Δεν έχει φτιαχτεί για να μεταφέρει πράγματα στη λαϊκή ούτε να ρυμουλκεί βάρκες. Φτιάχτηκε για να ισοπεδώνει!
Του Τάκη Πουρναράκη
Λίγες βδομάδες μετά την παγκόσμια παρουσίαση στο Μαρόκο το Ford Ranger Raptor ήρθε και στην Ελλάδα για την πανελλήνια παρουσίασή του εντός Αττικής σε παλιές ακροπολικές διαδρομές. Rapror σημαίνει αρπακτικό πουλί, θα μπορούσε στα ελληνικά να πούμε λοιπόν «στυμφαλίδα όρνιθα». Στην Αμερική η Ford είχε το F-150 Raptor στην αγορά και τώρα έχει να διευρύνει την γκάμα της μ’ ένα πιο μικρό pick up. Όσο μικρό βέβαια μπορεί να θεωρείται ένα αυτοκίνητο με μήκος 5.4m, ικανότητα μεταφοράς φορτίου 620 kg και ρυμούλκησης 2500kg.
Η κατηγορία των pick up έχει γνωρίσει πρωτόγνωρη άνθηση τα τελευταία χρόνια καθότι οι κατασκευαστές ουσιαστικά κατήργησαν την κατηγορία που όριζαν τα Toyota Land Cruiser και Mitsubishi Pajero. Στη θέση τους πλέον υπάρχουν τα Hilux, L200 τα οποία δεν επιβαρύνουν το Μ.Ο. ρύπων των επιβατηγών οχημάτων της εταιρείας καθότι ταξινομούνται ως επαγγελματικά.
Πράγματι στη χώρα μας δεν μπορεί κανείς ν’ αποκτήσει το Ford Ranger Raptor ως επιβατικό όχημα. Θα πρέπει να έχει εταιρεία ή αγροτικό εισόδημα για να το πάρει ως επαγγελματικό. Υπάρχει ένα θέμα, αλλά όχι και αξεπέραστο.
Το βασικό ερώτημα είναι γιατί στη Ford ζητούν τα διπλά σχεδόν λεφτά απ’ ότι στο απλό Ranger. Εξελιγμένο από τη Ford Performance για τους θιασώτες της γρήγορης, off-road οδήγησης, το πρώτο Ranger Raptor της ιστορίας χρησιμοποιεί μία Bi-turbo έκδοση του δίλιτρου EcoBlue diesel της Ford που αποδίδει 213 ίππους και ροπή 500 Nm. Συνδυάζεται δε αποκλειστικά με το νέο 10άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων της εταιρείας. Η επιβλητική παρουσία του ανυπέρβλητου Ranger, όπως διαμορφώνεται από τις εντυπωσιακές διαστάσεις και το extreme στυλ, υποστηρίζεται από ένα μοναδικό πλαίσιο της Ford Performance, βελτιστοποιημένο για γρήγορη οδήγηση εκτός δρόμου και ικανότητες παντός εδάφους.
Το απλό Ford Ranger είναι το καλύτερο σε πωλήσεις pick-up στην Ευρώπη. Η Ford πούλησε 13.600 οχήματα το πρώτο τρίμηνο του 2019, αύξηση 15% συγκριτικά με την ίδια περίοδο της προηγούμενης χρονιάς.
Το Raptor είναι ένα αγωνιστικό τύπου Ράλι Ντακάρ φτιαγμένο για να αντιμετωπίζει ακραίες συνθήκες εκτός δρόμου. Το ενισχυμένο πλαίσιο του Ranger Raptor χρησιμοποιεί ειδικά κράματα χάλυβα με χαμηλή περιεκτικότητα για να αντέχει την υψηλή καταπόνηση που επιφέρει η off-road αγωνιστική οδήγηση.
Η αγωνιστική ανάρτηση του Raptor είναι φτιαγμένη για να τα βγάζει πέρα σε δύσκολα εδάφη με υψηλές ταχύτητες, διατηρώντας παράλληλα απόλυτο έλεγχο και άνεση, με ένα φαρδύτερο κατά 150 mm μετατρόχιο και αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 51 mm συγκριτικά με το Ranger XLT. Σημειώστε πως τα φύλλα σούστας πίσω του απλού Ranger έχουν αντικατασταθεί με αμορτισέρ FOX που διαθέτουν αισθητήρα ρυθμού απόσβεσης για απαράμιλλη συμπεριφορά off-road. Η διαδρομή των εμπρός αποσβεστήρων έχει αυξηθεί κατά 32% και των πίσω κατά 18% αντίστοιχα.
Οι σπορ αποσβεστήρες διαμέτρου 2,5” (63,5 mm) υποστηρίζονται από αλουμινένιους βραχίονες ελέγχου, με προεξέχοντες βάσεις θόλων αμορτισέρ μπροστά και ειδική νέα διάταξη πίσω ανάρτησης με γόνατα ελατηρίων, αλλά και ενσωματωμένο σύνδεσμο Watt που επιτρέπει την κίνηση του άξονα πάνω / κάτω με ελάχιστη πλευρική απόκλιση πίσω.
Τα εμπρός φρένα χρησιμοποιούν δαγκάνες δύο εμβόλων αυξημένης διαμέτρου και αεριζόμενους δίσκους 332 mm x 32 mm. Τα πίσω φρένα έχουν αναβαθμιστεί με δαγκάνες διαμέτρου 54 mm, και αεριζόμενους δίσκους 332 mm x 24 mm.
Ελαστικά παντός εδάφους BF Goodrich 285/70 R17 δημιουργήθηκαν ειδικά για το Ranger Raptor. Τα ελαστικά 33” (838 mm) x 11” (285 mm) διαθέτουν ανθεκτικά πλευρά για να διαχειρίζονται ακόμα και τα πιο κακοτράχαλα εδάφη και off-road χάραξη του πέλματος για αξιόπιστη πρόσφυση σε βρεγμένο, λάσπη, άμμο, χιόνι Κοστίζουν 250 ευρώ το ένα και εισάγονται κανονικά στη χώρα μας.
Το Ranger Raptor διαθέτει επίσης μοναδικές ποδιές στο κάτω μέρος του αμαξώματος για προστασία όταν κινείται σε κακοτράχαλα εδάφη. Η νέα ποδιά αποτελείται από ατσάλι υψηλής αντοχής πάχους 2,3 mm – πάνω από 60% μεγαλύτερο πάχος από της στάνταρ ποδιάς – πλέον των στάνταρ προστατευτικών που υπάρχουν για τον κινητήρα και το κιβώτιο τετρακίνησης του Ranger.
Αν δε σου αρέσει ο δρόμος ανοίγεις έναν καινούργιο!
Πραγματικά κινηθήκαμε με το Raptor σε σημεία που δεν θα τολμούσαμε να πάμε μόνοι μας αν δεν μας προέτρεπαν οι άνθρωποι της Ford. Μπορείς να εκμεταλλευταίες τα έξι προφίλ (driving modes) του Terrain Management System κατάλληλα για μία μεγάλη ποικιλία εδαφών και οδηγικών σεναρίων, όπως:
- Normal mode – έμφαση στην άνεση, την οικονομική κατανάλωση και την οδηγησιμότητα
- Sport mode – ταχύτερη απόκριση για σπορ οδήγηση στο δρόμο
- Grass/Gravel/Snow mode – σχεδιασμένο για να εμπνέει ασφάλεια και αυτοπεποίθηση σε ολισθηρά off-road και ανώμαλα εδάφη
- Mud/Sand mode – ρυθμίζει την απόκριση του οχήματος για βέλτιστη ελκτική πρόσφυση και κίνηση σε χαλαρά εδάφη όπως η άμμος και η λάσπη
- Rock mode – προορίζεται για οδήγηση με χαμηλή ταχύτητα σε πετρώδη εδάφη, όπου ο ομαλός έλεγχος είναι πρωταρχικής σημασίας
- Baja mode – ρυθμίζει την απόκριση για οδήγηση εκτός δρόμου με υψηλές ταχύτητες, κάτι που χρειάζονται οι οδηγοί στο διάσημο Baja desert rally
Πριν οδηγήσουμε το Rapror είχαμε διαβάσει κάποια σχόλια για τον νέο ισχυρό πετρελαιοκινητήρα Bi-turbo 2.0-litre EcoBlue. Δεν διαπιστώσαμε να υστερεί ούτε σε δύναμη, ούτε σε ροπή. Δεν μπορώ να γνωρίζω τι έχουν ως σημείο αναφοράς οι ξένοι συνάδελφοι αλλά στα δικά μου μάτια τα 213PS και κυρίως τα 50.9 kgm ροπής από το ρελαντί είναι υπεραρκετά για να γράψεις ιστορία. Οι δύο υπερσυμπιεστές λειτουργούν σειριακά στις χαμηλότερες στροφές για αυξημένη ροπή και απόκριση. Στις υψηλότερες στροφές (rpm), ο μεγαλύτερος, χαμηλής πίεσης υπερσυμπιεστής παράγει μέγιστη ισχύ. Το αυτόματο 10αρι κιβώτιο ταχυτήτων της Ford είναι ίδιο με του F-150 Raptor και αποτελείται από ατσάλι υψηλής αντοχής, κράματα αλουμινίου και συνθετικά υλικά για βελτιστοποίηση της αντοχής και του βάρους. Η ευρύτερη κλιμάκωση έχει σαν αποτέλεσμα καλύτερη επιτάχυνση και απόκριση, ενώ συμβάλλει σε μία κατανάλωση 8,9 l/100 km με εκπομπές CO2 233 g/km. Υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής σχέσεων με χειριστήρια στο τιμόνι (paddles).
Σε μια ειδικά διαμορφωμένη πίστα είχαμε την ευκαιρία να αξιολογήσουμε το κλείδωμα του πίσω και του κεντρικού διαφορικού όπως και το Hill Descent Control. Αξίζει να δείτε το σχετικό βίντεο.
Στο εσωτερικό, πολιτισμός!
Ο χρήστης του Raptor απολαμβάνει άνεση και πρακτικότητα έχοντας στη διάθεσή του όσα και σε οιοδήποτε σύγχρονο Ford. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει το SYNC 3, με δυνατότητα ελέγχου των λειτουργιών ήχου, πλοήγησης και συνδεδεμένων smartphone με απλές, καθημερινές φωνητικές εντολές. Το σύστημα προσφέρει Apple CarPlay και Android Auto™, χωρίς πρόσθετο κόστος, και περιλαμβάνει SYNC AppLink για φωνητική ενεργοποίηση μιας σειράς εφαρμογών smartphone.
Η κεντρική, έγχρωμη οθόνη αφής 8 ιντσών ελέγχεται με χειρονομίες pinch & swipe, και φέρει τεχνολογία sat-nav που αποδεικνύεται χρήσιμη σε διαδρομές off-road σε απομακρυσμένες περιοχές, ενώ παρέχει ακόμα και δυνατότητα καταγραφής σημείων πορείας κατά την εξερεύνηση μη χαρτογραφημένων περιοχών. Η τεχνολογία ενσωματωμένου modem FordPass Connect προσφέρει συνδεσιμότητα εν κινήσει.
Η εντυπωσιακή μάσκα είναι εμπνευσμένη από τα πρώτο στον κόσμο εργοστασιακό φορτηγό off road υψηλών επιδόσεων– το Ford F 150 Raptor – είναι κυρίαρχο στοιχείο ανάμεσα στους προβολείς xenon και πάνω από τον εμπρός προφυλακτήρα. Ανθεκτικός σε συνθήκες ερήμου, ο εμπρός προφυλακτήρας περιλαμβάνει νέους προβολείς LED με λειτουργικούς αεραγωγούς air-curtain που βελτιώνουν τη ροή αέρα γύρω από το αμάξωμα. Τα καθίσματα με επένδυση δέρματος υψηλής ποιότητας και σουέντ είναι ειδικά σχεδιασμένα για αυξημένο κράτημα και βελτιωμένη στήριξη σε γρήγορη οδήγηση off-road, με ενισχυμένο μαξιλάρι για βέλτιστη άνεση και σταθερότητα.
Προτεταμένα, συνθετικά φτερά είναι σχεδιασμένα για να προστατεύουν από ζημιές εξ αιτίας της off-road χρήσης και επιτρέπουν μακρύτερη διαδρομή της ανάρτησης και τη χρήση ελαστικών μεγάλου μεγέθους. Τα πλαϊνά σκαλοπάτια είναι μελετημένα για να αποτρέπουν φθορές του πίσω τμήματος από χαλίκια, και φέρουν σημεία διαφυγής/αποστράγγισης για άμμο, λάσπη και χιόνι. Ο πίσω προφυλακτήρας φέρει ενσωματωμένο κοτσαδόρο με ικανότητα ρυμούλκησης 2.500 kg. Δύο εμπρός κρίκοι επιτρέπουν έλξη έως και 4.635 kg, ενώ οι δύο πίσω 3.863 kg. Ένα πάτωμα φόρτωσης 1.560 mm x 1.575 mm έχει σχεδιαστεί με γνώμονα τις ανάγκες όσων αγαπούν τις εξορμήσεις τα Σαββατοκύριακα, ώστε να μπορούν να μεταφέρονται ποδήλατα βουνού, ή jet-skis, πέρα από εργαλεία και προμήθειες. Για εύκολη πρόσβαση, μία πόρτα με σύστημα υποστήριξης ανύψωσης μειώνει κατά 66% τη δύναμη που απαιτείται για να κλείσει.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙKA Ford Ranger Raptor
Κινητήρας: 1.996 cc
Ισχύς: 213 PS/3.750 rpm
Ροπή: 50.9 kgm/1.750-2.000 rpm
Μετάδοση: Κατ’ επιλογή τετρακίνηση (2Η, 4Η, 4L)
Κιβώτιο: Αυτόματο 10 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 10.5 sec
Τελική ταχύτητα: 170 km/h
Μεικτή κατανάλωση: 8.9 l/100 km (εργοστασιακή τιμή)
Εκπομπές CO2: 233 gr/km
Τέλη κυκλοφορίας: 100 € (επαγγελματικό)
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ): 5.374/2.028/1.873 mm
Μεταξόνιο: 3.220 mm
Ωφέλιμο φορτίο: 620kg
Τιμή: 55.802€