του Βάιου Κρόκου

Σε κρίσιμα ζητήματα γύρω από τον ανταγωνισμό – αθέμιτο πολλές φορές όπως τονίσθηκε – αναφέρθηκαν οι θεσμικοί εκπρόσωποι της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης κατά τη πετυχημένη ενημερωτική εκδήλωση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών γύρω από το θέμα για όλους τους κλάδους της οικονομίας.

Ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση, αναφέρθηκε στο ρόλο του ανταγωνισμού για το επιχειρείν και στην σημασία τήρησης κανόνων. «Δυστυχώς, κάποιοι μπερδεύουν τον όρο ελεύθερη οικονομία, με την παντελή έλλειψη κανόνων. Είναι κάτι παραπάνω από απαραίτητο λοιπόν να υπάρχουν αρχές που να είναι σε θέση να ελέγχουν αν τηρούνται αυτοί οι κανόνες, αν όλα γίνονται σύμφωνα με το νόμο, ή κάποιοι τον καταπατούν ή τον προσπερνούν τεχνηέντως, πάντα με στόχο το δικό τους κέρδος», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Χατζηθεοδοσίου.

Στον χαιρετισμό του, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε ότι στόχος του υπουργείου είναι να ανοίξει το λιανεμπόριο το συντομότερο δυνατόν, αλλά πάντα με βάση τις οδηγίες των ειδικών, ενώ ο Πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού κ. Γιάννης Λιανός και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης συζήτησαν με τους συμμετέχοντες, απάντησαν σε ερωτήσεις και έλυσαν απορίες σχετικά με θέματα Αθέμιτου και Ελεύθερου Ανταγωνισμού.

Η κ. Δήμητρα Λύχρου, πρόεδρος της ΕΑΕΕ, επεσήμανε πως υπάρχουν ασφαλιστικές εταιρείες που στο πλαίσιο της εμπορικής τους πολιτικής προωθούν ασφαλιστικά προϊόντα με ειδική έκπτωση στο ασφάλιστρο ή παρέχουν εκπτωτικά κουπόνια και άλλα ευεργετήματα αποκλειστικά σε συγκεκριμένο κύκλο πελατών, για παράδειγμα, σε εταιρείες τηλεπικοινωνίας, ΚΤΕΟ, πετρελαιοειδών κ.α.

“Το ερώτημα που έχουμε απευθύνει και στην Εποπτική μας Αρχή είναι αν είναι θεμιτός και νόμιμος ο αποκλεισμός του ευρύτερου καταναλωτικού κοινού από μια ευεργετική παροχή – επειδή δεν είναι πελάτες δηλαδή μιας παρπαάνω εταιρείας κλπ. Η διάκριση μεταξύ πελατών σε επίπεδο ασφαλισιμότητας επιτρέπεται για κριτήρια γενικά (ηλικία, επάγγελμα, περιορισμός κινδύνου κ.α) και όχι επειδή είναι πελάτης μιας τρίτης εταιρείας. Θα θέλαμε μια διευκρίνιση σε αυτό και για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και την προστασία του καταναλωτή”, τόνισε.

Ο κ. Ιωάννης Τοζακίδης, πρόεδρος του ΠΣΣΑΣ, επεσήμανε πως η ιδιωτική ασφαλιστική αγορά αποτελεί ένα σημαντικό πυλώνα της οικονομίας – και μέσω της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης – και στόχος θα πρέπει να είναι ο πολίτης να λαμβάνει καλές τιμές και ολοκληρωμένη πληροφόρηση. Ανέδειξε τις πιέσεις που υπάρχουν ακόμα από τραπεζικά – πιστωτικά ιδρύματα, αναδεικνύοντας στρεβλώσεις που προκύπτουν από το bancassurance. Επίσης, μίλησε για τα διαφορετικά τιμολόγια που μπορεί να υπάρχουν στην ίδια ασφαλιστική εταιρεία (με μικρές διαφοροποιήσεις – καλύψεις), λόγω της συνεργασίας με διαφορετικά δίκτυα διανομής, που προκαλούν κάποιες φορές σύγχυση στον τελικό καταναλωτή. Τέλος, μίλησε για τα προγράμματα Υγείας: “Κάθε 7-8 χρόνια διπλασιάζεται το ασφάλιστρο, άρα χρήσιμη πρόταση θα ήταν να ανακοινώνονται τουλάχιστον σε ετήσια βάση πως διαμορφώνονται οι τιμές προς όφελος του καταναλωτή”

Η πρόεδρος του ΣΠΑΤΕ κ. Μαρία Δημητριάδη, συμπλήρωσε πως η διαφορετική τιμολόγηση υποβιβάζει την έννοια του προϊόντος. Κίνητρο, δυστυχώς, για να αγοράσει κανείς ένα προϊον είναι η τιμή και όχι η αξία της ασφάλισης, χαιρετίζοντας τις προσπάθειες του κ. Σταμπουλίδη ώστε να βρεθεί λύση με νέους κανόνες για τις ΕΠΥ.

“Φαίνεται πως η αγορά μας δεν μπορεί να αυτορρυθμιστεί. Πρόταση του ΣΠΑΤΕ είναι να υιοθετηθεί το ελάχιστο τεχνικό ασφάλιστρο για έναν κλάδο υποχρεωτικής ασφάλισης (αυτοκίνητο)”, συμπλήρωσε.

Είναι αναγκαίο να διατηρηθούν οι κανόνες υγειούς ανταγωνισμού με στόχο την προστασία του καταναλωτή, είπε ο κ. Τάκης Μιχαλόπουλος, πρόεδρος της ΠΟΑΔ. “Τα τελευταία χρόνια ο “πονοκέφαλος” στον κλάδο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης προέρχεται αρχικά από τις online πλατφόρμες, online direct πωλήσεις και aggregators που όπως σημείωσε προσφερούν ειδικές εκπτώσεις και ωφελήματα μη προβλεπόμενα από το τρέχον κανονιστικό πλαίσιο, είτε ευτελίζουν το ασφάλιστρο, είτε δεν τηρούν κανόνες προσυμβατικής ενημέρωσης και εξυπηρέτησης του καταναλωτή. Επίσης από την πρόωθηση ασφαλιστικών συμβολαίων από τα πιστωτικά ιδρύματα τα οποία εκμεταλλεύονται την θέση ισχύος και το εκτενές πελατολόγιο που κατέχουν ασκούν πιέσεις σε πελάτες για αγορά συμβολαίων, ενώ αρκετές φορές χρησιμοποιούν μη πιστοποιημένους υπαλλήλους”,τόνισε χαρακτηριστικά.

Ένας σοβαρός λόγος που η αγορά μικραίνει, σύμφωνα με την ίδια, είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμός και τα “γκρίζα σημεία” στον ελεύθερο ανταγωνισμό, μιλώντας για διαφορετικά τιμολογιακά κριτήρια από ίδιες εταιρείες (direct σε σχέση με δίκτυα) κατά την κα Θεοδώρα Γουργούλη, πρόεδρο του ΠΣΑΣ. Τόνισε πως έχει ενταθεί σε μεγάλο βαθμό η πίεση από το bancassurance, ιδίως στις μέρες μας λόγω των δυσκολιών. Την ίδια ώρα μίλησε και για αυτοκινητοβιομηχανίες (ΚΤΕΟ, μάντρες ταξί, έμποροι κ.α) που κατευθύνουν σε δικά τους πρακτορεία ασφάλισης για συμβόλαια με δικούς τους όρους. Επίσης έκανε λόγω για τηλεφωνικές εταιρείες ή ακόμα και ποδοσφαιρικές ομάδες που προσφέρουν ασφάλιση

“Αγκάθι” στον πυρήνα της επιχειρηματικότητας και της ασφάλισης είναι ο αθέμιτος ανταγωνισμίος και ίσως ο σπουδαιότερος λόγος που είμαστε ουραγοί σε επίπεδο ασφαλιστικής συνείδησης στην Ευρώπης, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΜΑ, κ. Μιχάλη Τζωρτζωρή. Συνοψίζοντας τα προβλήματα ο κ. Τζωρτζωρής σημείωσε πως απαιτείται  έλεγχος σε εταιρείες ΕΠΥ, που προσπαθούν να πάρουν πελάτες, δεν τους αποζημιώνουν κάποιες φορές και “αμαυρώνουν” τον κλάδο, ενώ ανέδειξε το πρόβλημα με την διαφοροποίηση των τιμολογίων ανά κανάλι διανομής.

Από την πλευρά του ο Δημήτρης Γαβαλάκης γ.γ Ε.Ε.Α., Πρόεδρος Επιτροπής Ασφαλιστικών Διαμεσολαβούντων Ε.Ε.Α υπογράμμισε πως το τραπεζικό ίδρυμα πιέζοντας τον πελάτη για την παροχή τραπεζικών υπηρεσιών (δάνεια κλπ) εκμεταλλεύεται την δεσπόζουσα θέση του. Ο καταναλωτής δεν μπορεί να το καταγγείλει επώνυμα. Οπότε η Επιτροπή Ανταγωνισμού πρέπει να ελέγξει επώνυμες και μη καταγγελίες.

Πρότεινε πως “…μαζί με το Επιμελητήριο και τους Φορείς το πρώτο βήμα πρέπει να είναι η ενημέρωση του καταναλωτή για το δικαίωμα του να επιλέξει της αρεσκείας του και από όπου θέλει ασφάλιση – και όχι υποχρεωτικά από την τράπεζα”. Μιλώντας τέλος για τα συμβόλαια Υγείας, πρόταση είναι να υπάρχει δημοσιοποίηση των εταιρειών και των αναπροσαρμογών ειδικά αυτών με αυξήσεις πάνω από τον σχετικό δείκτη (ΙΟΒΕ).

διαβάστε: Παρέμβαση για τις ΕΠΥ ανακοίνωσε ο Π. Σταμπουλίδης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here