Δημήτρης Μαλλάς
Στην Ελλάδα είναι γνωστό ότι μας «αρέσει» να γινόμαστε υπερβολικοί με διάφορα ζητήματα. Δεν έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που άπαντες ασχολούνταν με τα startups ή έσπευδαν να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά. Και η πραγματικότητα είναι πως πολλές φορές ευθύνη φέρουν και τα μέσα ενημέρωσης.
Μία από τις τελευταίες «μόδες» -αν μου επιτρέπετε αυτή την έκφραση- είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Άπαντες ασχολούνται με αυτόν τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Δεν νομίζω να υπάρχει μέρα που να μην έχω διαβάσει σε κάποιο άρθρο, ανακοίνωση ή δελτίο Τύπου τη φράση «ψηφιακός μετασχηματισμός». Στην προκειμένη περίπτωση, βέβαια, θα έλεγα ότι το hype έχει λογική: η ανάγκη που υπάρχει για τις επιχειρήσεις αλλά και τους οργανισμούς στον ιδιωτικό αλλά και στον δημόσιο τομέα να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που δημιουργούν οι εξελίξεις στις ψηφιακές τεχνολογίες και ο τρόπος που τις αξιοποιούν οι πολίτες/καταναλωτές είναι κάτι παραπάνω από δεδομένη.
Δεν είναι τυχαίο ότι ολόκληροι κλάδοι που δεν συνειδητοποίησαν τι γίνεται βρέθηκαν προ εκπλήξεων. Όπως είναι αυτός των μέσων ενημέρωσης, για τον οποίο πιστεύω ότι ήταν από τους πρώτους όπου υπήρξε ψηφιακός μετασχηματισμός και αλλαγή των επιχειρηματικών μοντέλων, απλά οι δημοσιογράφοι -ειδικά στην Ελλάδα- δεν το καταλάβαμε και δεν γράψαμε γι’ αυτόν!
Κάτι αντίστοιχο συνέβη και στον τουρισμό και δεν είναι τυχαίο ότι το προσεχές συνέδριο του ΣΕΤΕ την επόμενη εβδομάδα πρόκειται να επικεντρωθεί στις αλλαγές που φέρνουν οι ψηφιακές τεχνολογίες και το πώς θα πρέπει να αντιμετωπιστούν αυτές. Και η πραγματικότητα είναι πως η λίστα των ομιλητών είναι άκρως ενδιαφέρουσα.
Συγκεκριμένα, το στέλεχος της ΕΥ σημείωσε πως ένας οργανισμός που θέλει να μετασχηματιστεί ψηφιακά θα πρέπει να είναι διατεθειμένος να αναλάβει ρίσκα
Αυτό πάντως που θα ήθελα να επισημάνω είναι πως ψηφιακός μετασχηματισμός δεν σημαίνει απλά ότι ένας οργανισμός ή μία επιχείρηση αναβαθμίζει τις τεχνολογικές υποδομές και ψηφιοποιεί τα πάντα. Οι αλλαγές που απαιτούνται είναι διαφορετικές και αρκετά πιο δραστικές. Και είχε πολύ ενδιαφέρον μία ομιλία του Ivan Hernandez, Head of Consumer IoT, EMEA στην ΕΥ στο πλαίσιο του 4ου workshop για το digital transformation που πραγματοποίησε χθες το Found.ation σε συνεργασία με το ΕΙΤ Digital. O κ. Hernandez τόνισε μεν ότι βρισκόμαστε μέσα σε μία τεχνολογική «καταιγίδα», η οποία αναμένεται να μας πλήξει άμεσα και να παρασύρει τα πάντα, τόνισε, όμως, ότι τα σημεία – κλειδιά δεν έχουν σχέση με την τεχνολογία όσο με τις επιλογές και τις αποφάσεις που θα κάνει ένας οργανισμός.
Συγκεκριμένα, το στέλεχος της ΕΥ σημείωσε πως ένας οργανισμός που θέλει να μετασχηματιστεί ψηφιακά θα πρέπει να είναι διατεθειμένος να αναλάβει ρίσκα, να αποφασίσει αν μπαίνει σε αυτή τη διαδικασία προκειμένου να επιβιώσει ή για να ηγηθεί τις αγοράς και να δώσει έμφαση στην αξία που δημιουργείται για τον ίδιο τον οργανισμό από τις κινήσεις που θα κάνει.
Το τελευταίο είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο: δεν έχει νόημα για κάποιον οργανισμό να υλοποιεί ψηφιακά έργα και να υιοθετεί τεχνολογίες χωρίς να ξέρει πώς να τις αξιοποιήσει προκειμένου να βελτιώσει τα προϊόντα και τις λύσεις του όπως φυσικά και την εμπειρία που προσφέρει στους πελάτες του. Αυτή η βελτίωση του customer experience ήταν κάτι στο οποίο στάθηκε ιδιαίτερα στο ίδιο workshop και ο Γιώργος Γαβριήλ, επικεφαλής του τομέα ψηφιακής τραπεζικής και καινοτομίας στην Praxia Bank, η οποία είναι μία τράπεζα που πρέπει να διαφοροποιηθεί προκειμένου να αντέξει στην εγχώρια τραπεζική αγορά. Και θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε πως μία challenger bank θα κινηθεί και ακόμη πιο ενδιαφέρον θα είναι να δούμε αν και πως θα «απαντήσουν» οι υφιστάμενοι «παίκτες» του χρηματοπιστωτικού συστήματος.