Δημήτρης Μαλλάς
Στην επιχειρηματικότητα είναι απαραίτητο να παίρνεις και ρίσκα. Δεν γίνεται να πηγαίνεις πάντα από τον σίγουρο δρόμο. Γιατί αν πηγαίνεις μόνο από τα σίγουρα, αν κινείσαι μόνο στην αποκαλούμενη comfortzone σου, τότε και πιο δύσκολο είναι να επιταχύνεις τον ρυθμό ανάπτυξης σου και είναι πολύ πιθανό να βρεθείςπρο δυσάρεστων εκπλήξεων όταν τα δεδομένα στην αγορά αλλάζουν. Και στη σημερινή ψηφιακή εποχή τα πάντα αλλάζουν εξαιρετικά γρήγορα.
Αυτό σκεφτόμουν ακούγοντας χθες (17 Οκτωβρίου) τον Γιάννη Ρέτσο, πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) να μιλά στην έναρξη του συνεδρίου του συνδέσμου με τίτλο «Redefining Realities: #some REACT different». Ουσιαστικά, από τον τίτλο και μόνο είναι κατανοητό ότι στον ΣΕΤΕ εκτιμούν -και ορθώς κατά την προσωπική άποψη μου- ότι ο ελληνικός τουρισμός θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει τις προτεραιότητες του. Χρειάζεται να κινηθεί προς την προσέλκυση περισσότερο ποιοτικών τουριστών, χρειάζεται να διαφοροποιήσει το προϊόν. «Πρέπει να αλλάξουμε λογική, πρέπει να λειτουργήσουμε πιο επιθετικά, πρέπει να πάρουμε ρίσκα» επεσήμανε ο κ. Ρέτσος.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Ρέτσος κάνει λόγο για αλλαγές στο τουριστικό μοντέλο της χώρας. Άλλωστε, δεν μπορούν διαρκώς οι αφίξεις να αυξάνονται. Και δεν μπορεί και η χώρα να υποστηρίξει μεγαλύτερο αριθμό τουριστών, καθώς δεν υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές. Για την ακρίβεια, δεν μπορεί να υποστηρίξει μέσα στο καλοκαίρι και σε συγκεκριμένες περιοχές. Γι’ αυτό και είναι απαραίτητο να αλλάξουμε την προσέγγιση μας. Και αυτό είναι απαραίτητο αφενός για να είναι πιο εύκολο να απορροφηθούν οι επιπτώσεις από την επόμενη «κατάρρευση» ενός μεγάλου τουριστικού πρακτορείου αλλά και επειδή ο τουρισμός αλλάζει άρδην, όπως έχουν ήδη αλλάξει και οι ταξιδιώτες που κινούνται αυτόνομα και χρησιμοποιούν τα ψηφιακά εργαλεία περισσότερο.
Εν έτει 2019 δεν είναι δυνατόν ένα ξενοδοχείο 5 αστέρων να μην έχει site και το κυριότερο να υπάρχει τουριστική επιχείρηση που να μην έχει έναν άνθρωπο που να γνωρίζει έστω και τα βασικά του digitalmarketing. Δεν είναι δυνατόν να επενδύεις εκατομμύρια για την ανακαίνιση του ξενοδοχείου σου και μετά να μην θες να δαπανήσεις μερικές χιλιάδες ευρώ για να αναβαθμιστείς και σε επίπεδο αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων.
Την περίοδο της κρίσης, ο τουρισμός ήταν εκείνος που ξεχώρισε καθώς κατάφερε να ανταποκριθεί και με το παραπάνω στην πρόκληση. Τώρα, όμως, πρέπει να μην μείνει πίσω από τις εξελίξεις. Και όπως ανέφερε ο κ. Ρέτσος, οι επιχειρήσεις του κλάδου θα πρέπει να πάρουν ρίσκα.