Η κρατικοποίηση της Attica Bank είναι το πρώτο αναπόφευκτο βήμα ενός ευρύτερου σχεδίου ριζικής εξυγίανσης του ισολογισμού της, απόρροια των καθαρών ζημιών- ύψους 306,4 εκατ.- που κατέγραψε το 2020. Συνέπεια των αυξημένων προβλέψεων- 286 εκατ.- που έλαβε η διοίκηση για να καλύψει τιτλοποιήσεις μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων. Πρακτικά η εγγραφή ζημιών ενεργοποιεί αυτόματα την υποχρέωση αύξησης μετοχικού κεφαλαίου υπέρ του Δημοσίου προκειμένου να συμψηφιστεί η οριστική/τελική αναβαλλόμενη λογιστική απαίτηση, που έχει εκκαθαριστεί.

Οι εξελίξεις στην Attica Bank- και την αναγκαστική κρατικοποίηση της- θα μπορούσαν να είναι διαφορετικές εάν ο.. απηρχειωμένος νόμος Χαρδούβελλη (κλείνει αισίως 8ετία) είχε επικαιροποιηθεί/εκσυγχρονισθεί (ή αντικατασταθεί) ή στην περίπτωση, που είχε προχωρήσει η δημιουργία/λειτουργία του σχεδίου της Τραπέζης της Ελλάδος για την Εταιρεία Διαχείρισης Ενεργητικού. Τίποτε από δεν έχει γίνει, με συνέπεια η λύση για την Attica Bank να δίνεται-υποχρεωτικά- μέσω του μηχανισμού (κρατικών εγγυήσεων) του “Ηρακλή ΙΙ”. Προς αυτή την κατεύθυνση έγιναν, το απόγευμα της Τετάρτης σύσκεψη στο αρμόδιο υφ. Οικονομικών και δ.σ στην Attica Bank, καθώς ειδική επιτροπή προωθεί γνωμοδότηση και έκδοση Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου για την ενεργοποίηση του νόμου Χαρδούβελλη. Ο αναβαλλόμενος φόρος- 421,4 εκατ- διπλάσιος των ιδίων κεφαλαίων θα μετατραπεί σε ισόποση απαίτηση (σε αξία μετοχών) υπέρ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Εξέλιξη, που συνεπάγεται είσοδο του ΤΧΣ στο μετοχικό κεφάλαιο, στο οποίο συμμετέχει-ήδη- το Δημόσιο (μέσω του ΕΦΚΑ) με 32% ενώ ποσοστό έχει και το ΤΜΕΔΕ.

Θα μπορούσε να αποφευχθεί η κρατικοποίηση με στόχο την επανιδιωτικοποίηση της Attica Bank; θεωρητικά ναι, εάν οι κύριοι μέτοχοι (ΕΦΚΑ, ΤΜΕΔΕ) δανείζονταν για να διατηρήσουν το ποσοστό συμμετοχής τους, δηλαδή λ.χ να μπορούσαν να αγοράσουν τα warrants, που θα εκδοθούν. Προφανώς, όμως, ο κεντρικός σχεδιασμός προτάσσει την ριζική αλλαγή του μετοχολογίου της Attica Bank, μέσω της εισόδου ενός ή περισσότερων στρατηγικών εταίρων, περίπου στο μοντέλο που υλοποιείται στην Πειραιώς. Υπάρχει, ωστόσο, επενδυτικό ενδιαφέρον για είσοδο ιδιωτών στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας Attica απαλλαγμένης από τα βαρίδια του παρελθόντος; και πόσο βαραίνει (και το Μαξίμου) η πίεση της Κομισιόν για το πλαίσιο αντικατάστασης των μετατρέψιμων ομολογιών (των Contigent Convertible bonds); Πηγή της Goldman Sachs, που ως σύμβουλος της ελληνικής κυβέρνησης και κατά κάποιο τρόπο εγγυητή της σταθερότητας του συστήματος, υποστηρίζει πως αυτή την περίοδο που η ελληνική αγορά είναι στο monitoring των ξένων funds και τα κόστη χρήματος, ακόμη, αρκετά χαμηλά όντως θα μπορούσε να βρεθεί στρατηγικός/οί αγοραστής/ές για τη νέα Attica Bank.

Μέσω της σχετικής διαδικασίας, που θα ακολουθηθεί, θα ολοκληρωθεί η συναλλαγή τιτλοποίησης “Ωμέγα” (και την ένταξη των μειωμένης εξασφάλισης ομολογιών) στον “Ηρακλή ΙΙ” ο δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας θα βελτιωθεί κατά 2 με 3 ποσοστιαίες μονάδες. Ο συγκεκριμένος σχεδιασμός θα συμπληρωθεί με τις υπόλοιπες δράσεις κεφαλαιακής ενίσχυσης, που έχει εκπονήσει η διοίκηση με το Επιχειρησιακό Σχέδιο 2021-2023. Από την στιγμή, που θα ολοκληρωθεί και αυτή η σύνθετη διαδικασία, η Attica Bank με υγιή ισολογισμό και ίδια κεφάλαια, θα μπορέσει να συμβάλλει: α) στην χρηματοδότηση των κλάδων υποδομών/κατασκευών, ενέργειας και περιβάλλοντος, β) στην διεύρυνση συνεργασιών (όπως λ.χ. με την Interamerican) σε τομείς όπως ο τραπεζοασφαλιστικός, γ) στον μηδενισμό των μη εξυπηρετούμενων δανείων (μέσα στο 2021), δ) στην ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης και του επιχειρησιακού μετασχηματισμού της.

Χρηματιστηριακά, προσωρινά εκτός διαπραγμάτευσης μέχρι νεοτέρας…ανακοίνωσης λογιστικών καταστάσεων.

……………………..

Πηγή: ΧΡΗΜΑ WEEK, 15/05/2021

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here