Η ανάγκη για δραστική μείωση των εκπομπών των ρύπων που εκπέμπουν τα αυτοκίνητα είναι μία από τις προτεραιότητες των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Στη μάχη για τη σωτηρία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη της υγείας των πολίτων έχουν επιστρατευθεί οι νέες τεχνολογίες και πρακτικές που αλλάζουν τη χρήση και το τεχνολογικό υπόβαθρο των αυτοκινήτων.
Ο εξηλεκτρισμός της γκάμας των αυτοκινήτων κάθε τύπου σταδιακά αποφέρει θετικά αποτελέσματα στη προσπάθειά μας να μειώσουμε την εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα.
Η τελευταία έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνει ότι το τρίτο τρίμηνο του 2020 σχεδόν ένα στα δέκα επιβατικά αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην ΕΕ ήταν ένα ηλεκτρικά φορτιζόμενο όχημα (9,9%), σε σύγκριση με 3,0% την ίδια περίοδο πέρυσι.
Τύποι καυσίμων καινούργιων αυτοκινήτων: Βενζίνη 47,5%, υβρίδια 12,4%, ηλεκτρικό μερίδιο αγοράς 9,9% τρίτο τρίμηνο 2020.
Η ACEA εκπροσωπεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων στην Ευρώπη και συνεργάζεται με διάφορους θεσμικούς, μη κυβερνητικούς, ερευνητικούς και κοινωνικούς εταίρους, καθώς και με μία σειρά βιομηχανικών ενώσεων για τη διασφάλιση της οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής βιωσιμότητας του αυτοκινήτου.
Τα μέτρα στήριξης που εισήγαγαν διάφορες χώρες για την τόνωση της ζήτησης αυτοκινήτων εν μέσω της πανδημίας COVID-19 μείωσαν τη θέση των συμβατικών οχημάτων με κινητήρα στην αγορά. Ωστόσο, το ντίζελ και η βενζίνη από κοινού αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 75% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Κατά το τρίτο τρίμηνο, τα αυτοκίνητα που κινούνται με συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης έχασαν περαιτέρω έδαφος, με το συνολικό μερίδιο αγοράς τους να πέφτει από 88,6% τον Ιούλιο-Σεπτέμβριο 2019 σε 75,4% φέτος. Τα αυτοκίνητα ντίζελ αντιπροσώπευαν το 27,8% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ οι εγγραφές μειώθηκαν κατά 13,7% σε 766.146 μονάδες.
Οι πωλήσεις βενζίνης σημείωσαν ακόμη μεγαλύτερη πτώση (-24,3%), από πάνω από 1,7 εκατομμύρια μονάδες πέρυσι σε 1,3 εκατομμύρια μονάδες το τρίτο τρίμηνο του 2020. Αυτό αντιπροσωπεύει μερίδιο αγοράς 47,5%, με τη βενζίνη να είναι κάτω από το 50% για πρώτη φορά από το 2016. Με εξαίρεση την Κύπρο, όλες οι αγορές της ΕΕ σημείωσαν μείωση της ζήτησης για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα κατά την περίοδο των τριών μηνών, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγάλων αγορών.
Εναλλακτικά κινητήρια οχήματα (APV)
Από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020, οι εγγραφές των ηλεκτρικά φορτισμένων οχημάτων (ECV) υπερδιπλασιάστηκαν (+211,6%) φθάνοντας τις 273.809 μονάδες και μερίδιο αγοράς 9,9%. Αυτή η ισχυρή ανάπτυξη οφείλεται κυρίως στην εισαγωγή κινήτρων από τις εθνικές κυβερνήσεις, που επιδιώκουν να αυξήσουν τη ζήτηση ως απάντηση στην κρίση της κορώνας, η οποία ήταν σε μεγάλο βαθμό προς όφελος των αγοραστών μπαταριών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ως αποτέλεσμα, η ζήτηση για υβριδικά plug-in (PHEV) αυξήθηκε (+368,1%) κατά το τρίτο τρίμηνο, από 29.557 μονάδες πέρυσι σε 138.348 νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το 2020. Τόσο η Γερμανία όσο και η Γαλλία σημείωσαν ποσοστιαίες αυξήσεις άνω του 400% η καθεμία. Η αύξηση των καταχωρίσεων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες (BEV) ήταν επίσης ισχυρή σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (+132,3%), συνολικά 135.461 μονάδες κατά την περίοδο των τριών μηνών.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) παρέμειναν τα καλύτερα πωλούμενα οχήματα εναλλακτικού τύπου στην ΕΕ, σημειώνοντας αύξηση 88,8% το τρίτο τρίμηνο του έτους. Συνολικά, πωλήθηκαν 341.092 υβριδικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020, αντιπροσωπεύοντας το 12,4% της αγοράς αυτοκινήτων στην ΕΕ.
Η ζήτηση για αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα -αιθανόλη (E85), υγρό πετρέλαιο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV)- επιβραδύνθηκε το τρίτο τρίμηνο του 2020 (-6,8%), αν και με πιο μέτριο ρυθμό σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο. Αυτό οφειλόταν κυρίως στην πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων φυσικού αερίου (-13,2%), ενώ οι ταξινομήσεις οχημάτων υγραερίου παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητες (+0,8%).
Όλα τα οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV) συνδύασαν σχεδόν το 25% της αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020, με τις πωλήσεις να διπλασιάζονται (+101,4%) από 337.108 μονάδες πέρυσι σε 678.777 φέτος. Μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων αγορών, η Γερμανία (+159,8%) και η Γαλλία (+144,1%) σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις, κυρίως λόγω των εξαιρετικά ισχυρών πωλήσεων υβριδικών αυτοκινήτων, ακολουθούμενες από την Ιταλία (+60,3%) και την Ισπανία (+51,6%).