Αλλάζουν τα πάντα στο ΦΠΑ στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε Ευρώπη και Ελλάδα από την 1η Ιουλίου και οι νέες συνθήκες έρχονται να διευκολύνουν τις ελληνικές και ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να λειτουργήσουν με απλούστερους κανόνες και κυρίως να ανταγωνισθούν τους εμπόρους εκτός ΕΕ.
Είναι μία μεγάλη αλλαγή για τις online πλατφόρμες που φέρνει ταυτόχρονα και την πρώτη αλλαγή στο καθεστώς ΦΠΑ στην Ευρώπη σχεδόν 30 χρόνια μετά τα ην τελευταία επικαιροποίησή του. Οι νέοι κανόνες θα επηρεάσουν τους διαδικτυακούς πωλητές και τις online πλατφόρμες εντός, όσο και εκτός της ΕΕ, όπως επίσης και τους ταχυδρομικούς φορείς και τους ταχυμεταφορείς, τις τελωνειακές και φορολογικές διοικήσεις, καθώς και τους καταναλωτές.
Συγκεκριμένα από την 1η Ιουλίου, εισάγονται αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο χρεώνεται ο ΦΠΑ στις online πωλήσεις, είτε οι καταναλωτές αγοράζουν από εμπόρους εντός, είτε εκτός της ΕΕ. Μέχρι τώρα, τα εμπορεύματα, που εισάγονταν στην ΕΕ και κόστιζαν λιγότερο από 22 ευρώ από εταιρείες εκτός ΕΕ, απαλλάσσονταν από τον ΦΠΑ.
Πλέον, η απαλλαγή αίρεται, ώστε να χρεώνεται ΦΠΑ σε όλα τα εμπορεύματα που εισέρχονται στην ΕΕ ακριβώς όπως και για τα εμπορεύματα που πωλούνται από επιχειρήσεις της ΕΕ. Σύμφωνα με μελέτες, επιτήδειοι πωλητές από χώρες εκτός ΕΕ προβαίνουν σε παραπλανητική επισήμανση αποστολών εμπορευμάτων, π.χ. έξυπνων τηλεφώνων, προκειμένου να επωφεληθούν από την απαλλαγή.
Το κενό αυτό επιτρέπει στις εν λόγω εταιρείες να έχουν πλεονέκτημα λόγω του μειωμένου φόρου από τους ανταγωνιστές τους στην ΕΕ ενώ κοστίζει στα δημόσια ταμεία της ΕΕ περίπου 7 δις ευρώ ετησίως σε απάτες, γεγονός που οδηγεί σε μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση για τους άλλους φορολογούμενους.
Ο φόρος πληρώνεται στη χώρα του αγοραστή
Επίσης, το νέο καθεστώς διασφαλίζει ότι ο ΦΠΑ, που οφείλεται για τις διαδικτυακές πωλήσεις, καταβάλλεται στη χώρα του καταναλωτή. Μέχρι σήμερα, οι πωλητές ηλεκτρονικού εμπορίου έπρεπε να διαθέτουν αριθμό φορολογικού μητρώου ΦΠΑ σε κάθε κράτος – μέλος στο οποίο ο κύκλος εργασιών τους υπερβαίνει ένα συγκεκριμένο συνολικό κατώτατο όριο, το οποίο διαφέρει από χώρα σε χώρα.
Από την 1η Ιουλίου, θα υπάρχει μόνο ένα, κοινό ευρωπαϊκό όριο 10.000 ευρώ, πάνω από το οποίο ο ΦΠΑ πρέπει να καταβάλλεται στο κράτος – μέλος στο οποίο παραδίδονται τα εμπορεύματα.
Οι διαδικτυακοί πωλητές θα μπορούν να εγγραφούν σε μια ηλεκτρονική πύλη (οne-stop shop), όπου μπορούν να εκπληρώσουν όλες τις υποχρεώσεις τους, όσον αφορά τον ΦΠΑ για τις πωλήσεις τους σε ολόκληρη την Ε.Ε. Αντί να αγωνίζονται να συμμορφωθούν με περίπλοκες διαδικασίες σε άλλες χώρες, μπορούν να εγγραφούν στο δικό τους κράτος – μέλος και στη δική του γλώσσα.
Μόλις εγγραφεί, ο διαδικτυακός λιανοπωλητής μπορεί να κοινοποιήσει και να καταβάλει ΦΠΑ στην ειδική ηλεκτρονική θυρίδα για όλες τις πωλήσεις του στην ΕΕ μέσω τριμηνιαίας δήλωσης. Από τη θυρίδα θα φροντίζουν για τη διαβίβαση του ΦΠΑ στο αντίστοιχο κράτος – μέλος.
Για τους καταναλωτές, αυτό σημαίνει πολύ μεγαλύτερη διαφάνεια: όταν αγοράζετε από πωλητή τρίτης χώρας ή πλατφόρμα, που είναι εγγεγραμμένοι στην ηλεκτρονική θυρίδα, ο ΦΠΑ θα πρέπει να αποτελεί μέρος της τιμής που καταβάλλετε στον πωλητή, θα έχει ήδη καταβληθεί με την αγορά και δεν θα ζητείται πρόσθετη πληρωμή.