Νέα δυναμική και δεδομένα δημιουργούνται στο οργανωμένο λιανικό εμπόριο, ένα κλάδος που «ευεργετήθηκε» από το ξέσπασμα της πανδημίας και τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν.
Η πρώτη διετία μετά την πανδημία εκτιμάται πως θα είναι μια περίοδος ανασύνταξης, αμέσως μετά όμως θα υπάρξουν τεκτονικές αλλαγές με πιθανές εξαγορές και συγχωνεύσεις, λόγω των τάσεων που προέκυψαν από την πανδημία του κορονοϊού.
Μπορεί οι οργανωμένες αλυσίδες να κατέχουν τα 11 δισ. ευρώ επί συνόλου 23 δισ. ευρώ που αφορά στο εμπόριο τροφίμων (με έξτρα έσοδα 900 εκατ. ευρώ λόγω της πανδημίας), δημιούργησαν παράλληλα έξτρα ετήσια διοικητικά έξοδα περί τα 160 εκατ. ευρώ και προχώρησαν σε περίπου 7.000 νέες προσλήψεις για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες του καταναλωτικού κοινού.
Αυτή είναι η εικόνα που περιγράφει ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), Κωνσταντίνος Μαχαίρας εκφράζοντας, ωστόσο, τον προβληματισμό του για το κατά πόσο οι οργανωμένες αλυσίδες θα καταφέρουν τη φετινή χρονιά να διατηρήσουν τον τζίρο που επωφελήθηκαν από την πανδημία πέρυσι, σε συνέντευξη του στο ΑΠΕ.
Σύμφωνα με τον ίδιο ο έξτρα τζίρος που κέρδισαν οι οργανωμένες αλυσίδες δεν υπάρχει περίπτωση να διατηρηθεί ενώ τα διοικητικά έξοδα δεν θα μπορέσουν να μειωθούν άμεσα. Συγκεκριμένα αναφέρει:
«Θα χρειαστούν τρία με τέσσερα χρόνια μέχρι οι οργανωμένες αλυσίδες να ξαναφτάσουν σε μια ομαλοποίηση των διοικητικών τους εξόδων», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Η εικόνα σήμερα και οι πιθανές συγχωνεύσεις
Ανοδικά φαίνεται πως κινήθηκε ο τζίρος και το α’ τρίμηνο του 2021 (κατά 5,5%-6%) στις οργανωμένες αλυσίδες, ενώ για το σύνολο του έτος εκτιμάται ανάπτυξη ως και 2,5%, μιας και η επανεκκίνηση της εστίασης, ο έντονος ανταγωνισμός και η μείωση εισοδημάτων μέρος των πολιτών θα επηρεάσουν την τελική εικόνα.
Σύμφωνα με τον κ. Μαχαίρα, το ηλεκτρονικό εμπόριο στα τρόφιμα θα φέρει νέους μεγάλους παίκτες στην ελληνική αγορά που θα διεκδικήσουν μέρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων που κέρδισαν την περασμένη χρονιά τα σούπερ μάρκετ.
Παράλληλα, εκφράζει την τη βεβαιότητά του ότι θα υπάρξουν νέες εξαγορές στον κλάδο. Προσθέτει χαρακτηριστικά: «γνωρίζουμε ότι υφιστάμενες ελληνικές αλυσίδες αυτό το διάστημα διερευνούν την πιθανότητα εξαγοράς μικρότερων τοπικών αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην ευρύτερη περιφέρεια της χώρας».
Για την επόμενη ημέρα του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ο κ. Μαχαίρας εκφράζει την αισιοδοξία του και προβλέπει ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα συνεχίσει να επενδύει στη φυσική παρουσία και θα κάνει ταχύτερα βήματα στο e-grocery.
«Το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων έχει δυναμική. Έχει μια σταθερή ανάπτυξη του 2% με 3%, προσπαθεί να μειώσει τα έξοδά του και να έχει καλύτερο διαχειριστικό κόστος, οπότε να έχει καλύτερο EBITDA. Τα επόμενα χρόνια το ελληνικό λιανεμπόριο τροφίμων θα συνεχίσει να έχει μια καλή ανταγωνιστική ανάπτυξη με στόχο να πάει στην περιοχή του 6% – 8% EBITDA το οποίο πλέον θα το κάνει πιο αξιοπρόσεκτο και από ξένους παίκτες που θέλουν να συνεργαστούν με κάποια ελληνική εταιρεία» τόνισε ο κ. Μαχαίρας και συμπλήρωσε: «Τα επόμενα 3 με 4 χρόνια, γιατί η κανονικότητα δεν θα έρθει πριν από το 2024 – 2025, και δεδομένου ότι ήμασταν πιο τυχεροί σε σχέση με άλλους κλάδους, θα μπορέσουμε να προσαρμοστούμε πιο γρήγορα στις νέες απαιτήσεις της αγοράς. Πιστεύω ότι το ελληνικό λιανεμπόριο θα συνεχίζει να τα καταφέρνει».