Η ζημία από το «κανόνι» της Thomas Cook είναι δύσκολο να αποτιμηθεί για τον ελληνικό τουρισμό και σίγουρα θα πάρει χρόνο. Το μεγαλύτερο ύψος των ανοιγμάτων του αρχαιότερου ταξιδιωτικού κολοσσού συγκεντρώνονται στην Κρήτη, όπου το άμεσο κόστος φαίνεται ότι μπορεί να ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ. Υψηλό είναι το κόστος που πρέπει να πληρώσουν οι ξενοδόχοι σε Ρόδο, Κώ, Κέρκυρα, Ζάκυνθο, Σκιάθο κ.α..
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), που διενεργήθηκε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, η συνολική ζημία στα καταλύματα της χώρας από την πτώχευση της Thomas Cook, αποτιμάται στα 315 εκατ. ευρώ.
Η έρευνα πεδίου του Ινστιτούτου πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 24/09/2019 έως 27/09/2019 και αφορά στην καταγραφή πρωτογενών στοιχείων από ξενοδοχεία που συνεργάζονταν με την Thomas Cook την 23/09/2019, ημερομηνία που ανακοινώθηκε η πτώχευσή της.
Στην έρευνα που παρουσιάστηκε σήμερα σε συνέντευξη τύπου καταγράφεται ότι
- από το σύνολο των 9.917 ξενοδοχείων της χώρας, 1.193 ξενοδοχεία συνεργάζονται με τον Όμιλο Thomas Cook το 2019, αριθμητικό δεδομένο που αντιστοιχεί στο 12% του συνολικού ξενοδοχειακού δυναμικού της Ελλάδος
- το 48% των συνεργαζόμενων ξενοδοχείων με την Thomas Cook εντάσσεται στις κατηγορίες 1, 2 και 3 αστέρων.
Ωστόσο οι αρνητικές επιπτώσεις δεν περιορίζονται μόνον στις απαιτήσεις του 2019 που δεν μπορούν πλέον να καλυφθούν. Σύμφωνα με την έρευνα οι εκτιμώμενες απώλειες αφίξεων και διανυκτερεύσεων για τον τουριστικό κλάδο από την πτώχευση του Thomas Cook για το 2020 προσεγγίζουν το 1 δις ευρώ (929.073.511 ευρώ), ήτοι 2.5 δις. ευρώ για όλη την οικονομία με βάση τον τουριστικό πολλαπλασιαστή.
Τα μέτρα που προτείνει το ΞΕΕ
Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός κατά τη διάρκεια της συνέντευξης επισήμανε ότι το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος επεξεργάζεται ήδη δέσμη μέτρων για την στήριξη της απασχόλησης, την ρευστότητα των επιχειρήσεων που πλήττονται και την στήριξη της βιωσιμότητας των ξενοδοχειακών μονάδων.
Παράλληλα, τόνισε την:
- ανάγκη δημιουργίας μιας μεγάλης συμμαχίας, Κυβέρνησης, ΕΟΤ, Περιφερειών, Δήμων, φορέων, επιχειρήσεων, -ενόψει του κινδύνου απώλειας 2,5 δις ευρώ από την πραγματική οικονομία το 2020- προκειμένου να δοθεί ειδική έμφαση στην προβολή και διαφήμιση της χώρας καθώς και στη πραγμάτωση εναλλακτικών συνεργιών.
- ανάγκη θωράκισης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος απέναντι στις παγκόσμιες διακυμάνσεις τονίζοντας τη σημασία του δεκαετούς σχεδίου για τον τουρισμό που έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης.