Ο 7ος φετινός αγώνας λόγω απρόβλεπτου χαρακτήρα, αφήνει μια ελπίδα να σπάσει η κυριαρχία των Mercedes που έχουν 6 νίκες σε ισάριθμα GP.
Του Τάκη Πουρναράκη
Φτάσαμε στο πρώτο τρίτο του πρωταθλήματος, στον 7ο από τους 21 αγώνες. Δεδομένου ότι φέτος επιτρέπεται βάση κανονισμών κάθε οδηγός να χρησιμοποιεί 3 υβριδικές μηχανές (σ.σ: καθεμία έχει 6 διακριτά μέρη) το Καναδικό GP είναι το σημείο όπου σχεδόν όλοι θα βάλουν τη δεύτερη μηχανή. Οπότε στη Mercedes το συνδυάζουν με αναβάθμιση της. Στη Ferrari έφεραν την αναβάθμιση από την Ισπανία, στην Renault και στη Honda ακολουθούν πρόγραμμα με άλλα βήματα.
Ο αγωνιστικός διευθυντής της Ferrari, Ματία Μπινότο ξεκαθάρισε πως η ομάδα δε θα φέρει ειδικές αναβαθμίσεις στο Μόντρεαλ προσπαθώντας να μειώσει τη διαφορά από τις Mercedes και να κρατηθεί μπροστά από το Φερστάπεν.
Υπάρχουν ομοιότητες ανάμεσα στο Μόντρεαλ και στο Μονακό. Το Μόντρεαλ είναι μια ημιμόνιμη εγκατάσταση με λεία άσφαλτο. Μέρος της διαδρομής είναι δρόμοι του πάρκου Jean Drapeau το οποίο είναι ανοικτό στο κοινό για ποικίλες δραστηριότητες κατά τη διάρκεια του έτους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα «ακάθαρτο» και γλιστερό το οδόστρωμα στην αρχή του τριημέρου. Μετέπειτα ο βαθμός βελτίωσης του κρατήματος είναι υψηλός καθώς η επιφάνεια στρώνεται με γόμα. Έτσι η Pirelli επέλεξε για αυτό τον αγώνα τις ίδιες γόμες με το Μονακό: Σκληρή θα είναι η C3, μέση θα είναι η C4, και μαλακή θα είναι η C5. Είναι μόλις η δεύτερη φορά φέτος που θα χρησιμοποιηθεί η πιο μαλακή γόμα C5. Επίσης όπως στο Μονακό καιροφυλακτούν οι μπαριέρες στο Καναδά υπάρχει ο τοίχος των πρωταθλητών στο σικέιν πριν την ευθεία εκκίνησης τερματισμού. Κάπου εδώ όμως τελειώνουν οι ομοιότητες. Η πίστα Gilles Villeneuve – που πήρε το όνομά της από τον πιο διάσημο Καναδό οδηγό – αποτελεί μια μοναδική πρόκληση όντας τελείως διαφορετική απ’ αυτή του Μονακό. Εδώ όλα εξαρτώνται από τη σταθερότητα στο φρενάρισμα και την μηχανική πρόσφυση στην έξοδο των αργών στροφών. Στη μεγάλη ευθεία πριν το τελευταίο σικέιν είναι πιθανό να δούμε τα μονοθέσια να φτάνουν τα 330km/h. Ανάμεσα στους είκοσι οδηγούς που θα πάρουν εκκίνηση βρίσκεται και ένας Καναδός, ο Λανς Στρολ, που αγωνίζεται με την Racing Point.
Μercedes, Ferrari θα δώσουν μάχη για τη νίκη υπό το βλέμμα της Red Bull του Φερστάπεν, στο Μητροπολιτικό Πάρκο του Μόντρεαλ σε μια διαδρομή που αποτελείται κατά το ήμισυ από δημόσιους δρόμους ενώ δεν υπάρχουν γρήγορες καμπές. Ευθείες, πέταλα και σικέιν, συνθέτουν το σκηνικό στην πίστα Ζυλ Βιλνέβ.
Το τεχνητό νησί πάνω στο οποίο βρίσκεται η πίστα Ζυλ Βιλνέβ δημιουργήθηκε από τα μπάζα του μετρό το 1965, στην κοίτη του Αγ. Λαυρεντίου του ποταμού που βρέχει το Μόντρεαλ και εκβάλει στον Ατλαντικό ωκεανό. Εκεί βρίσκεται σήμερα το Μητροπολιτικό Πάρκο του Μόντρεαλ στους δρόμους του θα διεξαχθεί το Καναδικό GP. Ο αγώνας έγινε για πρώτη φορά εκεί το 1978, στο περιβάλλοντα χώρο του ποδηλατοδρόμιου των Ολυμπιακών Αγώνων του 1976. Το Καναδικό GP διεξήχθη για πρώτη φορά το 1967 στο Οντάριο, φέτος θα είναι η 50στη φορά. Η πίστα φέρει το όνομα του αείμνηστου Καναδού πιλότου που κέρδισε εκεί στον πρώτο αγώνα που έγινε το 1978. Φέτος συμπληρώνονται 37 χρόνια από το χαμό του. Ο Ζυλ Βιλνέβ έχασε τη ζωή του το 1982 αγωνιζόμενος στο Βελγικό GP με τα χρώματα της Ferrari. Σημείωσε έξι νίκες σε GP όλες με Ferrari. Η πρώτη του ήρθε το 1978 στον πρώτο αγώνα που φιλοξενήθηκε στην πίστα που σήμερα φέρει το όνομά του. Οι Καναδοί ξετρελάθηκαν απ’ αυτή την επιτυχία και η δυναμική που απέκτησε το σπορ σε συνδυασμό με τον παγκόσμιο τίτλο που πήρε ο γιος του Ζακ το 1997, γεμίζει ακόμη τις κερκίδες. Όπως επίσης και τα ταμεία του Μόντρεαλ, εκτιμάται πως πάνω από 80 εκ δολάρια ετησίως είναι το κέρδος για την τοπική οικονομία από τη φιλοξενία του αγώνα.
O Φέτελ κέρδισε πέρυσι τον αγώνα στο βάθρο ανέβηκαν επίσης οι Μπότας, Φερστάπεν. Δεν αποκλείεται οι τρεις τους να είναι στο βάθρο και την Κυριακή. Πέρυσι είδαμε μια μίξη στρατηγικών με τους περισσότερους οδηγούς να επιλέγουν μια αλλαγή ελαστικών. Η στρατηγική επηρεάστηκε από την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας, στην αρχή του αγώνα. Οι δυο πρώτοι στον τερματισμό (και στην εκκίνηση) δεν ξεκίνησαν με την πιο μαλακή από τις διαθέσιμες γόμες. Μπορεί το ίδιο να συμβεί και αυτό το Σαββατοκύριακο. Ο Φέτελ και ο Μπότας εκκίνησαν με την πάρα πολύ μαλακή γόμα (ultrasoft) – ανάλογή της φέτος είναι η C4 – και μετά έβαλαν την πολύ μαλακή γόμα (supersoft) που δεν υπάρχει στη φετινή γκάμα.
Πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή είναι ο άτυχος Μ.Σουμάχερ που έχει κερδίσει επτά φορές (1994, ’97, ’98, ’00,’02, ’03, ’04). Από τους εν ενεργεία πιλότους που θα πάρουν εκκίνηση ο Χάμιλτον έχει κερδίσει έξι φορές (2007, 2010, 2012, 2015, 2016, 2017), ο Φέτελ δυο (2013, 2018), και από μια οι Ράικονεν (2005), Κουμπίτσα (2008) και Ρικιάρντο (2014). Ειδικά για το Χάμιλτον πρόκειται για την πίστα που φτάνοντας για πρώτη φορά το 2007 πήρε εκεί την πρώτη pole και την πρώτη νίκη της καριέρας του.
Ο καιρός είναι ευμετάβλητος, συνήθως οι χαμηλές θερμοκρασίες και η βροχή κάνουν την εμφάνισή τους αυτή την εποχή (το 2011 η βροχή οδήγησε σε διακοπή του αγώνα που ολοκληρώθηκε μετά από 4 ώρες και παραμένει το μεγαλύτερο σε διάρκεια grand prix στην ιστορία). Ως αποτέλεσμα του κρύου και των συνθηκών στην πίστα αναμένουμε ένα βαθμό τοπικής παραμόρφωσης στα ελαστικά (graining) ειδικά στην αρχή του τριημέρου. Σε αντίθεση με το Μονακό υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για προσπέρασμα στον Καναδά καθώς η μέση ωριαία ταχύτητα, είναι πολύ πιο υψηλή. Υπάρχουν μεγάλες ευθείες και πολλά σημεία βίαιου φρεναρίσματος. Αυτό καθιστά τη διαδρομή ιδιαίτερα απαιτητική στα φρένα, κάτι που οι ομάδες είναι πάντα υποχρεωμένες να προσέχουν. Οι οδηγοί σε 6 από τις 14 στροφές του γύρου φρενάρουν με πάνω από 250km/h.
Ο επικεφαλής αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε:
“Γενικά μιλώντας η επιλογή μας για τον Καναδά είναι αντίστοιχη με την περσινή όπου η εξαιρετικά μαλακή γόμα (hypersoft) εμφανίστηκε για δεύτερη φορά μετά το Μονακό. Η βασική διαφορά έγκειται στο ότι η σκληρή γόμα που είναι διαθέσιμη φέτος είναι λίγο πιο σκληρή από την αντίστοιχη περσινή καθότι δεν υπάρχει ανάλογη με την περσινή πολύ μαλακή γόμα (supersoft) στη γκάμα ελαστικών του 2019. Οπότε οι διαφορές ανάμεσα στις επιλεχθείσες γόμες είναι διευρυμένες. Δεδομένου ότι έχουμε τις ίδιες γόμες με το Μονακό, αρκετές ομάδες αντιμετωπίζουν το Μόντρεαλ όπως το Μπακού – εκεί είχαμε πιο σκληρές γόμες – λόγω των υψηλών ταχυτήτων, των μεγαλύτερων ευθειών και της δυσκολίας που υπάρχει στην διατήρηση ισορροπίας ανάμεσα στις θερμοκρασίες των εμπρός και πίσω ελαστικών. Το Μόντρεαλ ως αγώνας έχει μεγάλη ποικιλία σε επίπεδο στρατηγικής, δράσης στην πίστα αλλά και καιρικών συνθηκών. Οι ομάδες ξεκινούν το τριήμερο χωρίς να είναι βέβαιες για το τι θα αντιμετωπίσουν οπότε είναι εξαιρετικά σημαντικό να μαζέψουν όσο το δυνατόν περισσότερο δεδομένα για τα ελαστικά ώστε να μπορούν να αντιδράσουν σωστά στις μεταβαλλόμενες συνθήκες ”.
Τα κερμπ είναι ένας σημαντικός παράγοντας στον Καναδά καθώς τα μονοθέσια χτυπούν πάνω τους με περίπου 130km/h δοκιμάζοντας το σκελετό του ελαστικού. Σε αντίθεση με το Μονακό, τα μονοθέσια έχουν διαμόρφωση χαμηλών αεροδυναμικών αντιστάσεων/απόδοσης στο Μόντρεαλ καθώς στοχεύουν στη μεγιστοποίηση της τελικής ταχύτητας που ξεπερνά τα 300km/h στις ευθείες. Δεν υπάρχουν παρατεταμένες καμπές στον Καναδά, αντίθετα όλα περιστρέφονται γύρω από την επιτάχυνση και το φρενάρισμα.
Οι κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου είναι προγραμματισμένες για τις 21:00 και ο αγώνας την Κυριακή για τις 21:10.
GP Καναδά |
Πίστα: Ζυλ Βιλνέβ |
Μήκος: 4361 m |
Γύροι: 70 |
Απόσταση: 305.270km |
Ρεκόρ γύρου: 1:13.622 (Μπαρικέλο, 2004) |
Στροφές: 14 (8 δεξιές, 6 αριστερές) |
Τέρμα γκάζι: Στο 54% του γύρου (χρονικά) |
Αλλαγές ανά γύρο: 52 (3640 στον αγώνα) |