O Aλέξανδρος Λιώκης μας μιλά για τη δουλειά του σχεδιαστή, την Tonale και τις πηγές έμπνευσής του.

Συνέντευξη στον Τάκη Πουρναράκη

Ο κ. Αλέξανδρος Λιώκης, Lead Exterior Designer της Alfa Romeo Tonale, βρέθηκε στη χώρα μας, προσκεκλημένος της ΦΙΛΠΑ (Φίλοι του Παλαιού Αυτοκινήτου) σε εκδήλωση για την Alfa Romeo όπου διηγήθηκε την ιστορία πίσω από το εντυπωσιακό πρωτότυπο που σχεδίασε. Το πρωτότυπο Alfa Romeo Tonale αποτέλεσε μία από τις σημαντικότερες εκπλήξεις της φετινής έκθεσης αυτοκινήτου της Γενεύης. Η ΦΙΛΠΑ (Φίλοι του Παλαιού Αυτοκινήτου) διοργάνωσε μία ξεχωριστή εκδήλωση αφιερωμένη στον κ. Αλέξανδρου Λιώκη, Lead Exterior Designer της Tonale,  όπου παρουσιάστηκε η φιλοσοφία και η ιστορία πίσω από τη δημιουργία του εντυπωσιακού πρωτοτύπου. 

Ο Έλληνας σχεδιαστής μίλησε για το πως η πλούσια ιστορία της μάρκας σε συνδυασμό με τη συνεχή αναζήτηση νέων ιδεών αποτέλεσαν την έμπνευση για το σχεδιασμό της Tonale. Με βασικό άξονα τις καθαρές γραμμές, την απλότητα και βέβαια την υψηλή αισθητική, η Tonale είναι άμεσα αναγνωρίσιμη ως μία πραγματική Alfa Romeo, χωρίς παράλληλα να αποτελεί μια επανάληψη άλλων μοντέλων της μάρκας. Η σκληρή δουλειά, η αγωνία και τελικά η χαρά της επιβράβευσης μετά από την εξαιρετική υποδοχή που επιφύλαξε το κοινό στο πρωτότυπο, εξιστορήθηκαν από τον κ. Λιώκη, ο οποίος στο τέλος της εκδήλωσης δημιούργησε μπροστά στο κοινό ένα σχέδιο της πρόσφατης δημιουργίας του. 

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Εμπορικός Ακόλουθος της Ιταλικής Πρεσβείας Αθηνών, κ. Enrico Barbato, καθώς και πλήθος φίλων του αυτοκινήτου.   Ο υπογράφων είχε την τιμή να παρουσιάσει την εκδήλωση αυτή, στο πλαίσιο της οποίας μας δόθηκε η ευκαιρία να θέσουμε τον Αλέξανδρο Λιώκη και μερικές ερωτήσεις:

Πως ξεκινά η ιστορία σου με τα αυτοκίνητα; Πότε άρχισαν να σε ενδιαφέρουν;

Τι σπουδές έχεις κάνει;

Η ιστορία μου με τα αυτοκίνητα ξεκινάει από μικρό παιδί από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου με αυτοκινητάκια έπαιζα. Οτιδήποτε είχε ρόδες μ’ ενδιέφερε ακόμη, ειδικά τέσσερις ρόδες, ακόμη και τα φορτηγά και τα λεωφορεία μου αρέσανε. Όταν ξεκίνησα να σχεδιάζω, σχεδίαζα μόνο αυτοκίνητα. Αν ανατρέξετε στα σχολικά μου θρανία υπάρχουν ένα σωρό μοντέλα. Κατά τη διάρκεια του μαθήματος πάντα έφτιαχνα ένα αυτοκινητάκι. Έκανα διάφορα σχέδια. Μετά ξεκίνησα στο ΤΕΙ Κοζάνης βιομηχανικό σχέδιο και μετά πήγα στην Ιταλία για master στο σχεδιασμό αυτοκινήτου. 

Πως προέκυψε η συνεργασία με την Alfa Romeo;

Μέσω της σχολής που κάθε χρόνο συνεργάζεται με μια μεγάλη εταιρεία στην κατασκευή αυτοκινήτου που παρουσιάζεται στη Γενεύη. Ήμουν τυχερός γιατί εκείνη τη χρονιά συνεργαστήκαμε με την Alfa Romeo. Υπήρξαν 20 σχέδια προτεινόμενα υιοθέτησαν την πρόταση που είχα κάνει εγώ και παρουσιάστηκε στην έκθεση της Γενεύης με το όνομα Gloria. Δεν το πίστευα ως σχέδιο αλλά ήθελα πάρα πολύ να προχωρήσω. 

Η Alfa Romeo ως φίρμα γεννά πολύ έντονα συναισθήματα. Τι επίδραση έχει σ’ εσένα; Διαχρονικά ποιες είναι οι αγαπημένες σου Alfa Romeo;

Η Alfa Romeo έχει τεράστια επίδραση γιατί δεν είναι η τυπική δουλειά, δουλεύω για μια εταιρεία. Για κάποιον που αγαπάει τα αυτοκίνητα η Alfa Romeo είναι κάτι το διαφορετικό, το μαγικό. Απευθύνεται σ’ αυτούς που αγαπάνε τα αυτοκίνητα. Μου δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψω για μια εταιρεία που έχει ιστορία πάνω από 100 χρόνια και τεράστιο fun club. 

Αν έπρεπε να εξηγήσεις σε κάποιον από άλλο πλανήτη τι είναι το αυτοκίνητο με μια εικόνα, ποια θα διάλεγες; 

Θα σχεδίαζα ότι πιο απλό υπάρχει, ένα αυτοκίνητο που θα σχεδίαζε ένα μικρό παιδάκι, θεωρώ ότι τα ιδιαίτερα αυτοκίνητα είναι ένα βήμα παρά κάτω. Διαφωνώ με την Spider που λες γιατί το θεωρώ κάτι παραπάνω από απλό αυτοκίνητο τη Spider, είναι καταπληκτική αλλά για την έννοια αυτοκίνητο θα ξεκίναγα από το βασικό για να γίνει κατανοητό το ιδιαίτερο μετά. 

Έχεις συγκεκριμένες πηγές έμπνευσης;

Στη περίπτωση της Tonale η Alfa Romeo έχει στα συρτάρια της μια απίστευτη ιστορία. Η πηγή έμπνευσης για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο ήταν κλασσικά αυτοκίνητα της φίρμας όπως η GT και η SZ.

Η βασική σχεδιαστική γραμμή της θρυλικής GT έχει μεταφερθεί στην Tonale

Έγινες γνωστός στο ευρύ κοινό από το σχεδιασμό της Alfa Romeo Tonale. Μίλησέ μας για την δημιουργία της…

Ήταν απλή και αβίαστη σε κάποια σημεία, σε κάποια άλλα όχι, τις αποφάσεις δεν τις παίρνω εγώ προφανώς. Εγώ σχεδιάζω διάφορες προτάσεις με τους συναδέλφους μου και διαλέγουν τα ανώτερα στελέχη της εταιρείας. Πρέπει να διαβάζεις να καταλαβαίνεις τι περιμένουν από σένα και να παρουσιάζεις κάτι νέο αν δεν αποδέχονται αυτό που έχεις. 

Σχεδιάζεις μόνο σε υπολογιστή ή και στο χέρι; Αν ναι τι υλικά χρησιμοποιείς;

Σχεδιάζω και με το χέρι και στον υπολογιστή με το χέρι. 

Αρκετοί πιστεύουν πως τα περισσότερα αυτοκίνητα σήμερα μοιάζουν μεταξύ τους. Συμμερίζεσαι αυτή την άποψη;

Το δέχομαι, αν κάνουμε τη σύγκριση με άλλες εποχές πράγματι συμβαίνει αυτό αλλά υπάρχει λόγος είναι η τυποποίηση και οι κανονισμοί. 

Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους περιορισμούς που θέτουν τα ζητήματα ασφαλείας, ή περιορισμοί στην κατεργασία των υλικών;

Όλα αυτά που αναφέρεται είναι πάρα πολύ σημαντικοί παράγοντες, ουσιαστικά οι λύσεις που επιλέγει ο κάθε κατασκευαστής μοιάζουν πολύ γιατί επηρεάζονται από τους ίδιους κανονισμούς. Όπως π.χ. η προστασία πεζών που θέτει όρια. Εμείς προσπαθούμε πάντα να μειώσουμε τις αποστάσεις, καταλήγουμε περίπου στην ίδια εικόνα όλοι οι σχεδιαστές. Δεν μπορώ να δώσω ποσοστά στο πόσο μας περιορίζει. Σ’ ένα αυτοκίνητο μικρής παραγωγής είσαι πιο ελεύθερος.

Εδώ αν θέλετε μπορείτε να δείτε τη συνέντευξη του Αλέξανδρου Λιώκη.

Ποια είναι για σένα τα βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει μια Alfa Romeo;

Η Alfa Romeo πρέπει να έχει την «απαραίτητη ομορφιά». Πρέπει οπωσδήποτε να είναι όμορφη, η ομορφιά βασίζεται στην απλότητα. Το πιο δύσκολο σε μια Alfa Romeo είναι ότι πρέπει να κάνεις κάτι πολύ απλό που θα είναι εντυπωσιακό και όμορφο. Τα βασικά χαρακτηριστικά είναι η μάσκα και το τρίγωνο με τους βασικούς αεραγωγούς. Με τα φώτα δίνουμε διαφορετικό χαρακτήρα σε κάθε αυτοκίνητο. Δεν λειτουργούμε με τη λογική της κλίμακας. 

Πως το εξηγείς ότι σχήματα όπως η Junior, η GTV, η Spider, η Sprint αλλά και η Montreal συγκινούν ακόμη και σήμερα….

Δεν οφείλεται μόνο στα σχήματα αλλά και στην απόλαυση της οδήγησης, τον ήχο της μηχανής, ο διπλός εκκεντροφόρος οδηγώ μια Giullietta του 1983, η αίσθηση του γουργουρίσματος στις 2500rpm είναι κάτι το οποίο σε μαγεύει πραγματικά. Τώρα όταν μιλάμε για αυτοκίνητα σαν την Montreal V8 ο ήχος, η οδήγηση ο ρομαντισμός είναι μοναδικά στοιχεία καταλαβαίνεις κάθε στιγμή του αυτοκινήτου. 

Περπατώντας στο μουσείο της Alfa Romeo στο Αρέζε που σταματά το μάτι σου; 

Σταματάω μονίμως στην 33Stradale. Απ’ όλα τα αυτοκίνητα του μουσείου θεωρώ ότι η 33 Stradale είναι γλυπτική. 

Αρκετοί φοιτητές του Πολυτεχνείου αναρωτιούνται πως μπορούν να βρουν διέξοδο στο εξωτερικό. Τι θα τους συμβούλευες;

Μπορούν να ξεκινήσουν στην Ελλάδα σπουδάζοντας αρχιτεκτονική, βιομηχανικό σχεδιασμό ή μηχανολογία και μετά ν’ ακολουθήσουν κάποια σχολή στο εξωτερικό. Είτε για μεταπτυχιακές σπουδές είτε κανονικές σπουδές να κάνουν σχεδιασμό αυτοκινήτων (transportation design).