του Κώστα Παπαγρηγόρη

Σε αυτό το περιβάλλον, η χρήση της κάρτας έχει καταστεί το πιο δημοφιλές μέσο πληρωμών στην Ελλάδα, καθώς, το τελευταίο δωδεκάμηνο, οι καταναλωτές που βασίστηκαν στις πληρωμές με κάρτα ήταν περισσότεροι από εκείνους που επέλεξαν τις πληρωμές με μετρητά. Αυτό προκύπτει από έρευνα της Payments Europe, που είναι η «φωνή» του κλάδου των πληρωμών με κάρτες στην Ευρώπη, αναφορικά με το τοπίο των πληρωμών στην Ελλάδα.
Από τα ευρήματα της έρευνας προκύπτει ότι το 68% των καταναλωτών εμπιστεύονται τις κάρτες περισσότερο από άλλες μεθόδους πληρωμών. Στις άλλες μεθόδους περιλαμβάνονται τα μετρητά, οι μεταφορές χρημάτων και η μέθοδος «αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα» (buy now pay later – BNPL). Η τάση αυτή είναι ακόμη πιο έντονη στις νεότερες γενιές, οι οποίες προσελκύονται από τις ολοένα αυξανόμενες επιλογές που προσφέρουν οι ψηφιακές μέθοδοι πληρωμών.

Πάνω από το 70% των Ελλήνων που ανήκουν στη γενιά των Millennial και στην Gen Z προβλέπουν ότι, στο επόμενο δωδεκάμηνο, θα βασίζονται περισσότερο στις νέες μορφές ψηφιακών πληρωμών. Αντίστοιχα υψηλά διαμορφώνεται και η εμπιστοσύνη των εμπόρων για τις πληρωμές με κάρτα, καθώς το 77% αυτών συμφωνούν ότι τα οφέλη των καρτών υπερβαίνουν τα κόστη και το 62% αυτών προτιμούν να αποδέχονται ψηφιακές πληρωμές παρά πληρωμές με μετρητά. Επιπλέον, το 83% των εμπόρων πιστεύουν ότι θα διενεργήσουν περισσότερες ψηφιακές συναλλαγές στο διάστημα του επόμενου έτους.

Η ασφάλεια και η προστασία είναι τα κυριότερα κριτήρια με βάση τα οποία οι καταναλωτές και οι έμποροι επιλέγουν μεταξύ των διαφορετικών μεθόδων πληρωμών. Όταν καλούνται να συγκρίνουν τις διαφορετικές επιλογές πληρωμών, τοποθετούν τις κάρτες στην πρώτη θέση, επειδή θεωρούν ότι ανταποκρίνονται καλύτερα σε αυτές τις ανάγκες.

Ο Robrecht Vandormael, γενικός γραμματέας της Payments Europe, σημειώνει σε δήλωσή του: «Η μετάβαση στις πληρωμές χωρίς μετρητά συνεχώς επιταχύνεται. Η τελευταία έρευνα δείχνει ότι το τοπίο των πληρωμών στην Ελλάδα εξελίσσεται διαρκώς, με τις πληρωμές να αποκτούν ολοένα πιο ψηφιακό χαρακτήρα. Οι κάρτες εξακολουθούν να αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο του ελληνικού τοπίου πληρωμών, παρέχοντας ασφάλεια, προστασία και αξιοπιστία, και διαδραματίζοντας ταυτόχρονα ενεργό ρόλο στον ψηφιακό μετασχηματισμό της αγοράς».

Το ψηφιακό ευρώ (digital euro) παραμένει σχετικά άγνωστο στην Ελλάδα, καθώς μόνο το 55% των Ελλήνων καταναλωτών γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται. Από αυτούς τους καταναλωτές το 46% δεν είναι βέβαιοι για τα οφέλη που θα μπορούσε να συνεπάγεται η χρήση του ψηφιακού ευρώ. Όσο για τους εμπόρους, ο ένας στους τρεις δεν είναι βέβαιος για το πώς θα μπορούσε να ωφεληθεί από το ψηφιακό ευρώ ή πιστεύει ότι δεν θα αποκόμιζε κανένα όφελος.

Η μελέτη, που έγινε για λογαριασμό της Payments Europe, βασίζεται σε έρευνα που διενεργήθηκε τον Μάιο του 2024 σε 9 ευρωπαϊκές χώρες, στην οποία συμμετείχαν 2.250 έμποροι (από τους οποίους 250 στην Ελλάδα) που δραστηριοποιούνται στους τομείς του φυσικού και του ηλεκτρονικού εμπορίου και 13.000 καταναλωτές, από τους οποίους οι 1.000 στην Ελλάδα.

Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ