Γράφει η «ξενοδόχος»

  • «Ακόμη και στο σενάριο των μη πτήσεων λόγω κορωνοϊού, ο όμιλος μπορεί να ανταπεξέλθει».

Αυτό ανέφερε χθές στο πλαίσιο της τηλεδιάσκεψης των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2019, ο Ευτύχης Βασιλάκης, πρόεδρος της Aegean, του μεγαλύτερου εγχώριου αερομεταφορέα, ο οποίος δέχεται και αυτός όπως και όλος ο κλάδος των αερομεταφορών διεθνώς τους μεγάλους κλυδωνισμούς λόγω κορωνοϊού.

Η διοίκηση της Aegean προχωρά σταδιακά και καθημερινά σε προσαρμογές στο δίκτυο δρομολογίων και στο πτητικό έργο, οι οποίες κρίνονται απαραίτητες είτε για εμπορικούς λόγους ή λόγω περιορισμών που έχουν επιβληθεί από τις αρχές.

Όπως ανέφερε μάλιστα η διοίκηση χθές, αυτή την στιγμή το πτητικό πρόγραμμα έχει περιοριστεί στο 45%- 50%, ποσοστό που μπορεί να μειωθεί στο 20% ή ακόμη και στο 10% τις επόμενες δύο εβδομάδες. Παρά το αβέβαιο μέλλον για όποιες εκτιμήσεις- όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, ο όμιλος έχει αποδείξει σε προμηθευτές και τράπεζες ότι είναι ανθεκτικός μέσα σε συνθήκες κρίσης.

  • «Διαθέτουμε ικανή ρευστότητα ώστε να αντιμετωπίσουμε τον δραστικό περιορισμό του πτητικού μας προγράμματος που θα επιφέρει, όπως είναι φυσικό δραματική μείωση εσόδων, αλλά ταυτόχρονα και μείωση στα έξοδα».

Σε επίπεδο χρηματοοικονομικών επιδόσεων, τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις φθάνουν μέσα στο Μάρτιο κοντά στα 500 εκατ. ευρώ (σ.σ. στο τέλος του 2019 ήταν στα 516,9 εκατ. ευρώ). Ως προς τα μηνιαία, πάγια κόστη (εργασιακό κόστος, έξοδα leasing κ.τ.λ.) αυτά αντιστοιχούν κοντά στα 32- 33 εκατ. ευρώ.

  • «Για την περαιτέρω ενίσχυση της ρευστότητας, πραγματοποιούνται συνεχείς επαφές με προμηθευτές αλλά και τις εγχώριες τράπεζες για επιπλέον πιστωτικές γραμμές αν χρειαστεί».

Πέραν των θετικών επιδόσεων του 2019, έτος κατά το οποίο ο όμιλος είχε αύξηση 10% στον τζίρο στο 1,3 δισ. ευρώ και άνοδο κατά 16% στα κέρδη μετά από φόρους, στα 78,5 εκατ. ευρώ, θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης σημείωσε όμιλος και το πρώτο δίμηνο του 2020, πριν την έλευση του κορωνοϊού στην Ευρώπη (την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου).

Οι δύο πρώτοι μήνες του έτους για τον όμιλο ξεκίνησαν με άνοδο σε ό,τι αφορά την επιβατική κίνηση και τις πληρότητες. Αποτελεί ωστόσο γεγονός ότι από την τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου 2020, η ραγδαία εξάπλωση του COVID-19 στην Ευρώπη και κυρίως στην Ιταλία, άρχισε να δημιουργεί σημαντικά αρνητικές συνθήκες, με τις πρώτες επιπτώσεις να διαφαίνονται στην πτώση της πληρότητας των πτήσεων και του αριθμού των νέων κρατήσεων.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε τις αμέσως επόμενες ημέρες καθώς ακολούθησαν:

  • Η περαιτέρω ραγδαία εξάπλωση του ιού σε νέες χώρες και κυρίως στην Ευρώπη
  • Η αναβάθμιση του COVID-19 σε πανδημία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας
  • Ο αποκλεισμός της Ιταλίας με την επιβολή σημαντικών περιορισμών στις μετακινήσεις των πολιτών στο σύνολο της χώρας
  • Η απόφαση των Η.Π.Α. για απαγόρευση των πτήσεων από/προς την Ευρώπη
  • Οι αποφάσεις όλο και περισσότερων χωρών για επιβολή περιορισμών στις μετακινήσεις, ακόμα και κλείσιμο συνόρων.

Είναι προφανές ότι οι κλάδοι των αερομεταφορών και του τουρισμού είναι οι άμεσα επηρεαζόμενοι από την πρόσφατη πρωτόγνωρη κρίση λόγω του σημαντικού περιορισμού των ταξιδιών τόσο για επαγγελματικούς όσο και για λόγους αναψυχής.

Λόγω των συνθηκών έντονης κρίσης που επικρατούν, η επίδραση στις πληρότητες και στην πτώση των νέων κρατήσεων τις πρώτες μέρες του Μαρτίου 2020 είναι σημαντική. Επειδή δε η κατάσταση εξελίσσεται ραγδαία, η οποιαδήποτε εκτίμηση σε ότι αφορά τις εμπορικές και οικονομικές επιπτώσεις του COVID-19 για την τρέχουσα χρονιά, επί του παρόντος, δεν είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί με ακρίβεια, διαφαίνεται όμως να είναι σημαντικές.

Ο Όμιλος έχει ήδη δημιουργήσει στέρεες βάσεις οργάνωσης και δομής ούτως ώστε να ανταπεξέρχεται στις προκλήσεις ενώ παράλληλα η υγιής διάρθρωση του ισολογισμού του και τα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα που διαθέτει αποτελούν επιπλέον παράγοντες θωράκισης εν μέσω ενός εξαιρετικά δύσκολου και αβέβαιου περιβάλλοντος. Η διαμόρφωση και εφαρμογή σε ευρωπαϊκό αλλά και εθνικό επίπεδο πολιτικών που θα μετριάσουν – ειδικά για τον κλάδο των αερομεταφορών – τις επιπτώσεις αυτής της πρωτοφανούς κρίσης, τόσο κατά την διάρκειά της όσο και μετά, για την αποτελεσματικότερη ανάκαμψη, κρίνεται ως εξαιρετικά σημαντική.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here