Από τη μια η αιφνίδια απώλεια του αλυτάρχη της FIA Τσάρλι Ουίτινγκ από την άλλη η διαφορά των Mercedes από τους υπόλοιπους στα ελεύθερα, η σεζόν δεν ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς.
Του Τάκη Πουρναράκη
Άρχισε σήμερα στη Μελβούρνη με τις ελεύθερες δοκιμές του Αυστραλιανού GP το παγκόσμιο πρωτάθλημα F1 του 2019. Ο Χάμιλτον ήταν ταχύτερος όλων στο Άλμπερτ Πάρκ με τον Βάλτερι Μπότας ν’ ακολουθεί κατά πόδας. Σε απόσταση 8 δέκατα ο Φερστάπεν με τη Red Bull ακόμη πιο πίσω η Ferrari του Φέτελ, σίγουρα η εικόνα αυτή απέχει παρασάγγας απ’ όσα είχαμε δει στη Βαρκελώνη στις αρχές του μήνα.
Οι χρόνοι του FP2. Όλοι οι οδηγοί των κορυφαίων ομάδων χρησιμοποίησαν τη soft γόμα της Pirelli.
Ο Τσάρλι Ουίτινγκ ήταν μια εμβληματική φιγούρα στα πάντοκ όντας αλυτάρχης της F1 για πολλά χρόνια. Όλοι μα όλοι οι οδηγοί και οι επικεφαλής ομάδων έπιναν νερό στο όνομά του. Με την πληθωρική του παρουσία έλυνε τα προβλήματα πριν γιγαντωθούν και πολλές φορές προσγείωνε στην πραγματικότητα τα μεγαλεπήβολα σχέδια αλλαγών. Βρίσκονταν στην Αυστραλία για την πρεμιέρα του πρωταθλήματος και έφυγε από πνευμονική εμβολή χτες.
Με το Αυστραλιανό Grand Prix πραγματοποιείται τα τελευταία χρόνια τo άνοιγμα της αυλαίας του πρωταθλήματος. Δεν υπάρχει μόνιμη εγκατάσταση πίστας στη Μελβούρνη ο αγώνας διεξάγεται στους δρόμους του Μητροπολιτικού Πάρκου της πόλης οι οποίοι είναι ανοικτοί στην κυκλοφορία. Η διαδρομή έχει συνεχή ροή, γρήγορες στροφές, κοντές ευθείες και δοκιμάζει ιδιαίτερα τα φρένα των μονοθεσίων. Χρειάζεται πολύ δουλειά από τους μηχανικούς στο σετάρισμα του μονοθεσίου καθώς οι αναπηδήσεις του οδοστρώματος αποσταθεροποιούν τα μονοθέσια. Η Pirelli επέλεξε για τη Μελβούρνη τις γόμες C2, C3 και C4 ως σκληρή, μέση και μαλακή επιλογή ακολουθώντας τους φετινούς πιο απλούς κανόνες για τα ελαστικά. Σύμφωνα μ’ αυτούς θα υπάρχουν μόνο 3 χρώματα λευκό, κίτρινο και κόκκινο σε κάθε grand prix.
Συνολικά υπάρχουν αρκετές αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς του φετινού πρωταθλήματος, ας δούμε τις κυριότερες:
Mια σημαντική αλλαγή είναι ότι το βάρος του οδηγού οριοθετείται στα 80kg κατ’ ελάχιστο. Αν ένας οδηγός είναι πιο ελαφρύς θα προστίθεται έρμα στο κάθισμα του όπως σε άλλες κατηγορίες μέχρι να φτάσει τα 80 κιλά. Μια επίσης αλλαγή είναι η αύξηση του διαθέσιμου καυσίμου κατά 5kg. Αυτό θα επιτρέπει στους οδηγούς να μένουν στο γκάζι μέχρι το τέλος της ευθείας, έτσι τελειώνει η αταίριαστη στο πνεύμα της F1 φάση του ρολαρίσματος (coasting). Οι οδηγοί θα φορούν ειδικά βιομετρικά γάντια τα οποία φέρουν αισθητήρα που μετρά την πρόσληψη οξυγόνου και τους παλμούς του οδηγού. Έτσι οι διασώστες θα ξέρουν την κατάστασή του από την πρώτη στιγμή. Η εμπρός αεροτομή μεγαλώνει σε διαστάσεις και απλοποιείται. Στόχος να μειωθεί η περιπλοκότητά της ώστε να μην επηρεάζεται τόσο έντονα η ευστάθεια του μονοθεσίου που έπεται από τους στροβιλισμούς (ακάθαρτη ροή) του μονοθεσίου που προηγείται. Στο ίδιο πνεύμα κινείται η απλοποίηση των αεραγωγών των φρένων που πλέον δε θα μορφοποιούν αέρα προς την εξωτερική πλευρά του μονοθεσίου, αλλά και των πλαϊνών αεροδυναμικών βοηθημάτων που μειώνονται και απλοποιούνται ώστε να επηρεάζονται λιγότερο από τη μεταβολή της ροής αέρα όταν πλησιάζει ο οδηγός προπορευόμενο μονοθέσιο. Όλα αυτά βέβαια θα έχουν ως αποτέλεσμα την πτώση της αεροδυναμικής απόδοσης που σ’ ένα βαθμό αντιμετωπίζεται από την επιμήκυνση της πτέρυγας κατά 20cm.
Στην πίσω πτέρυγα οι αλλαγές έχουν σα στόχο να μειωθεί η ένταση των στροβιλισμών πίσω απ’ αυτή ώστε να μην επηρεάζεται τόσο το μονοθέσιο που ακολουθεί. . Για να μην μειωθεί όμως και η απόδοση της μεγαλώνει το μήκος της αεροτομής κατά 10cm (από τα 950mm στα 1050mm) ώστε να παραμείνει σταθερή η συνολική αεροδυναμική απόδοση του φτερού. Διευρύνεται επίσης από τα 65mm στα 85mm το άνοιγμα του DRS ώστε να έχει μεγαλύτερη επίδραση η ενεργοποίησή του.
Συνοψίζοντας τόσο η εμπρός (20cm) όσο και η πίσω αεροτομή (10cm) μεγαλώνουν και απλοποιούνται με στόχο να μπορεί το μονοθέσιο που έπεται να πλησιάζει το μονοθέσιο που προηγείται χωρίς να επηρεάζεται τόσο έντονα από τους στροβιλισμούς που αυτό προκαλεί.
Συνεχώς γκρινιάζει ο Φέτελ για την ισορροπία κρατήματος της Ferrari. Εδώ περπατά τη διαδρομή με τους μηχανικούς του χτες.
Χαρακτηριστικά διαδρομής Άλμπερτ Παρκ
Καθώς πρόκειται για δημόσιους δρόμους, η διαδρομή δεν είναι στρωμένη με ελαστικό και γλιστράει στην αρχή του τριημέρου. Οι ανομοιομορφίες του οδοστρώματος χειροτερεύουν την έλλειψη πρόσφυσης. Δεν υπάρχουν πολλές παρατεταμένες στροφές αυτό σημαίνει ότι δεν είναι πάντα εύκολο να έρθουν τα ελαστικά στην κατάλληλη θερμοκρασία λειτουργίας. Η επιλογή του νικητή πέρυσι ήταν στρατηγική μιας αλλαγής ελαστικών – αυτή χρησιμοποίησε η πλειοψηφία των οδηγών – . Είναι πολύ πιθανό να συμβεί το ίδιο και φέτος αν δει κανείς την επιλογή ελαστικών των οδηγών.
Η πιθανότητα εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας στη Μελβούρνη είναι μεγάλη και αυτό επηρεάζει τη στρατηγική: Αυτός είναι ένας από τους λόγους που η κατάκτηση της pole position δεν είναι τόσο κρίσιμη στην Αυστραλία όσο σε άλλους αγώνες. Ο οδηγός που εκκινούσε από την πρώτη θέση της εκκίνησης κέρδισε μόνο μια φορά τα τελευταία πέντε χρόνια. Ο καιρός συχνά είναι ευμετάβλητος, η Μελβούρνη είναι ένας από τους πιο απρόβλεπτους αγώνες μέσα στη χρονιά. Οι προβλέψεις ως τώρα δείχνουν συννεφιά χωρίς βροχή. Η καλή ελκτική πρόσφυση αποτελεί κλειδί για την επίτευξη χρόνου γιατί παίζει ρόλο στην ομαλή έξοδο από τις στροφές. Ένα χαρακτηριστικό της διαδρομής είναι οι πολλές, μικρές σε μήκος, ευθείες.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα δήλωσε:
“Οι επιλογές μας C2 (σκληρή) γόμα, C3 (μέση) γόμα, και C4 (μαλακή) γόμα είναι σχεδόν ίδιες με τις επιλογές του 2018 μέση, μαλακή και πάρα πολύ μαλακή γόμα. Αυτό λογικά θα δώσει στους οδηγούς τη δυνατότητα να πιέσουν από την αρχή έως το τέλος του κάθε μέρους αγώνα. Μετά από ένα πολύ εποικοδομητικό τεστ στη Βαρκελώνη νιώθουμε ικανοποιημένοι που η νέα γκάμα ελαστικών μας επιτυγχάνει το στόχο για συνδυασμό απόδοσης και αντοχής. Φυσικά υπάρχει ακόμη ένας αριθμός παραγόντων – όπως η πτώση της απόδοσης κατά τη διάρκεια του τμήματος αγώνα – που θα δούμε μετά τις ελεύθερες δοκιμές στην Αυστραλία. Μια άλλη σημαντική ανησυχία για την Αυστραλία είναι η επίδραση των νέων αεροδυναμικών κανονισμών και αν θα οδηγήσουν σε περισσότερα προσπεράσματα, κάτι που ήταν δύσκολο να ξεκαθαρίσουμε κατά τη διάρκεια των δοκιμών εξέλιξης. ”
Οι κατατακτήριες δοκιμές θα διεξαχθούν αύριο το πρωί στις 08:00 ώρα Ελλάδος. Ο αγώνας εκκινεί στις 07:10 ώρα Ελλάδος. Μπορείτε να παρακολουθήσετε F1 τόσο από την κρατική τηλεόραση όσο και από την Cosmote σε απευθείας μετάδοση.
Πρόγραμμα 2019
17 Μαρτίου Australian Grand Prix (Melbourne)
31 Μαρτίου Bahrain Grand Prix (Sakhir)
14 Απριλίου Chinese Grand Prix (Shanghai)
28 Απριλίου Azerbaijan Grand Prix (Baku)
12 Μαΐου Spanish Grand Prix (Barcelona)
26 Μαΐου Monaco Grand Prix (Monte Carlo)
9 Ιουνίου Canadian Grand Prix (Montreal)
23 Ιουνίου French Grand Prix (Paul Ricard)
30 Ιουνίου Austrian Grand Prix (Red Bull Ring)
14 Ιουλίου British Grand Prix (Silverstone)
28 Ιουλίου German Grand Prix (Hockenheim)
4 Αυγούστου Hungarian Grand Prix (Budapest)
1 Σεπτεμβρίου Belgian Grand Prix (Spa)
8 Σεπτεμβρίου Italian Grand Prix (Monza)
22 Σεπτεμβρίου Singapore Grand Prix (Marina Bay)
29 Σεπτεμβρίου Russian Grand Prix (Sochi)
13 Οκτωβρίου Japanese Grand Prix (Suzuka)
27 Οκτωβρίου Mexican Grand Prix (Mexico City)
3 Νοεμβρίου United States Grand Prix (Austin)
17 Νοεμβρίου Brazilian Grand Prix (Interlagos)
1 Δεκεμβρίου Abu Dhabi Grand Prix (Yas Marina)
Ομάδες – Οδηγοί για το 2019
MERCEDES FERRARI
Λιούις Χάμιλτον (Μ. Βρετανία) Σεμπάστιαν Φέτελ (Γερμανία)
Βάλτερι Μπότας (Φινλανδία) Σαρλ Λεκλέρκ (Μονακό)
RED BULL RENAULT
Μαξ Φερστάπεν (Ολλανδία) Νίκο Χούλκενμπεργκ (Γερμανία)
Πιέρ Γκασλί (Γαλλία) Ντάνιελ Ρικιάρντο (Αυστραλία)
HAAS MCLAREN
Ρομάν Γκροσάν (Γαλλία) Κάρλος Σάινθ Τζ. (Ισπανία)
Κέβιν Μάγκνουσεν (Δανία) Λάντο Νόρις (Μ. Βρετανία)
Racing Point TORO ROSSO
Λάνς Στρολ (Καναδάς) Ντανιίλ Κβιάτ (Ρωσία)
Σέρτζιο Πέρεζ (Μεξικό)Αλεξάντερ Άλμπον (3ος F2)
SAUBER
Κίμι Ραϊκόνεν (Φινλανδία)
Αντόνιο Τζιοβινάτσι (Ιταλία)
WILLIAMS
Ρόμπερτ Κουμπίτσα
Τζορτζ Ράσελ (Βρετανία) F2 Champion