Δημήτρης Μαλλάς
Ο τομέας των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών (τα αποκαλούμενα και «λευκά») δείχνει να είναι αυτός στον οποίο επικεντρώνονται όλο και περισσότεροι «παίκτες» της αγοράς των ψηφιακών τεχνολογιών, προερχόμενοι τόσο από τον κόσμο της λιανικής όσο και από εκείνο της χονδρικής. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το ότι ο συγκεκριμένος τομέας είναι ο μοναδικός που παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια θετικό πρόσημο στην ευρύτερη αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας (ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά είδη).
Η σημαντικότερη εξέλιξη για τη φετινή χρονιά είναι η φημολογούμενη είσοδος στην αγορά των «λευκών» συσκευών της Πλαίσιο Computers. Η σχετική φημολογία είναι περισσότερο έντονη από κάθε άλλη φορά και πηγές της αγοράς τονίζουν ότι το 2018 θα είναι η χρονιά που η γνωστή αλυσίδα θα επεκταθεί στο συγκεκριμένο τομέα. Η σχετική φημολογία δεν επιβεβαιώνεται μεν αλλά ούτε και διαψεύδεται κατηγορηματικά από υψηλόβαθμα στελέχη της αλυσίδας, όπως είχε συμβεί στο παρελθόν. Θα πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η επέκταση αυτή είναι κάτι που έχει απασχολήσει αρκετές φορές την τελευταία 5ετία τη διοίκηση της Πλαίσιο Computers, αλλά αυτή τη φορά η εταιρεία δείχνει να είναι πιο έτοιμη από κάθε άλλη φορά στο πρόσφατο παρελθόν. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι από τα τέλη του 2017 στο στελεχιακό δυναμικό της Πλαίσιο προστέθηκε ο Κώστας Στρατής, ο οποίος προέρχεται από τον Κωτσόβολο, έχει μεγάλη εμπειρία στη λιανική πώληση και λευκών συσκευών και έχει αναλάβει στην Πλαίσιο τη θέση του εμπορικού διευθυντή.
Βέβαια, το εγχείρημα δεν θεωρείται και δεν είναι καθόλου απλό στην υλοποίηση του, δεδομένου ότι απαιτεί πολλές αλλαγές στις αποθήκες και στα κανάλια διανομής της Πλαίσιο Computers. Επιπλέον, οι μεγάλες οικιακές συσκευές (πλυντήρια, ψυγεία, κουζίνες κλπ) απαιτούν διαφορετική δομή στα καταστήματα της αλυσίδας. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η επέκταση θα γίνει σταδιακά και σε πρώτη φάση δεν θα εμπλέκει όλα τα σημεία πώλησης, χωρίς να αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν και αλλαγές στο δίκτυο των καταστημάτων της Πλαίσιο Computers. Επίσης, δεν αποκλείεται να δούμε και οικιακές λευκές συσκευές -κυρίως μικροσυσκευές- που θα φέρουν κάποιο από τα brands που χρησιμοποιεί η γνωστή αλυσίδα, όπως είναι το Turbo-X.
Η επέκταση αυτή από την πλευρά της Πλαίσιο Computers γίνεται σε μία περίοδο που η γνωστή αλυσίδα παρουσιάζει μεν ικανοποιητικά οικονομικά αποτελέσματα, αλλά είναι προφανές ότι υπάρχει μία σχετική σταθεροποίηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2017 έκλεισε με τις πωλήσεις στα 286 εκατ. ευρώ (έναντι 283 εκατ. ευρώ) με τα EBITDA στα 10,7 εκατ. ευρώ (έναντι 10,1 εκατ. ευρώ). Είναι προφανές ότι αν η Πλαίσιο θέλει να ενισχύσει τις πωλήσεις της θα πρέπει να κινηθεί προς τον μοναδικό τομέα της ευρύτερης αγοράς ψηφιακών τεχνολογιών που δείχνει ανοδική πορεία κατά τη διάρκεια της κρίσης και αυτός δεν είναι άλλος από τις ηλεκτρικές συσκευές. Επιπλέον, η Πλαίσιο διαθέτει και την κεφαλαιακή δυνατότητα για μία τέτοια επέκταση δεδομένου ότι στο τέλος του 2017 τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονταν στα 49,9 εκατ. ευρώ!
Τα τελευταία χρόνια, ο τομέας των ηλεκτρικών συσκευών ήταν ο μόνος με ανοδική πορεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK, οι πωλήσεις των μεγάλων οικιακών συσκευών (πλυντήρια, ψυγεία, κουζίνες κ.ά) αυξήθηκαν κατά 3,9% στα 454 εκατ. ευρώ, ενώ οι μικρές οικιακές συσκευές -μετά από αρκετά χρόνια ανοδικής πορείας- παρουσίασαν ελαφρά πτώση της τάξεως του 0,8% στα 152 εκατ. ευρώ. Μαζί οι δύο αυτές κατηγορίες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τέταρτο της συνολικής αγοράς, η οποία το 2017 έκλεισε στα 2,067 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση 1,9%. Σημειώνεται ότι η φετινή χρονιά δεν έχει ξεκινήσει ιδιαίτερα καλά, σύμφωνα τουλάχιστον με τις πληροφορίες της αγοράς.
Ο κυρίαρχος «παίκτης» της αγοράς των λευκών συσκευών δεν είναι άλλος από τον Κωτσόβολο, το μερίδιο του οποίου εκτιμάται ότι κινείται σε επίπεδα άνω του 30% στις περισσότερες κατηγορίες, ενώ οι ανταγωνιστές του (Media Markt, Electronet, Welcome, Expert) ακολουθούν σε αρκετά μεγάλη απόσταση. Η είσοδος της Πλαίσιο εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει νέα δεδομένα, ενώ θα πρέπει να επισημανθεί ότι υπάρχουν και άλλες αλυσίδες που δείχνουν -έστω περιορισμένο- ενδιαφέρον, όπως είναι τα Public, τα οποία έχουν ξεκινήσει να πωλούν μικροσυσκευές μέσα από το ηλεκτρονικό κατάστημα τους.
Παράλληλα, και οι εταιρείες χονδρικής διάθεσης αναζητούν τρόπους προκειμένου να εισέλθουν στην διανομή λευκών συσκευών με τη Westnet και την Info Quest Technologies να βρίσκονται, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, σε σχετικές συζητήσεις με διάφορα brands του εξωτερικού. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, πάντως, θα πρέπει να αναμένουμε αλλαγές και στο κομμάτι της διάθεσης ηλεκτρονικών ειδών, ιδίως στο χώρο της εικόνας και του ήχου, όπου επίσης υπάρχει ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέρον.