Δημήτρης Μαλλάς
Σε επίπεδα ρεκόρ στην ιστορία της αλυσίδας έφθασαν οι πωλήσεις της Κωτσόβολος για το οικονομικό έτος 2018-2019, με τη διοίκηση της εταιρείας πάντως να έχει αρχίσει να σχεδιάζει την επόμενη ημέρα, εκτιμώντας ότι θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στην αγορά των καταναλωτικών ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που παρουσιάστηκαν στη Θεσσαλονίκη με αφορμή και τα εγκαίνια του νέου ανακαινισμένου καταστήματος στην Πυλαία, για το οικονομικό έτος που έληξε στο τέλος Απριλίου 2019, οι πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 520 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 12,5% με τον συγκεκριμένο κύκλο εργασιών να είναι ο υψηλότερος στην ιστορία της αλυσίδας, ενώ τα τελευταία 5 χρόνια η συνολική αύξηση είναι της τάξεως του 55%. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά 25,1% στα 25,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη (ΕΒΙΤ) κατά 17,5% στα 20,1 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Κωτσόβολος, Γιάννη Βασιλάκο, τα βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα αποδίδονται στις αυξημένες πωλήσεις κατά 20% κατά την Black Friday, στην αύξηση στα έσοδα από τις πωλήσεις τηλεοράσεων λόγω του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου αλλά και της στροφής προς τις μεγαλύτερες ίντσας, την αύξηση του μεριδίου στις πωλήσεις smartphones, την ενίσχυση στα προϊόντα πληροφορική λόγω της ανόδου του gaming, ενώ μικρή αύξηση υπήρξε και στις πωλήσεις οικιακών ηλεκτρικών συσκευών και των μικροσυσκευών.
Οι επενδύσεις έφθασαν στα 10,7 εκατ. ευρώ και αφορούσαν κατά κύριο λόγο επενδύσεις στο δίκτυο καταστημάτων, το οποίο έχει πλέον πλήρως ανακαινισθεί με το κατάστημα στην Πυλαία, συνολικής επιφάνειας 4.034 τ.μ. να αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα της νέας φιλοσοφίας, στόχος της οποίας είναι να προσφέρει μία καλύτερη εμπειρία στον πελάτη. Σημειωτέον πως στο κατάστημα στην Πυλαία δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο «έξυπνο» σπίτι, ενώ οι πελάτες μπορούν επίσης να ενημερωθούν για νέες, αποκλειστικές συνεργασίες της Κωτσόβολος, όπως είναι αυτές με την Bang & Olufsen, την iRobot που εξειδικεύεται στο χώρο των ρομποτικών σκουπών και τη Franke, εκ των κορυφαίων στις κουζίνες.
Η επόμενη μέρα
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ο κ. Βασιλάκος αναφέρθηκε αρκετές φορές στην επόμενη ημέρα της αγοράς όπου θα υπάρχει μία σαφής άνοδο των πωλήσεων μέσω Διαδικτύου (σ.σ. αυτή τη στιγμή στην Κωτσόβολος αντιστοιχούν στο 10% του συνολικού κύκλου εργασιών) όπου θα πρέπει ο πελάτης να έχει τη δυνατότητα να κάνει τις αγορές του είτε online είτε offline και γενικότερα το φυσικό κατάστημα αποκτά ένα νέο ρόλο. «Θέλουμε να βλέπουμε τον πελάτη σε οποιοδήποτε κανάλι μας ακουμπήσει» επεσήμανε ο κ. Βασιλάκος, ο οποίος σημείωσε αρκετές φορές ότι την επόμενη τριετία θα υπάρξουν πολλές αλλαγές όσον αφορά τη μορφή που θα πάρει ο ανταγωνισμός.
Προκειμένου να το πετύχει αυτό, η Κωτσόβολος πρόκειται να επενδύσει σε τεχνολογικές υποδομές. Το σημαντικότερο μέρος των περίπου 11 εκατ. ευρώ επενδύσεων του φετινού οικονομικού έτους αφορούν υποδομές όπως είναι η νέα πλατφόρμα CRM, η νέα commerce πλατφόρμα που περιλαμβάνει μία καινούρια, εμπλουτισμένη εμπειρία στο www.kotsovolos.gr, η οποία θα είναι σύντομα διαθέσιμη αλλά και μία καινούρια αποθήκη συνολικού εμβαδού 17.000 τ.μ.
Ο κ. Βασιλάκος έσπευσε πάντως να τονίσει ότι γενικότερα η προετοιμασία της εταιρείας για την επόμενη φάση του ανταγωνισμού περιλαμβάνει μία συνολική επαναπροσέγγιση του συστήματος προμήθεια και διανομής των προϊόντων (supply chain), η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και ένας από τους βασικούς στόχους είναι η δημιουργία μίας νέας, μεγάλης αποθήκης συνολικής χωρητικότητας 50.000 τ.μ. «Μέσα στο επόμενο 18μηνο θα είμαστε πολύ καλύτεροι όσον αφορά στην εξυπηρέτηση του πελάτη» επεσήμανε ο κ. Βασιλάκος, σύμφωνα με τον οποίο είναι απαραίτητη η έμφαση σε υπηρεσίες, λόγω της πτώσης της μεικτής κερδοφορίας στα προϊόντα. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεγάλο κομμάτι της λειτουργικής κερδοφορίας της Κωτσόβολος οφείλεται στις υπηρεσίες που παρέχει.
Η φετινή χρονιά περιλαμβάνει πάντως και 7 ανακαινίσεις καταστημάτων αλλά και 3 νέα σημεία πώλησης (Ιεράπετρα, Νέο Ηράκλειο και ένα ακόμη σημείο που δεν αποκαλύφθηκε).
Όσον αφορά τους οικονομικούς στόχους, ο κ. Βασιλάκος παρουσιάστηκε αρκετά αισιόδοξος. Στην αρχική τοποθέτηση του προέβη στην εκτίμηση ότι συνολικά η αγορά των καταναλωτικών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών θα παρουσιάσει μία αύξηση της τάξεως του 2% σε ετήσια βάση. Στη συνέχεια, όμως, επεσήμανε ότι αν υπάρξουν ορισμένες προϋποθέσεις με κυριότερη την πολιτική σταθερότητα μετά τις εκλογές, οι οποίες έχουν θετικό αντίκτυπο στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων όσον αφορά τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, τότε η αύξηση στο σύνολο της αγοράς μπορεί να διαμορφωθεί στο 3%-4%. Στόχος της Κωτσόβολος είναι να κινηθεί με υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με το μέσο όρο, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι τα έσοδα της μπορεί να ξεπεράσουν τα 550 εκατ. ευρώ.
Ανταγωνισμός
Ερωτώμενος για τον ανταγωνισμό και την είσοδο νέων, μεγάλων «παικτών», ο κ. Βασιλάκος επεσήμανε ότι η τελευταία κίνηση (σ.σ. εννοούσε το Πλαίσιο χωρίς, όμως, να το κατονομάσει) μπορεί να βοηθήσει στη διεύρυνση της αγοράς των «λευκών» συσκευών καθώς θα υπάρχει μία ακόμη αλυσίδα που θα προωθεί επικοινωνιακά τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων. Από την άλλη πλευρά, σημείωσε πως κατά την εκτίμηση του η ελληνική αγορά δεν χωρά πάνω από 2 «παίκτες» με πανελλαδική κάλυψη, ενώ αν υπάρξει και τρίτος, τότε είναι πιθανό να δημιουργηθούν δυσκολίες λόγω του μεγέθους της αγοράς. Υπενθυμίζεται ότι αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για τη δημιουργία ενός νέου σχήματος μεταξύ των Public και Media Markt, το οποίο είναι προφανές ότι θα επιδιώξει να έχει ισχυρή παρουσία σε όλο το φάσμα των προϊόντικών κατηγοριών όσον αφορά στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές.