Μεγαλώνει η ψαλίδα ανάμεσα στους κλάδους του λιανικού εμπορίου. Αυτό διαπιστώνει η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) από την επιμέρους ανάλυση των στοιχείων της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) αναφορικά με την εξέλιξη των πωλήσεων του κύκλου εργασιών όλων των τάξεων δραστηριότητας του τομέα λιανικού εμπορίου για το έτος 2020.
“Η επιμέρους ανάλυση των στοιχείων φωτίζει διαφορετικές όψεις και πτυχές της πανδημικής κρίσης και θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη”, αναφέρει η ΕΣΕΕ και δηλώνει την ικανοποίησή της διότι η ΕΛΣΤΑΤ αναγνωρίζει την διαχρονική συνεισφορά του λιανικού εμπορίου στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν.
Επιπλέον, η δημοσίευση χαρακτηρίζεται σημαντική διότι αφορά το 2020, δηλαδή τη χρονιά της πανδημίας COVID-19 “που το λιανικό εμπόριο μπήκε σε πραγματικές Συμπληγάδες”.
Έτσι, όπως σημειώνει η ΕΣΕΕ, ενώ η συνολική μείωση που καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ, μεταξύ 2019 και 2020, ανέρχεται στο -8,6% -ποσοστό μικρότερο από τις προβλέψεις για τη συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας- εντούτοις υπάρχουν κλάδοι που είδαν σημαντική αύξηση και άλλοι, πολυπληθείς αριθμητικά, που κατέγραψαν καταστροφικές μειώσεις.
Ενδεικτικά, ο κλάδος 4711, στον οποίον ανήκουν τα σούπερ μάρκετ, κατέγραψε συνολικά αύξηση 5,2% με αυτό το ποσοστό να εκτοξεύεται στο 9% για το 4ο τρίμηνο του 2020. Το ίδιο ισχύει και για κλάδους όπως τις διαδικτυακές πωλήσεις (4791) με ετήσια αύξηση 18% αλλά και το εμπόριο Η/Υ (4741) στο οποίο η αύξηση ήταν 13,1%. Αντίθετα, το λιανικό εμπόριο κοσμημάτων -ρολογιών είχε σχεδόν τη μεγαλύτερη μείωση (-46,8%) ενώ ο κλάδος των καλλυντικών (-39,4%) και ο κλάδος ενδυμάτων και υποδημάτων -36%. Κάποιοι κλάδοι κινήθηκαν περίπου στο ΜΟ της μείωσης όπως οι ηλεκτρικές οικιακές συσκευές (-10,9%), το εμπόριο σιδηρικών & χρωμάτων (-5,5%) καθώς και το λιανικό εμπόριο αθλητικού εξοπλισμού σε ειδικευμένα καταστήματα (-9,5%).