Από τον Νίκο Ροδόπουλο, πρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics

 

Διανύουμε μια νέα εποχή κρίσης. Εξοικειωμένοι πλήρως με την αίσθηση της κρίσης, ας δούμε πού στεκόμαστε συγκριτικά με το υπόλοιπο ευρωπαϊκό στερέωμα, στη δίνη της ύφεσης που, εκ των πραγμάτων, έχει πλήξει την παγκόσμια και κατ’ επέκταση την ελληνική οικονομία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η χώρα μας βρίσκεται στη χειρότερη μεταπολεμική ύφεση με 15,2%, πίσω από την Ισπανία (22,1%), τη Γαλλία (19%), την Ιταλία (17,3%) και την Πορτογαλία (16,3%).

Σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2019, η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη βρίσκεται στο -10,1%, οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου στο -10,3%, οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών στο -32,1% ενώ οι δημόσιες επενδύσεις (ΠΔΕ) παραμένουν στο 0%.

Η πραγματική οικονομία καταγράφει μεγάλες απώλειες, με το εμπόριο στο -18,3% και με 22 δισ. ευρώ χαμηλότερο τζίρο σε ετήσια βάση. Οι εξαγωγές στο εξάμηνο κατέγραψαν απώλειες -12,2%, με 2 δισ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρσι. Η ανεργία από το 15,7% αυξήθηκε στο 17,2%, με πρόβλεψη να ξεπεράσει το 19%. Στο δίμηνο των εκπτώσεων, η μείωση ξεπέρασε το 18%, με 1 δισ. ευρώ λιγότερες πωλήσεις και μείωση του όγκου πωλήσεων της τάξης του 25%*.

Όταν το παγκόσμιο εμπόριο πλήττεται, πλήττονται και οι εφοδιαστικές αλυσίδες. Έτσι, και στη χώρα μας, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι δείκτες κύκλου εργασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας δέχθηκαν τεράστια πίεση.

Ο Δείκτης Κύκλου Εργασιών του δεύτερου τριμήνου 2020 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δεύτερου τριμήνου 2019 στις:

  • «Χερσαίες μεταφορές, κλάδος 49», παρουσίασε μείωση 29,7%, έναντι αύξησης 2,7% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2019 προς το 2018,
  • «Πλωτές μεταφορές, κλάδος 50», παρουσίασε μείωση 38,6%, έναντι αύξησης 2,1% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2019 προς το 2018,
  • «Αεροπορικές μεταφορές, κλάδος 51», παρουσίασε μείωση 84,8%, έναντι αύξησης 16,5% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2019 προς το 2018.
  • «Αποθηκεύσεις και υποστηρικτικές προς τη μεταφορά δραστηριότητες, κλάδος 52», παρουσίασε μείωση 25,7%, έναντι αύξησης 10,9% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση της αντίστοιχης περιόδου του έτους 2019 προς το 2018.

Στη χώρα μας, η εφοδιαστική αλυσίδα το 2018 είχε το 9,02% του ΑΕΠ, με τζίρο περίπου τα 15-16 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα, έχει αναδειχθεί σε έναν από τους τέσσερις πυλώνες ανάπτυξης. Η Ελλάδα αποτελεί διαμετακομιστικό κόμβο για τις διεθνείς εμπορευματικές ροές από την Ανατολή προς την κεντρική και ανατολική Ευρώπη. Αυτό της προσδίδει αδιαμφισβήτητο ουσιαστικό ρόλο στη διαμόρφωση των νέων δικτύων, με στόχο τη συμμετοχή μας στον μετασχηματισμό των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων.

Αυτό που χρειάζεται είναι ουσιαστικές και θαρραλέες πολιτικές. Χρειάζεται ένα νέο, επικαιροποιημένο εθνικό στρατηγικό σχέδιο. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αποκτήσουν ουσιαστική συμμετοχή στο μοντέλο ανάπτυξης, σύμφωνα με τις διαμορφούμενες ανάγκες τους και με επίκεντρο τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Προσπαθώντας να τοποθετήσω μια ιεράρχηση των πρώτων αναγκαίων σημείων άμεσης δράσης για την εφοδιαστική, θα έλεγα ότι είναι η εξής:

  • Δημιουργία κέντρων logistics σε συνύπαρξη με τη βιομηχανία (επιχειρηματικά πάρκα), εκεί όπου ήδη βρίσκεται η επιχειρηματικότητα και όχι εκεί που θα οριστεί.
  • Άμεση απεμπλοκή των υποδομών εμπορευματικών κέντρων εθνικής εμβέλειας Θριάσιο Ι & ΙΙ ή άμεση επαναπροκήρυξη.
  • Ολοκλήρωση της ηλεκτροδότησης και σηματοδότησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ειδομένη.
  • Σύνδεση των λιμένων Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με σιδηροδρομικές υποδομές.
  • Αξιοποίηση των λιμένων Βόλου, Πάτρας, Λαυρίου, Ηρακλείου, Ελευσίνας με συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο και συγκεκριμένους επιχειρησιακούς ρόλους.
  • Ανάπτυξη σταθμών (hubs) μεταποίησης διερχόμενου φορτίου με συμμετοχή των επενδυτικών σχημάτων των κεντρικών λιμένων εισόδου διεθνών εμπορευματικών ροών, δηλαδή του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
  • Outsourcing των υπηρεσιών εφοδιαστικής του δημόσιου τομέα σε τρίτους (3rd Party Logistics) παρόχους.

 *Στοιχεία από το ΕΒΕΠ

Ο σιδηρόδρομος με «ρυθμούς χελώνας»

 Αρνητικούς ρυθμούς ανάπτυξης καταγράφουν οι μεταφορές από τον Μάρτιο, σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της ΕΕ για την ελληνική οικονομία. Οι εισπράξεις των μεταφορών τον Μάιο του 2020 σε σύγκριση με τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2019 σημείωσαν μείωση 24% και τον Ιούνιο 10%.

Οι ελληνικές αρχές έχουν συντάξει έναν κατάλογο σιδηροδρομικών έργων που θα επανεξεταστεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τα έργα αυτά περιλαμβάνουν την εγκατάσταση σηματοδότησης στη σιδηροδρομική γραμμή από τη Θεσσαλονίκη στα σύνορα της Βόρειας Μακεδονίας, την ηλεκτροδότηση και την εγκατάσταση σηματοδότησης σε τμήμα της γραμμής Αθήνα-Πειραιάς.

Ιδιαίτερη προσοχή θα δοθεί στη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που παρουσιάζει πολύ μεγάλη καθυστέρηση.

Το Cargo κράτησε την αεροπορική αγορά

Κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2020, τα έσοδα των εναέριων φορτίων αυξήθηκαν κατά 32%, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, λόγω της αυξημένης ζήτησης προϊόντων που ήταν ευαίσθητα στον χρόνο κατά τη χρονική διάρκεια του lockdown στην οικονομία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ, οι αεροπορικές μεταφέρουν πάνω από 52 εκατομμύρια τόνους αγαθών κάθε χρόνο, εκπροσωπώντας πάνω από το 35% του παγκόσμιου εμπορίου σε επίπεδο αξίας, αλλά κάτω του 1% του παγκόσμιου όγκου του εμπορίου. Αυτό είναι ισοδύναμο με αξίες αγαθών 6,8 τρισ. δολ. ετησίως ή 18,6 δισ. ανά ημέρα.

Κι ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά ενιαία μέτρα στην Ευρώπη για τα τεστ, τα ταξιδιωτικά έγγραφα, τα πρωτόκολλα υγείας στις μεταφορές, κανόνες για τα διαγνωστικά τεστ και για το πώς αξιολογούνται οι κίνδυνοι, και διαφάνεια, όπως επίσης να τηρηθούν οι κανόνες ελεύθερης μετακίνησης, με στόχο την επιβίωση όσων μικρομεσαίων επιχειρήσεων απέμειναν, η Fraport Greece, η οποία διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια, την ίδια στιγμή, διαπραγματεύεται με το Δημόσιο για το πώς θα καλύψει τις επιπτώσεις από τα περιοριστικά μέτρα που επέβαλε η κυβέρνηση στις αερομεταφορές, διεκδικώντας αποζημιώσεις εκατομμυρίων ευρώ από απώλειες εσόδων.

…………………….

Περιοδικό ΧΡΗΜΑ, τευχ. Σεπ-Οκτ 2020

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here