον τουρισμό όπου κανείς στην Ευρώπη δεν έχει φτάσει στα επίπεδα προ πανδημίας και μόλις ένα 15% εκτιμά ότι μπορεί να το επιτύχει έως το τέλος της χρονιάς. Επιπλέον, όπως φαίνεται στον κλάδο ένας στους δύο CFOs αναφέρει ότι υπάρχει ακόμη σημαντική ανησυχία για το ζήτημα της βιωσιμότητας των εταιρειών τους.
Στα θετικά της έρευνας ειδικά για τον κλάδο των ταξιδίων και του τουρισμού είναι το γεγονός ότι 6 στους 10 δηλώνουν περισσότερο αισιόδοξοι για τις προοπτικές της εταιρίας τους και το επίπεδο αισιοδοξίας είναι το υψηλότερο στον κλάδο από την άνοιξη του 2018. Περίπου τέσσερις στους έξι (81%) των CFOs του ίδιου κλάδου αναμένουν τα έσοδά τους να αυξάνονται τους επόμενους 12 μήνες, ποσοστό υψηλότερο όλων των κλάδων, με το δεδομένο ότι ο κλάδος είχε τις μεγαλύτερες απώλειες και ξεκινά από ένα πολύ χαμηλό επίπεδο εσόδων τους περασμένους μήνες.
Ετσι, οι προσδοκίες μπορούν μόνο να βελτιώνονται καθώς η σταδιακή άρση των περιορισμών επιτρέπει στους καταναλωτές να επενδύσουν ξανά στις υπηρεσίες εστίασης και φιλοξενίας το καλοκαίρι.