Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες για την ολική ψηφιοποίηση των λογιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
Από την ερχόμενο Απρίλιο επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες εισέρχονται στην νέα εποχή ψηφιακή εποχή, καθώς καλούνται να διατηρούν καθολικά ηλεκτρονικά βιβλία για τις εργασίες τους.
Παράλληλα, στόχος είναι την 1η Ιουνίου η αγορά να λειτουργεί πλήρως με online ταμειακές μηχανές όπου και θα πραγματοποιείται online διαβίβαση στοιχείων με την ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο ανά συναλλαγή. Η on line διασύνδεση της αγοράς βασίζεται σε τρεις τομείς:
-Ηλεκτρονικά βιβλία (myData)
-Ηλεκτρονική τιμολόγηση
-Online ταμειακές μηχανές
Τα μέτρα εντάσσονται στο πλαίσιο της προσπάθειας για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και αλλάξουν δραματικά τις συναλλαγές των επαγγελματιών με την Εφορία. Με την ολοκλήρωση του εγχειρήματος κάθε απόδειξη που θα εκδίδει ο επαγγελματίας θα καταγράφεται αυτομάτως στη «μερίδα» του στο taxisnet και θα ενημερώνονται τα«ηλεκτρονικά βιβλία» του.
Πρακτικά, όταν το σύστημα λειτουργήσει καθολικά, το υπουργείο Οικονομικών θα είναι σε θέση να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τον ΦΠΑ που θα βεβαιώσει και θα εισπράξει ανά μήνα ή ανά τρίμηνο, όπως επίσης και θα υπολογίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια τον προσδοκώμενο φόρο εισοδήματος.
Σημειώνεται πως πολλές εταιρίες και ελεύθεροι επαγγελματίες εδώ και πολύ καιρό έχουν επιλέξει να διατηρούν ηλεκτρονικά βιβλία και να τιμολογούν επίσης ηλεκτρονικά αξιοποιώντας τις μεγάλες δυνατότητες και διευκολύνσεις που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία. Σε δεύτερο χρόνο θα γίνεται υποχρεωτική και η ηλεκτρονική τιμολόγηση.
Ένα «αγκάθι» που απασχολεί ακόμα την αγορά είναι ότι αρκετές ταμειακές μηχανές – λόγω παλαιότητας– δεν υποστηρίζουν την σύνδεση με το taxisnet. Ως εκ τούτου αρκετοί ελεύθεροι επαγγελματίες θα κληθούν να προβούν σε αντικατάσταση.
«…ο εμπορικός κόσμος, όπως και στην περίπτωση των ηλεκτρονικών βιβλίων, υποστηρίζει έμπρακτα κάθε πρωτοβουλία προώθησης του υγιούς επιχειρείν, με αμφίδρομα οφέλη τόσο για το ίδιο το κράτος όσο και για τους επιτηδευματίες. Βεβαίως, η σημαντική παράμετρος του κόστους που συνεπάγεται η προμήθεια και η αναβάθμιση του εξοπλισμού των επιχειρήσεων τέθηκε επί τάπητος και δόθηκε από τον κ. Πιτσιλή η διαβεβαίωση ότι θα καταβληθούν προσπάθειες να διευθετηθεί το θέμα αυτό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», σημείωσε για το εν λόγω ζήτημα ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Γιώργος Καρανίκας.
Αυτά και όλα όσα αφορούν τις ενέργειες της ΑΑΔΕ για την πλήρη online διασύνδεση της αγοράς τέθηκαν στην εφ’ όλης συζήτηση που είχε ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής με τους Προέδρους του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Κωνσταντίνο Κόλλια, της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Κωνσταντίνο Μίχαλο, της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Γιώργο Καρανίκα και της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας, Γιώργο Καββαθά.
«Στόχος μας είναι να έχουν ξεκινήσει και τα τρία εντός του 2020, έτσι ώστε όλοι να εκπαιδευτούν στο νέο ψηφιακό περιβάλλον, γι αυτό και σήμερα συζητήσαμε και τεχνικά θέματα για την ομαλή προσαρμογή των επιχειρήσεων στο νέο σύστημα. Ειδικά για τις ταμειακές, στόχος είναι η online διαβίβαση σε πραγματικό χρόνο και ανά συναλλαγή (one by one) να εκκινήσει την 1η Ιουνίου του 2020. Και χαίρομαι ιδιαίτερα, που οι φορείς της αγοράς συμμερίστηκαν την ανάγκη επίσπευσης του έργου αυτού, με σκοπό όλοι μαζί να προστατεύσουμε το υγιές επιχειρείν από τον αθέμιτο ανταγωνισμό της φοροδιαφυγής. Όπως κάνουμε από την πρώτη στιγμή ίδρυσης της ΑΑΔΕ, είμαστε σε online επικοινωνία και διαβούλευση με το επιχειρείν και τους εκπροσώπους του, ακούμε τη γνώμη και τις παρατηρήσεις τους, ώστε και αυτή η πρωτοβουλία μας να εφαρμοστεί με επιτυχία και αποτελεσματικότητα. Στηρίζουμε την οικονομία, προασπιζόμαστε το δημόσιο συμφέρον, υπηρετούμε την κοινωνία», σημείωσε ο κ. Πιτσιλής.
Βάιος Κρόκος