Του Βάιου Κρόκου

Γερασμένος στόλος – μικρότερος σε αριθμό – με σοβαρές καθυστερήσεις και χαμηλού επιπέδου εξυπηρέτηση συνθέτουν την εικόνα των αστικών συγκοινωνιών, που λίγο ως πολύ όλοι έχουν βιώσει. 

Για να αλλάξει η εν λόγω κατάσταση απαιτούνται βαθιές τομές, όπως σημείωσε ο Υπουργός Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής σε πρόσφατη συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στην οποία αναφέρθηκε για τις προκλήσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη αλλά και σε επιμέρους ζητήματα του χαρτοφυλακίου του όπως ο οδικός άξονας Πάτρας – Πύργου, τα τέλη κυκλοφορίας και η προσπάθεια μείωσης ρυπογόνων ΙΧ που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, τουλάχιστον το 1/3 θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα, και λεωφορεία με χαμηλό αποτύπωμα στους ρύπους.

«Το 70% των δρομολογίων έχουν καθυστερήσεις από 20 λεπτά και πάνω. Αυτό δεν είναι αστική συγκοινωνία, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης είναι στο μισό. Θέλουμε χρόνο γιατί δεν έχουμε το μαγικό ραβδάκι, γιατί μ’ αυτό το στόλο πρέπει κάπως να συμμαζέψουμε την κατάσταση. Από 1800 που είχαμε το 2014, παραλάβαμε 800. Δεν είχε γίνει καμία προμήθεια. Το 2023 χρειαζόμαστε 700 λεωφορεία», σημείωσε χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων.

ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ

Οι προκλήσεις και στις δυο περιπτώσεις είναι μεγάλες με κάποιες διαφοροποιήσεις ωστόσο.

«Στην Αθήνα, σε καμία περίπτωση δεν είμαστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης. Δεν σημαίνει ότι επειδή είναι δημόσιο θα περιμένει ο άλλος το λεωφορείο 20 λεπτά», τόνισε ο κ. Καραμαλής αναφερόμενος στα περί ιδιωτικοποιήσεων στην Αθήνα.

Για τη Θεσσαλονίκη και τον ΟΑΣΘ: «Δεν θα πούμε ούτε εδώ ψέματα. Όταν έρθουν τα καινούρια λεωφορεία στον ΟΑΣΘ θα λυθεί το πρόβλημα. Παραλάβαμε 200 όταν χρειάζονται 600. Ο μέσος όρος ηλικίας είναι 17 χρόνια. Στον ΟΑΣΘ χρειάζεται μέχρι το τέλος του χρόνου να καταβληθούν 30 εκατ ευρώ. Ο ΟΑΣΘ έχει επιδότηση 100% πάνω. Κάναμε το ακατόρθωτο για να σώσουμε τον ΟΑΣΘ. Ο Δήμαρχος προς τιμήν του συμμετέχει στην επιτροπή και είναι πάνω από το ζήτημα».

Δυο κινήσεις για λιγότερα ΙΧ παλιάς τεχνολογίας

Το χάσμα με τους Ελλάδας – Ε.Ε παραμένει μεγάλο και σε αυτόν τον τομέα καθώς ο μέσος όρος ηλικίας ΙΧ στην χώρα μας προσδιορίζεται στα 15,4 χρόνια όταν στην Γηραιά Ήπειρο ανέρχεται στα 7. Όπως σημείωσε ο κ. Καραμανλής, στόχος είναι να δοθούν κίνητρα, μειώνοντας τους δασμούς ώστε να μην έρχονται παλαιά μεταχειρισμένα οχήματα αλλά euro 5, 6. Δεύτερο βήμα θα αποτελέσει η στήριξη της ηλεκτροκίνησης.

«Ένας από τους λόγους που θέλουμε να ανανεώσουμε τον στόλο μας είναι ότι όσο πιο παλιά είναι τα οχήματα, τόσο μεγαλύτερα είναι τα τέλη. Δίνουμε μάχη για να μην πληρώνονται αυτά τα μεγάλα τέλη. Θα βρούμε λύση και για τα παλιά «μεγάλα» οχήματα για τα οποία είχαν δοθεί κάποτε χρήματα. Αλλαγές μέχρι το 2021 δεν αναμένονται», σημείωσε αναφορικά με τα τέλη κυκλοφορίας.

Στηλίτευσε τέλος τα πεπραγμένα της προηγούμενης κυβέρνησης αναφορικά με τους αυτοκινητόδρομους ΒΟΑΚ και Πάτρα – Πύργος, οριοθετώντας τα επόμενα βήματα που απαιτούνται: 

«Οι δύο είναι οι μόνοι που λείπουν για να αποκτήσει η χώρα μας ένα από τα πιο σύγχρονα οδικά δίκτυα στην Ευρώπη. Στον ΒΟΑΚ δεν έχει γίνει τίποτα. Χάραξη, μελέτες, χρηματοδότηση. Πρέπει πρώτα να κάνουμε μελέτες για να ξεκινήσει το έργο. Χρονικά θέλουμε τουλάχιστον δύο χρόνια να ξεκινήσουμε τα έργα στην Κρήτη. Είναι παραμύθια της Χαλιμάς όσα έλεγαν πριν. Στο Πάτρα-Πύργος ήταν έτοιμο το έργο να τελειώσει και η κυβέρνηση της Αριστεράς ήθελε να δώσει σε συγκεκριμένο εργολάβο και καναλάρχη το έργο. Θα ξεκινήσει όμως άμεσα. Από εμάς δεν θα ακούτε μεγάλα λόγια. Πρώτα θα τα πούμε με τους Ευρωπαίους, που αυτοί χρηματοδοτούν και μετά θα δώσουμε σαφές χρονοδιάγραμμα», σημείωσε.