Η φετινή διοργάνωση του Greek Exports Forum έρχεται για να αναδείξει τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγείς λόγω των συγκρούσεων στην ανατολική Μεσόγειο και τις επιθέσεις στην περιοχή του Σουέζ, αλλά και την βοήθεια στην αντιμετώπισή τους που μπορούν να παρέχουν αρμόδιοι φορείς, με αιχμή του δόρατος το προσωπικό και τα κατά τόπους γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) του Υπουργείου Εξωτερικών.
«Νέοι τομείς ενδιαφέροντος και κλάδοι αιχμής: Η δυναμική των clusters και οι τομείς της πράσινης ενέργειας, κυκλικής οικονομίας, διαστημικής τεχνολογίας, πληροφορικής, εξόρυξης μεταλλευμάτων κ.ά.» ήταν το θέμα του Panel IIΙ της διοργάνωσης, με συντονιστή τον κ. Δημήτρη Δελεβέγκο, Δημοσιογράφος, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Στο πάνελ συμμετείχαν οι κ.κ. Γιώργος Ξηραδάκης, Πρόεδρος, Ένωση Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας, Ιδρυτής-Διευθύνων Σύμβουλος, XRTC Business Consultants, Δρ Αθανάσιος Πότσης, Πρόεδρος, Ένωση Ελληνικών Βιομηχανιών Διαστημικής Τεχνολογίας & Εφαρμογών (ΕΒΙΔΙΤΕ), Γιάννης Ρέτσας, Γενικός Διευθυντής Στρατηγικής Ανάπτυξης Εξωτερικού Εμπορίου, Enterprise Greece, Σάντρος Χαραλαμπόπουλος, Σύμβουλος Διεθνούς Ανάπτυξης – Ιδρυτής, STC Intl Business Development Ltd.
Λαμβάνοντας τον λόγο ο κ. Ξηραδάκης τόνισε: Βρισκόμαστε στην εποχή των προκλήσεων, ουσιαστικά αλλάζει η βάση η ενεργειακή. Σε εναν βαθμό υπάρχει η επιθυμία να αλλάξει αυτή η βάση. Ας πάρουμε το παράδειγμα της ζωής, πώς ήταν η ζωή χωρίς τηλέφωνο, με το τηλέφωνο, κι έπειτα με το κινητό. Το ίδιο συμβαίνει και με τα πλοία, περάσαμε από την εποχή της γκραβούρας, στην εποχή του ατμού, έπειτα στις ντιζελομηχανές και πλέον έχουμε φτάσει στην ηλεκτρική ακόμη και την αιολική ενέργεια πρόωσης των πλοίων. Βρισκόμαστε σε μια εποχή των καινοτομιών, έχουμε πλέον στα χέρια μας μια τεράστια δυνατότητα, να κάνουμε μια προσομοίωση για το πώς θα είναι το αύριο της ναυτιλίας, από το information technology και τη διαχείριση πληροφοριών. Μας παρέχεται μια τρομερή ευκαιρία, μια επενδυτική και μια επιστημονική δυνατότητα για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το μέλλον. Πλέον όταν μιλάμε για θαλάσσια οικονομία, μιλάμε για τη μεταφορά ενός αγαθού ή πρώτων υλών από το μέρος “α” το μέρος “β” αλλά και για μεταφορές που γίνονται στον βυθό της θάλασσας. Και εκεί υπάρχει μια εντυπωσιακή ανάπτυξη τεχνολογιών, όλα τα robotics διαδραματίζουν μεγάλο ρόλο. Πάμε πλέον στην εποχή των drones με τη θαλάσσια οικονομία να επενδύει πολύ σε αυτό τον τομέα. Ζούμε σε αυτή την εποχή της πατέντας, όπου ξεπέφτει το ελληνικό χάρισμα της πατέντας που έχουμε στη μηχανική, αλλά αναδύεται το χάρισμα του καλά σπουδαγμένου Έλληνα ο οποίος συμμετέχει σε όλες αυτές τις προσπάθειες.
Το πλέον σημαντικό είναι ότι η ελληνική ναυτιλία δεν προσπαθεί να καταφέρει κάτι, σέρνει τον χορό, προσπαθεί να διατηρήσει την πρώτη θέση στον παγκόσμιο χορό των μεταφορών. Είμαστε στις 3 πρώτες θέσεις των παγκόσμιων ναυτιλιακών δυνάμεων. Είμαστε ένα μικρό κράτος και έχουμε έναν τεράστιο στόλο. Αυτό που προσπαθούμε να καταφέρουμε είναι να εξάγουμε τα maritime equipments, είναι αδιανόητο να μην μπορούμε να στηρίζουμε αυτό που κάνουν οι χιλιάδες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ακτογραμμή μας. Πρέπει να τους δώσουμε τα απαραίτητα καύσιμα. Δεν χρηματοδοτείται επαρκώς η καινοτομία στη θαλάσσια οικονομία. Παράλληλα έχουμε τη δυνατότητα άντλησης μεγάλου όγκου data, την οποία πρέπει να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο”.
Από τη μεριά του ο κ. Πότσης συνέχισε το σκεπτικό του κ. Ξηραδάκη επιχειρώντας να “κουμπώσει” όπως χαρακτηριστικά είπε τους δύο κόσμους της ναυτιλίας και της διαστημικής. “Παρατηρούνται ραγδαίες εξελίξεις στο διάστημα της ναυτιλίας και μια επανάσταση όσον αφορά τις τεχνολογίες που μπαίνουν πάνω στα πλοία και στο business που συμβαίνει στη ναυτιλία”.
“Εμείς εκμεταλλευόμαστε μια μεγάλη αγορά που δημιουργείται παράλληλα. Στην Ελλάδα μόνο, σε αυτή την αγορά της διαστημικής δραστηριοποιούνται πάνω από 3.000 άτομα, ενώ ελληνικές εταιρείες που είναι στο 100% εξαγωγικές, εξάγουν πιστοποιημένη διαστημική επιστήμη, με αξία που πέρυσι άγγιξε τα 350 εκατ ευρώ.”
Θα έλεγα ότι πλέον τα εμπορικά πλοία γίνονται “διαστημόπλοια”, η χώρα δημιουργεί έναν πυρήνα εταιρειών υψηλής τεχνολογίας που πηγαίνει στο διάστημα. Πρόκειται για έναν κλάδο που κάνει εύκολα apply και στον τομέα της ναυτιλίας. Παράλληλα είναι σε εξέλιξη και το καθαρά διαστημικό κομμάτι, που υποστηρίζει λειτουργίες ασφαλούς ναυσιπλοίας και μεταφοράς δεδομένων. Όλα τα παραπάνω, δημιουργούν για την Ελλάδα μια μεγάλη ευκαιρία. Αν μπορέσουμε να “κουμπώσουμε” αυτούς τους κόσμους, θα δούμε πολύ σημαντικά αποτελέσματα και μάλιστα σύντομα”.
Σχετικά με την αναγνώριση της Ελλάδας ως μιας χώρας που δημιουργεί και εξάγει διαστημικές υπηρεσίες είπε:
Στην Ελλάδα έπρεπε να ξεκινήσουμε απ΄την αρχή το trademark “Space Greece”. Σε αυτή την προσπάθεια είχαμε τη σημαντική βοήθεια βοήθεια του Εnterprise Greece. Βρεθήκαμε αντιμέτωποι με μια μεγάλη δυσκολία, να πεισουμε τους ξένους να εντάξουν ελληνική τεχνολογία στα διαστημόπλοιά τους. Πλέον υπάρχουν σε εξέλιξη πολλά προγράμματα, όπως το πρόγραμμα κατασκευής μικροδορυφόρων που θα πιστοποιηθούν στην χώρα μας και θα πετάξουν έως το 2026. Όλη αυτή η προσπάθεια έχει απτά αποτελέσματα κι έτσι, από το 2026 και μετά οι δορυφόροι της Ελλάδας θα αξιοποιούνται σε μια σειρά από εφαρμογές”.
Εκ μέρους του Enterprise Greece o κ. Ρέτσας ανέφερε: “Είμαστε κομμάτι του ΥΠΕΞ, εποπτευόμαστε από αυτό και έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία. Αποστολή μας είναι η ενίσχυση της εξωστρέφειας, με ξένες επενδύσεις και εξαγωγές. Μέχρι το 2022 πηγαίναμε από ρεκόρ σε ρεκόρ ωστόσο το 2023 ήταν μια χρονιά στασιμότητας.
Ειδικότερα, το 2022 σε σχεση με 2019 οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 50% χωρίς τα πετρελαιοειδή, είμαστε καλύτερα από ποτέ, ωστόσο σήμερα παρατηρείται μια κόπωση. Οι κλάδοι που σήκωσαν το βάρος αυτής της αύξησης γίνονται πιο σταθεροί, πλέον πρέπει να βρούμε και νέους κλάδους για να στηρίξουμε τις εξαγωγές μας”.
Όσον αφορά την τεχνολογία space industry, “the sky is the limit” ανέφερε χαρακτηριστικά. “Στηρίζουμε παραδοσιακά τέτοιες εξαγωγές και θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε προς την κατεύθυνση της αύξησης των εξαγωγών στις συνθηκες που διαμορφώνονται. Παρά τις κλειστές αγορές, οι Έλληνες είμαστε ευπροσάρμοστοι και θα προσαρμοστούμε και σε αυτές τις συνθήκες.
Το Εnterprise Greece έχει βασική δραστηριότητα για την προώθηση των εξαγωγών τις εκθέσεις. Έχουμε βοηθήσει και στο branding του κλάδου του διαστήματος στην Ελλάδα.
Στηρίζουμε την εκπαίδευση και την ενδυνάμωση των εξαγωγέων. Ανακαλύπτουμε νέους τρόπους προώθησης των εξαγωγών και προγρράμματα εξαγωγικής επιτάχυνσης σε κλάδους τεχνολογίας και καινοτομίας.
Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Ρέτσας ανέφερε ότι μια μεγάλη πρόκληση για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις είναι το γεγονός ότι η τέχνη του εξάγειν έχει γίνει πιο δύσκολη, “μια μικρή επιχείρηση είναι δύσκολο να ανταπεξέλθει στα νέα πρότυπα. Αυτό δείχνει την αξία του clustering, οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι καλό να συσπειρωθούν. Εξάλλου είναι γνωστό πως όπου οι Ελληνες ενωθήκαμε, μεγαλουργήσαμε. Να βγούμε με μία φωνή στο εξωτερικό και σε άλλους κλάδους, πιο παραδοσιακούς” κατέληξε.
Από τη μεριά του, ο κ. Χαραλαμπόπουλος αναφέρθηκε στη σημαντική συνδρομή του Εnterprise Greece στη δραστηριότητα του δικού του κλάδου.
Και συνέχισε:
“Τα τελευταία 5 χρόνια παρατηρείται μια περιβαλλοντική ευαισθησία από τους αγοραστές τόσο σε B2B όσο και σε B2C συναντήσεις. Οι αγοραστές ζητούν καινοτόμα προϊόντα που να έχουν μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Πάνω σε αυτό έχουμε το ‘reuse΄, ενα παράδειγμα είναι η βιομηχανία ζυμαρικών, όπου τα ζυμαρικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις ζωοτροφές. Ένα ακόμα σημαντικό πρόγραμμα είναι το “take back”, ένα πρόγραμμα ανταλλαγής μεταχειρισμένων παπουτσιών. Μια ακόμη φιλική προς το περιβάλλον αγορά είναι το reduce, που στηρίζεται στην αρχή της μείωσης χρησιμοποιημένων φυσικών πόρων. Ένα παράδειγμα είναι το γιαούρτι που όταν φθάνει κοντά στην ημερομηνία ληξης του, μέσω της κρυοξήρανσης αποκτά μεγαλύτερη διάρκεια ζωής. Ένα τέτοιο καινοτόμο προϊόν μπορεί να ταξιδέψει παντού”.
Τέλος σημαντική είναι κατά τον κ. Χαραλαμπόπουλο και η διαδικασία ανάκτησης, η ανακύκλωση πλαστικής σακούλας, γυαλιού κλπ. Αλλά και στα τρόφιμα η διαδικασία αυτή μπορεί να εφαρμοστεί εύκολα. Ένα παράδειγμα είναι αυτό της γλυκοπατάτας, η οποία μπορεί να μετατραπεί σε τσιπ ή υγρή ζάχαρη” κατέληξε.