Οι κόκκινοι βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο, αυτό συνήθως δεν λειτουργεί θετικά για την Ιταλική ομάδα.
Του Τάκη Πουρναράκη
Το περσινό Ισπανικό GP ήταν ο πρώτος από τους δυο κρίσιμους αγώνες για την έκβαση του πρωταθλήματος. Η Ferrari είχε ξεκινήσει καλά με νίκες και έρχονταν στην Ισπανία να διευρύνει το προβάδισμά της. Όμως οι αναβαθμίσεις του Ιταλικού μονοθεσίου δεν απέδωσαν το αναμενόμενο. Οι κόκκινοι ταλαιπωρήθηκαν για να επανέλθουν και στο Ιταλικό GP έκαναν ένα ακόμη λάθος εξέλιξης που τελικά ήταν μοιραίο.
Φέτος τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά. Οι κόκκινοι στις χειμερινές δοκιμές εξέλιξης στο Μοντμελό όπου θα διεξαχθεί ο αγώνας της Κυριακής (16:10 ΕΡΤ, COSMOTE) έδειξαν μια δυναμική αλλά η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Με σαρωτικό τρόπο οι Mercedes έχουν κάνει το 1-2 στους πρώτους τέσσερις αγώνες και ήδη στο πρωτάθλημα κατασκευαστών έχουν 173 βαθμούς, έναντι 99 της Ferrari. Οι Χάμιλτον και Μπότας έχουν μοιραστεί νίκες και βαθμούς με το Φινλανδό να προηγείται με την ελάχιστη διαφορά χάρη στο βαθμό ταχύτερου γύρου που πήρε στην Αυστραλία.
Στη Ferrari έχουν μείνει με την πικρία ότι η νίκη στο Μπαχρέιν ήταν δική τους αν δεν προέκυπτε στο τέλος τεχνικό πρόβλημα στο θερμικό κινητήρα του Λεκλέρκ και ψάχνονται με τις αναβαθμίσεις του μονοθεσίου ν’ αντιμετωπίσουν το πρόβλημα διατήρησης των ελαστικών εντός παραθύρου βέλτιστης θερμοκρασιακής λειτουργίας. Η SF90 θα έχει στη Βαρκελώνη νέο αεροδυναμικό πακέτο και αναβαθμισμένη μονάδα ισχύος σε μια απέλπιδα προσπάθεια των κόκκινων να καλύψουν το χαμένο έδαφος. Πιθανόν αν οι αλλαγές λειτουργήσουν θετικά για το κόκκινο μονοθέσιο να δούμε τη διαφορά να εξανεμίζετε. Θα είναι όμως προς την σωστή κατεύθυνση;
Ο αρχικός σχεδιασμός των κόκκινων ήταν να παρουσιάσουν σ’ ένα μήνα στο Καναδικό GP (9/6) την αναβαθμισμένη έκδοση της υβριδικής τους μηχανής. Τα μέχρι τώρα όμως αποτελέσματα τους υποχρέωσαν να επισπεύσουν το πρόγραμμά τους.
Απ’ όλες τις πίστες της Formula 1, η Βαρκελώνη είναι πιθανότατα η πιο γνωστή σε όλες τις ομάδες, λόγω των δοκιμών εξέλιξης. Φέτος στην αρχή της χρονιάς διεξήχθησαν εκεί οκτώ μέρες δοκιμών εξέλιξης. Αυτό όμως, δε μειώνει σε τίποτα, την πρόκληση που καλούνται ν’ αντιμετωπίσουν ομάδες και οδηγοί. Η Pirelli επέλεξε τις τρεις πιο σκληρές γόμες της γκάμας της, αυτές που ήταν διαθέσιμες και στο Μπαχρέιν: C1, σκληρή γόμα με άσπρο σιρίτι, C2 μέση γόμα με κίτρινο σιρίτι, C3 μαλακή γόμα με κόκκινο σιρίτι. Οι τρεις αυτές γόμες μπορούν να αντιμετωπίσουν τα ενεργειακά φορτία και το ζεστό καιρό στην πίστα της Βαρκελώνης. Η πίστα στρώθηκε με νέο ασφαλτοτάπητα πέρυσι και αυτό άλλαξε το χαρακτήρα της, όσον αφορά στις αναπηδήσεις και στην τραχύτητα. Από τότε όμως η επιφάνεια του οδοστρώματος, ωρίμασε και τείνει να μοιάζει περισσότερο με το παρελθόν. Μολονότι οι ομάδες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε όλες τις γόμες κατά τη διάρκεια των χειμερινών δοκιμών εξέλιξης, επικέντρωσαν την προσοχή τους στις πιο μαλακές γόμες, οι οποίες χρησιμοποιούνται συχνότερα κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Άρα δεν διαθέτουν και πολλά δεδομένα για τη μέση και τη σκληρή γόμα που θα χρησιμοποιήσουν στο συγκεκριμένο αγώνα. Απ’ την άλλη βέβαια έχουν πάρει λίγα σετ απ’ αυτές τις γόμες.
Η Βαρκελώνη αποτελεί μια συνολικά καλή δοκιμή για το μονοθέσιο και τα ελαστικά. Αυτός είναι και ο λόγος που χρησιμοποιείται τόσο συχνά για δοκιμές εξέλιξης: Η περίφημη στροφή 3 φορτίζει περισσότερο τα ελαστικά, συνολικά καταπονείται πιο πολύ, το εμπρός αριστερά. Πέρυσι ο νικητής του αγώνα ακολούθησε στρατηγική μιας αλλαγής, όπως και οι άλλοι δυο που ανέβηκαν στο βάθρο. Ο Χάμιλτον πήρε τη νίκη για λογαριασμό της Mercedes εκκινώντας με τη μαλακή γόμα και βάζοντας τη μέση στη συνέχεια. Είδαμε όμως και στρατηγικές δυο ή τριών αλλαγών. Η φετινή γόμα C1 είναι λίγο πιο μαλακή από την αντίστοιχη σκληρή του 2018. Η C2 είναι σχεδόν ανάλογη με τη μέση του 2018 και η C3 με τη μαλακή του 2018. Η φετινή επιλογή γομών για το Ισπανικό Grand Prix έγινε με ζητούμενο να μπορούν οι οδηγοί να πιέζουν σκληρά από την αρχή ως το τέλος, κάθε μέρους αγώνα. Ακόμη κι αν έχει ζέστη δε θα χρειαστεί να είναι προσεκτικοί στη διαχείριση του ρυθμού τους.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε: “Υπάρχουν πολύ λίγα μυστικά για τις ομάδες στη Βαρκελώνη καθώς εκεί διεξάγονται οι δοκιμές εξέλιξης. Ειδικά φέτος είχε ήπιο καιρό τη χειμερινή σεζόν και οι συνθήκες δεν διέφεραν πολύ απ’ αυτές του αγωνιστικής σεζόν. Παραταύτα κάποιες ομάδες σχεδιάζουν αναβαθμίσεις για τα μονοθέσια τους. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε το αποτέλεσμα αυτών, στη συμπεριφορά των ελαστικών σε συνδυασμό με την εξέλιξη της υφής του οδοστρώματος που ήδη καταγράψαμε νωρίτερα φέτος. Ακόμη και στις χειμερινές δοκιμές εξέλιξης τα μονοθέσια ήταν απίστευτα γρήγορα από την αρχή, οπότε μπορεί ο αγώνας να κυλήσει όπως πέρυσι και να δούμε ξανά τα ρεκόρ γύρων να καταρρίπτονται.”
Αυτό θα είναι το 49ο GP Ισπανίας και το 29ο στην πίστα της Βαρκελώνης όπου γίνεται ο αγώνας από το 1991. Πολυνίκης στη συγκεκριμένη με 6 νίκες είναι ο άτυχος Μ.Σουμάχερ. Από τους εν ενεργεία οδηγούς ο Χάμιλτον έχει κερδίσει 3 φορές (2014, 2017, 2018) και ο Ράικονεν δυο(2005, 2008). Ο Φέτελ έχει κερδίσει το 2011 και ο Μαξ Φερστάπεν το 2016 στην 1η νίκη της καριέρας του. Από τους 28 αγώνες που έχουν γίνει στη Βαρκελώνη στους 21 έχει κερδίσει ο poleman. Θα γίνουν δυο μέρες δοκιμών εξέλιξης αμέσως μετά την ολοκλήρωση του αγώνα την Κυριακή (Τρίτη και Τετάρτη 14-15/5).
Οι λόγοι που οι ομάδες της F1 δείχνουν τέτοια προτίμηση στο Circuit de Catalunya όσον αφορά στις δοκιμές εξέλιξης είναι: Πρώτον η εύκολη πρόσβαση οδικώς, ακτοπλοϊκώς και αεροπορικώς. Δεύτερον οι προσιτές και ποιοτικές υπηρεσίες φιλοξενίας της περιοχής. Τρίτον ο καλός καιρός, τέταρτον το επίπεδο παροχών της πίστας και πέμπτον οι γρήγορες καμπές που προσφέρονται για δοκιμές αεροδυναμικής.
GP Ισπανίας |
Πίστα: Circuit de Catalunya |
Μήκος: 4.655 m |
Γύροι: 66 |
Απόσταση: 307.104km |
Ρεκόρ γύρου: 1:18.411 (Ρικιάρντο, 2018) |
Στροφές: 16 (9 δεξιές, 7 αριστερές) |
Τέρμα γκάζι: Στο 58% του γύρου |
Αλλαγές ανά γύρο: 44 |
Οι τρεις κορυφαίες ομάδες έχουν κάνει διαφορετική επιλογή γομών πράγμα που δεικνύει διαφορετική προσέγγιση στη στρατηγική. Η Ferrari έχει κάνει την πιο επιθετική επιλογή με τις περισσότερες μαλακές γόμες. Τόσο οι οδηγοί της Ferrari μεταξύ των, όσο και αυτοί της Mercedes, έχουν κάνει ελαφρώς διαφοροποιημένες επιλογές. Σημειώστε πως η μαλακή γόμα για το Μοντμελό (C3) βρίσκεται σε όλους τους αγώνες ως τώρα και χρησιμοποιείται κατά κόρον στον αγώνα.
ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ (σλικ) | ΟΡΙΟ ΓΩΝΙΑΣ ΚΑΜΠΕΡ | ||
22.5 psi (εμπρός) | 20.5 psi (πίσω) | -3.25° (εμπρός) | -1.75° (πίσω) |
ΟΙ ΦΕΤΙΝΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ