Όταν τον περασμένο Μάρτιο η πανδημία έκλεισε δισεκατομμύρια ανθρώπους στα σπίτια τους, χιλιάδες εργοδότες ανακάλυψαν αίφνης ότι το να συντονίζεις ομάδες εργαζομένων, που δουλεύουν από τον… καναπέ στο σαλόνι τους, είναι γρίφος για δυνατούς λύτες.
Στη Θεσσαλονίκη όμως, η εταιρεία VentureGeeks, με συνιδρυτές τους μηχανικούς λογισμικού Νίκο Παπανώτα και Κώστα Θεοδώρου, είχε ήδη τη λύση, χάρη στην οποία μάλιστα «κέρδισε» τα τελευταία χρόνια πελάτες-γίγαντες, όπως οι Mozilla, Nike, ZenDesk και Shopify: πρόκειται για το geekbot, ένα ρομποτάκι τύπου slackbot, ικανό να συντονίζει ομάδες που δουλεύουν απομακρυσμένα, αντλώντας πληροφορίες για το σε ποιο στάδιο του project βρίσκεται καθένας, πότε αναμένεται να το ολοκληρώσει, ακόμα και τι χρειάζεται για να εργαστεί αποδοτικότερα.
Τετραπλάσια ζήτηση
«Με την Covid-19 έγινε το “μπαμ”, η ζήτηση τετραπλασιάστηκε. Στις αρχές Μαρτίου, είχαμε 2000 νέους χρήστες ημερησίως! Σήμερα χρησιμοποιούν το geekbot 80.000 άνθρωποι, το 60% από τη Β. Αμερική, ενώ έχουμε ως πελάτες 1600 εταιρείες» εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο CEO της VentureGeeks, Νίκος Παπανώτας, επισημαίνοντας ότι με την ευκαιρία της Covid-19 «ανακάλυψαν» το geekbot και ελληνικές επιχειρήσεις/επαγγελματίες. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ιατρού σε κλινική ύπνου, ο οποίος ενώ πριν από την πανδημία έκλεινε ραντεβού στο ιατρείο με τους ασθενείς του, για να καταγράψει τα μοτίβα του ύπνου τους (πώς/πόσο κοιμήθηκαν, αν είδαν όνειρα), τώρα χρησιμοποιεί το geekbot, κι οι ασθενείς δίνουν την πληροφορία μέσω του υπολογιστή τους.
Το geekbot δημιουργήθηκε αρχικά για να λύσει ένα πρόβλημα της ίδιας της ομάδας της VentureGeeks: η ιδρυθείσα το 2009 startup δεν είχε γραφεία, τα μέλη της δούλευαν από το σπίτι κι ο συντονισμός μεταξύ τους ήταν άθλος. «Τον Αύγουστο του 2015 δεν είχα λεφτά για να πάω διακοπές, οπότε πέρασα το καλοκαίρι κάνοντας αυτό που αγαπώ από τα οκτώ μου: γράφοντας κώδικα. Τότε ανέπτυξα το πρωτότυπο του geekbot, αρχικά για την ομάδα» γνωστοποιεί ο 39χρονος μηχανικός, που πρόσφατα συμπεριλήφθηκε στη λίστα «40 under 40» του Fortunegreece.
Το προϊόν ήταν καλό, αλλά βοήθησε και το timing, «ο σούπερ παράγοντας, για να πετύχει μια startup»: όταν γεννήθηκε το geekbot, στη Silicon Valley υπήρχε τεράστια έλλειψη ταλέντου και γρήγορα οι τεχνολογικές εταιρείες αναγκάστηκαν να αξιοποιούν απομακρυσμένες ομάδες …όπου γης. Και φυσικά, χρειάζονταν τον τρόπο να τις συντονίσουν. Οι ικανοποιημένοι χρήστες του geekbot έγιναν, όπως λέει, οι καλύτεροι πρεσβευτές του, αφού ακόμα και τους μεγάλους πελάτες της όπως η Nike, η εταιρεία τούς κέρδισε χάρη στο «word of mouth» από τους «οπαδούς» του.
Το γεγονός ότι η εταιρεία είχε ως έδρα μια ελληνική πόλη, άγνωστη στις ΗΠΑ, ουδόλως απασχόλησε τους Αμερικανούς: «ο πελάτης στη Β.Αμερική αγοράζει το πώς μπορείς να του λύσεις το πρόβλημα. Το από πού είμαστε ήταν το τελευταίο πράγμα που ρωτούσαν» λέει.
Η αποτυχία είναι ο τρόπος για να δημιουργείς
Ο Ν. Παπανώτας επισημαίνει, τέλος, τη μεγάλη χρησιμότητα της αποτυχίας. Οπως λέει, η αποτυχία είναι ο τρόπος για να δημιουργείς. Η πρώτη δική του επιχειρηματική προσπάθεια τον οδήγησε στη χρεοκοπία κι ήταν ό,τι καλύτερο του συνέβη, επισημαίνει. Έκτοτε ακολούθησαν πολλές αποτυχίες και αν στην Ελλάδα τον χαρακτήριζαν loser μέχρι το geekbot, στις ΗΠΑ οι αποτυχίες του λειτούργησαν σαν τα παράσημά του.
«Για τα μεγέθη των ΗΠΑ το να φτιάξεις κάτι σαν το geekbot είναι τίποτα. Δεν βρέθηκα όμως σε καμία συζήτηση, που ο συνομιλητής μου να μη δείξει ότι εκτιμά και σέβεται το γεγονός ότι έμαθα από τις αποτυχίες και συνέχισα μετά από αυτές» καταλήγει.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ