Του Βάιου Κρόκου
Όλες οι τρέχουσες προκλήσεις του κλάδου ετέθησαν στη χθεσινή πανελλήνια συγκέντρωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων – Εμπόρων Καυσίμων ενόψει μάλιστα και της κρίσιμης χειμερινής σεζόν.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, κ. Γιώργος Ασμάτογλου περιέγραψε το πλαίσιο στο οποίο καλείται να λειτουργήσει ο κλάδος, στηλιτεύοντας επιμέρους ζητήματα.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως παραδέχτηκε ότι είναι αδύνατο ένας πρατηριούχος να λειτουργήσει 100% νόμιμα – κάτι που έχει επισημανθεί και άλλες φορές σε θεσμικό επίπεδο. Γιατί όμως;
Όπως υποστηρίζει η πλευρά των πρατηριούχων είναι τέτοιο το πλήθος των φορολογικών, τελωνειακών, αγορανομικών, υγειονομικών, πολεοδομικών, αστυνομικών, εργασιακών, ασφαλιστικών, πυροσβεστικών και άλλων διατάξεων ασφαλείας που είναι πραγματικά αδύνατο να τις γνωρίζει κάποιος και να τις εφαρμόζει!
Σε επίπεδο πολυνομίας δηλαδή, όπως χαρακτηριστικά επισημάνθηκε, έξι υπουργεία και η ανεξάρτητη Αρχή ανταγωνισμού έχουν συναρμοδιότητα για τα πρατήρια, ενώ ταυτόχρονα οι πρατηριούχοι είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν και να ανανεώνουν 35 διαφορετικές άδειες για τη λειτουργία των επιχειρήσεών τους.
Λαθρεμπόριο και καθετοποίηση της αγοράς
Ωστόσο, βασικοί αρνητικοί παράγοντες αποτελούν επίσης ο αθέμιτος ανταγωνισμός από τα παράνομα κυκλώματα διακίνησης καυσίμων και η καθετοποίηση της αγοράς, γεγονός που έχουν οδηγήσει – μαζί με την οικονομική κρίση – εκατοντάδες πρατήρια σε “λουκέτο”.
“Η ανεξέλεγκτη παραβατικότητα οφείλεται στις δομικές αδυναμίες της Διοίκησης, στην πολυνομία, την σύγχυση αρμοδιοτήτων αλλά και την απροθυμία της πολιτείας να βάλει τάξη στην αγορά καυσίμων”, τόνισε ενδεικτικά ο κ. Ασμάτογλου
Κατά τα άλλα, στο 1,05 ευρώ το λίτρο προβλέπεται – με τα σημερινά δεδομένα των διεθνών τιμών και της ισοτιμίας του δολαρίου – να διαμορφωθεί η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης που θα διατίθεται στην αγορά από τις 15 Οκτωβρίου, δηλαδή με τιμή υψηλότερη κατά 8 λεπτά περίπου το λίτρο σε σχέση με πέρυσι.