Με την ηλεκτροκίνηση να κάνει άλματα προς τα εμπρός, η μπαταρία αποτελεί ένα από τα βασικότερα στοιχεία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η συντήρηση και ο έλεγχος των συσσωρευτών δεν αποτελεί απλή υπόθεση, όπως συμβαίνει στα συμβατικά οχήματα και σε καμιά περίπτωση ο έλεγχος της κατάστασης των συσσωρευτών δεν γίνεται από τον κάτοχό του.
Οι ηλεκτρικές μπαταρίες αυτοκινήτων είναι πολύ ανθεκτικές και σπάνια καταστρέφονται. Τις περισσότερες φορές, τα προβλήματα που προκύπτουν προέρχονται από τα λεγόμενα κατασκευαστικά λάθη. Σε αυτήν την περίπτωση, η ζημία καλύπτεται από την εγγύηση.
Η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Σημαντικός παράγοντας για να διατηρήσει την μακροζωία της είναι αν χρησιμοποιείται καθημερινά, ενώ παράλληλα σημαντικό ρόλο παίζουν οι κλιματικές συνθήκες και η τοποθεσία. Σύμφωνα με τις συστάσεις των κατασκευαστών, η μπαταρία πρέπει να αντικαθίσταται κάθε 5 χρόνια. Στην πραγματικότητα αυτό δεν ισχύει, αφού σήμερα οι περισσότερες αντιπροσωπείες δίνουν 8ετή εγγύηση καλής λειτουργίας. Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε ότι από τις κατασκευάστριες εταιρείες η μπαταρία μπορεί να λειτουργεί κανονικά ακόμη και για 15-20 χρόνια.
Μια μπαταρία EV φορτίζεται με ειδικό φορτιστή. Τα περισσότερα αυτοκίνητα προσφέρουν μονάδες τροφοδοσίας που μπορούν να συνδεθούν σε μια κανονική πρίζα στο σπίτι. Υπάρχουν όμως και ταχυφορτιστές. Εάν η μπαταρία έχει αποφορτιστεί στο δρόμο, είναι απαραίτητο να βρεθεί σταθμός φόρτισης. Για καλύτερη απόδοση δεν θα πρέπει να φορτίζεται στο 100% της χωρητικότητάς της. Μια καλύτερη επιλογή για μεγάλη διάρκεια ζωής είναι η φόρτιση της μπαταρίας να κυμαίνεται μεταξύ 20% και 70-80%. Τόσο η πλήρης εκφόρτιση όσο και η πλήρης φόρτιση στο 100% μπορούν να προκαλέσουν ταχύτερη απώλεια των ιδιοτήτων της μπαταρίας.
Όταν οι μπαταρίες φορτίζονται στο σπίτι πάντα θα πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά το τιμολόγιο του προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας. Αν υπάρχει η δυνατότητα νυκτερινού ρεύματος είναι καλό να επιλέγεται για δύο λόγους. Πρώτον γιατί η χρέωση είναι μικρότερη και δεύτερο γιατί με αυτόν τον τρόπο δεν υπάρχει μεγάλη επιβάρυνση στο δίκτυο.
Τα περισσότερα οχήματα που διατίθενται σήμερα στην αγορά χρησιμοποιούν μπαταρίες βάρους 250-350 κιλών. Όσο μεγαλύτερη χωρητικότητα έχει μια μπαταρία, τόσο πιο βαριά είναι που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φθάσει ακόμη και τον μισό τόνο.
Η μέγιστη φόρτιση της μπαταρίας εκφράζεται σε κιλοβατώρες (kWh). Πρόκειται για μια μονάδα μέτρησης που χρησιμοποιείται συχνά στο πλαίσιο της κατανάλωσης ισχύος, όπου 1 kWh είναι η ποσότητα ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία μιας συσκευής που απαιτεί 1.000 watt για μία ώρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενεργειακή κατανάλωση των αυτοκινήτων είναι κοντά στις 20 kWh ανά 100 χιλιόμετρα.
Η αυτονομία είναι αυτή που καθορίζει τον αριθμό χιλιομέτρων που μπορεί να καλύψει ένα όχημα με μία μόνο φόρτιση. Στα τελευταίου τύπου οχήματα η αυτονομία κυμαίνεται από τα 200 έως και 600 χιλιόμετρα σύμφωνα με τα όρια WLTP που ως ένα μεγάλο ποσοστό δείχνουν το πραγματικό εύρος υπό κανονική χρήση οχήματος. Ωστόσο, η κατανάλωση μπορεί να μειωθεί ακόμη περισσότερο ανάλογα με τις περιστάσεις, συμπεριλαμβανομένης της θερμοκρασίας και των οδικών συνθηκών, με αποτέλεσμα ακόμη μεγαλύτερη αυτονομία.
Τέλος, αν για κάποιο λόγο ένα αυτοκίνητο μείνει από μπαταρία και ο επόμενος σταθμός φόρτισης είναι μακριά, τότε ο οδηγός θα πρέπει απαραίτητα να πάει στο σημείο φόρτισης μόνο με την χρήση οδικής βοήθειας και σε καμία περίπτωση με άλλον τρόπο.
ΠΗΓΗ: ΑΜΠΕ