Μια ενδιαφέρουσα συζήτηση διεξήχθη κατά τη διάρκεια του PANEL I με θέμα «Κυκλοφοριακό, το μεγαλύτερο πρόβλημα των κατοίκων της Αθήνας», στο πλαίσιο του 5ου Auto Forum.
Στο πάνελ συμμετείχαν οι κ.κ. Παναγιώτης Καρυώτης, Προϊστάμενος Διεύθυνσης Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών, Περιφέρεια Αττικής, Δημήτρης Πάτσιος, M. Eng. Γενικός Διευθυντής, Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), Παναγιώτης Παπαντωνίου, Επίκουρος Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής – Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Βασίλης Καραφέρης, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της AUTOVISION SAKAR A.E. – Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Ελλάδος, Κωνσταντίνος Καραλίβανος, Digital Marketing Strategist, pricefox.gr.
Πριν την έναρξη της συζήτησης, παρέμβαση στο πάνελ έκανε ο κ. Σπύρος Λάσκος, Διοικητής της Τροχαίας, δίνοντας μια εικόνα του κυκλοφοριακού στους δρόμους της Αθήνας σήμερα. Όπως είπε, το ποσοστό των θανατηφόρων τροχαίων, ήταν κατά 29% μειωμένο το πρώτο τετράμηνο του 2022, συγκριτικά με το 2019. Πλέον ελάχιστα ταξί παρατηρούνται στις πιάτσες, γεγονός που είναι θετικό για τον ίδιο, καθώς φαίνεται πως τα ταξί κινούνται κανονικά. Σύμφωνα με τον κ. Λάσκο, παρατηρείται μεγάλη επισκεψιμότητα τουριστικών λεωφορείων, ενώ όσον αφορά τα δίκυκλα, ο αριθμός τους στο κέντρο της Αθήνας έχει μειωθεί. Μεταξύ άλλων ο διοικητής της Τροχαίας τόνισε την αναγκαιότητα “να αποδείξουμε ότι είμαστ δίπλα στις ευπαθείς ομάδες και να πείσουμε τους πολίτες να ξαναχρησιμοποιήσουν τα ΜΜΜ”.
Ο κ. Καρυώτης στην έναρξη της τοποθέτησής του είπε ότι για τη λύση του προβλήματος οδικής κυκλοφορίας είναι επιτακτική η ανάγκη συνεργασίας και συνεργειών. “Σαφέστατα είναι απαραίτητη η συνέργεια όλων ημών” τόνισε. Αναφέρθηκε δε στην έλλειψη ελεύθερων χώρων καθώς “οι μόνοι χώροι που υπάρχουν αφορούν συγχρηματοδοτούμενα έργα. Ο Κηφισός θέλει πολύ πιο ολοκληρωμένες παρεμβάσεις. Για παράδειγμα στην Αχαρνών, υπάρχει μια νησίδα πρασίνου που δεν είναι εμφανής επαρκώς. Μια λύση θα ήταν να την καταργήσουμε και να τοποθετήσουμε τσιμεντένια στηθαία, με τη μέγιστη δυνατότητα απορρόφησης της πρόσκρουσης. Στην Κατεχάκη έπειτα από ένα θανατηφόρο τροχαίο στην τελευταία στροφή πριν την Αττική οδό, με τη βοήθεια της Τροχαίας τοποθετήσαμε τσιμεντένια στηθαία τύπου Νew Jersey”. Μιλώντας για επιπλέον παρεμβάσεις που έχουν τεθεί στο τραπέζι, αναφέρθηκε στο σχέδιο δημιουργίας ποδηλατόδρομου στην Λ. Κατεχάκη. “Θέλουμε σε συνεργασία με το αρμόδιο υπουργείο να αποδώσουμε έναν ασφαλέστατο ποδηλατόδρομο στις παρυφές του Υμηττού” τόνισε.
Ο Προϊστάμενος Διεύθυνσης Διαχείρισης Μητροπολιτικών Υποδομών της Περιφέρειας Αττικής αναφέρθηκε σε ζητήματα που αφορούν το κυκλοφοριακό πρόβλημα όπως το θέμα του θορύβου αλλά και της περιβαλλοντικής ρύπανσης. “Μιλήσαμε με μεγαλύτερες εταιρείες, οι οποίες αναπτύσσουν προγράμματα μέτρησης του επιπέδου των ρύπων και προωθούν μηνύματα να αποφεύγεται η συμφόρηση στα σημεία”. Απαραίτητη κατά τον ίδιο είναι και η ορθή και έγκαιρη ενημέρωση των οδηγών μέσω εφαρμογών. “Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύνολο των συμβάντων που μετράμε, το 50% αφορούν σε βλάβες, ένα 20% η έλλειψη βενζίνης και το υπόλοιπο ποσοστό αφορά τροχαία ατυχήματα” , δήλωσε χαρακτηριστικά.
Λαμβάνοντας τον λόγο, ο κ. Πάτσιος αναφέρθηκε στην ομιλία του κ. Βασιλάκη, και σχολίασε τη διαπίστωση ότι στην Ελλάδα τίθενται στην κυκλοφορία πολλά αυτοκίνητα, ωστόσο τα παλαιά δεν αποσύρονται. Παρατήρησε πως η αγορά αυτοκινήτου παραμένει περιορισμένη στην Ελλάδα ειδικά μετά την κρίση του 2010-11. “Όμως δεν είναι πρόβλημα οι εισαγωγές αλλά η διατήρηση σε κυκλοφορία παλαιών οχημάτων που είναι κακοσυντηρημένα. Όλοι συζητάμε τα το κυκλοφοριακό ζήτημα σε Κηφισό, Κατεχάκη, Κηφισίας, όμως πρέπει η οπτική μας να περάσει και σε μια άλλη διάσταση. Η Ελλάδα είναι η 3η ή 4η χώρα από άποψη θανάτων λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων και δυστυχώς δεν αντιλαμβανόμαστε τη διάσταση του προβλήματος. Το δεύτερο ζήτημα που δεν αντιλαμβανόμαστε είναι το θέμα του θορύβου, ο οποίος επηρεάζει και τη δουλειά μας αλλά και την υγεία μας” είπε.
Ένα τρίτο ζήτημα που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής σύμφωνα με τον κ. Πάτσιο είναι το γεγονός ότι τα παλιά οχήματα είναι πολλαπλάσιες φορές πιο θανατηφόρα και πιο ζημιογόνα. “Τα παλιά λεωφορεία σκοτώνουν 14 φορές πιο πολύ, συγκριτικά με τα νέα” δήλωσε χαρακτηριστικά.
Τέλος ο κ. Πάτσιος έδωσε έμφαση στο θέμα του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας. “Είναι δυνατόν να κυκλοφορεί κάτω από την Ακρόπολη λεωφορείο 30 ετών;” διερωτήθη, τονίζοντας πως από τη μια επιβαρύνει το περιβάλλον και από την άλλη υποβαθμίζει το τουριστικό προϊόν της χώρας.
Σε σχετική ερώτηση, ο κ. Παπαντωνίου έθεσε ως ύψιστη προτεραιότητα την σύσταση ενός πολιτικού φορέα που θα προκρίνει και θα διασφαλίζει την υλοποίηση ουσιαστικών παρεμβάσεων που θα μπορέσουν να αλλάξουν τον χαρακτήρα των μετακινήσεων στο Λεκανοπέδιο. “Προτείνω κάτι που θα αντιμετωπίσει παθογένειες πολλών ετών. Δεν είναι εύκολο να αοφασιστεί πώς θα τον δομήσουμε ούτε πώς θα λειτουργήσει. Ωστόσο θα πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι και να συνεργαστούμε προκειμένου ο φορέας αυτός να αποτελέσει έναν σταθμό για τις μεταφορές της Αττικής” είπε.
Ο κ. Καραφέρης μιλώντας μέσα από την εμπειρία του, τόνισε ότι πολλά από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν δεν είναι ικανά να περάσουν ΚΤΕΟ αλλά ακόμη και αν μπορούσαν “θα ήταν οικονομικά ασύμφορο”. Όπως είπε, οι ιδιοκτήτες των παλαιών οχημάτων δεν έχουν τη διάθεση, ούτε την κουλτούρα να φροντίσουν για τη συντήρηση του οχήματός τους. “Σε αυτό έχει παίξει μεγάλο ρόλο και η οικονομική κρίση” παρατήρησε. Εκτίμησε δε πως η νέα πλατφόρμα που δημιουργείται για τα ανέλεγκτα οχήματα – που προσδιορίζονται σε 2 εκατ. ή το 1/3 του συνολικού στόλου – θα προσδώσει τα μέγιστα στη λειτουργία του θεσμού και στον τομέα της οδικής ασφάλειας.
Ο κ. Καραλίβανος στην τοποθέτησή του ανέφερε ότι “στο Pricefox ενδιαφερόμαστε για τους αριθμούς. Μπορούμε με αυτόν τον τρόπο να μοιραζόμαστε σημαντικές πληροφορίες με το κοινό. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση σε συνδυασμό με την ύπαρξη ενός γερασμένου στόλου μας ώθησε στο να θέλουμε να δώσουμε στους καταναλωτές να καταλάβουν τη σημασία της οδικής βοήθειας”.
Σε παρέμβασή του ο κ. Γιώργος Βασιλάκης, πρόεδρος του ΣΕΑΑ, αναφέρθηκε σε ζητήματα διαφθοράς που παρατηρούνται στον κλάδο. “Εάν υπήρχε ένα κουμπί που θα μπορούσαμε να πατήσουμε για να αλλάξει κάτι άμεσα, αυτό θα εμένα θα έπρεπε να αφορά την πάταξη της διαφθοράς. Δεν μπορούμε να επιβάλουμε οικονομικά αντικίνητρα για την κυκλοφορία παλιών οχημάτων στους δρόμους- μπορεί όμως να επιβληθεί η σωστή συντήρηση αυτών. Όσοι δεν επιθυμούν να συντηρήσουν σωστά το ελαφρύ ή το βαρύ όχημα τους, ξέρουν από πριν που μπορούν να απευθυνθούν προκειμένου να -μην- ελεγχθούν σωστά. Θα πρέπει να γίνονται διασταυρώσεις και να υπάρξουν επόπτες ΚΤΕΟ, ωστέ να κάνουν ελέγχους και να επιβάλλουν πρόστιμα”, τόνισε.
Από την μεριά της, η κα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά Πρόεδρος Διοικητικού Συμβουλίου, Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εκπαίδευσης για την Οδική Ασφάλεια και την Πρόληψη & Μείωση των Τροχαίων Ατυχημάτων (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» αναφέρθηκε στο ζήτημα της εκπαίδευσης. “Η εκπαίδευση από τα πρώτα χρόνια ζωής μας κάνει την διαφορά. Θα πρέπει να δημιουργήσουμε μια κουλτούρα ασφάλειας, να ξεκινήσουμε την εκαπίδευση σε θέματα οδικής ασφάλειας μέσα από την οικογένεια που πρέπει να δίνει τα σωστά πρότυπα” είπε η κα Μυλωνά μεταξύ άλλων.