Πρωτιά ανάκαμψης σε ευρωπαϊκό επίπεδο
Σύμφωνα με στοιχεία της Global Blue, η Ελλάδα, το φετινό καλοκαίρι, πέτυχε ισχυρή ανάκαμψη και κατάφερε να καταστεί ένας από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς για διεθνείς ταξιδιώτες. Η ανάκαμψη ήταν πρωτοφανής αγγίζοντας το 77% σε κύκλο εργασιών για την περίοδο Ιούνιου-Σεπτέβριου 2021 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Τους υψηλούς ρυθμούς ανάκαμψης της χώρας δεν κατάφεραν να ακολουθήσουν οι υπόλοιποι ευρωπαϊκοί προορισμοί-ακόμα και οι πιο δημοφιλείς (Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία)- αφού κινήθηκαν κατά μέσο όρο στο 38%[1].
Ταξιδιώτες από το Ισραήλ, την Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ και τη Ρωσία «εκτίναξαν» τον κύκλο εργασιών και ενίσχυσαν τη μέση δαπάνη αγορών στο 132% σε σχέση με το 2019. Η συνολική απουσία των Κινέζων από την αγορά οφείλεται στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω της πανδημίας.
Σε ό,τι αφορά την αξία των αγορών ανά περιφέρεια, η περιοχή της Αττικής διατηρεί τη μερίδα του λέοντος με υψηλό ποσοστό 49%, ενώ τη δεύτερη θέση κατέχει η Μύκονος με 28% κερδίζοντας συνεχώς έδαφος. Η περιφέρεια της Μακεδονίας «κρατάει» σταθερά την τρίτη θέση με ποσοστό 12%. Φέτος, η Μύκονος κατάφερε να «επιστρέψει» στα επίπεδα του 2019 με ποσοστό ανάκαμψης 104% σε αξία αγορών, ενώ η Σαντορίνη πέτυχε τον διπλασιασμό της μέσης δαπάνης (216%).
Ενώ 7 στους 10 διεθνείς ταξιδιώτες πραγματοποίησαν αγορές σε είδη ένδυσης και υπόδησης, οι ταξιδιώτες που επέλεξαν να πραγματοποιήσουν αγορές στην κατηγορία κόσμημα/ρολόι, διπλασίασαν τη μέση δαπάνη (204%).
Βρετανοί Ταξιδιώτες – Μια κυρίαρχη αγορά στο tax free shopping τα επόμενα χρόνια
Οι αγοραστές από το Ηνωμένο Βασίλειο – μία νέα εθνικότητα Tax Free αγορών από την 1η Ιανουαρίου 2021- συνέβαλαν σημαντικά στην ενίσχυση της ανάκαμψης στην Ελλάδα αποτελώντας ήδη την τέταρτη εθνικότητα σε αξία αγορών και κατέχονοντας μερίδιο 5%. Μάλιστα, οι Βρετανοί θα αποτελέσουν στο μέλλον μία ισχυρή tax free shopping εθνικότητα δεδομένου ότι αποτελούν τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα με 3,8[2] εκατομύρια επισκέπτες το 2019. Σε ό,τι αφορά τη μέση δαπάνη, οι Βρετανοί ταξιδιώτες ξοδεύουν τα διπλάσια (€1.028) από τον μέσο ταξιδιώτη (€522) που επισκέπτεται τη χώρα και κυμαίνονται στα επίπεδα δαπάνης των Αμερικανών ταξιδιωτών (€1221).
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες παρουσιάζονται και οι καταναλωτικές προτιμήσεις των Βρετανών αγοραστών με 4 στους 10 να αγοράζουν ρολόι και κόσμημα.
Υψηλότερες προσδοκίες ανάκαμψης εμφανίζονται και για το επόμενο έτος
Η ελληνική Tax Free Shopping αγορά παρά τις προκλήσεις της πανδημίας, εμφανίζει ακόμα θετικότερες προσδοκίες για το 2022.
Σύμφωνα με τη διεθνή έρευνα που πραγματοποίησε η Global Blue, το 70% των ερωτηθέντων (Σεπτέμβριος – Οκτώβριος) εξέφρασε την προθυμία του να ταξιδέψει – υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρχουν συνθήκες καραντίνας – σε σχέση με το 62% την περίοδο Ιούλιος – Αύγουστος. Το ποσοστό αυξάνεται στο 76% για τους ελίτ[3] ταξιδιώτες και για όσους πραγματοποιούν συχνά ταξίδια στο εξωτερικό[4].
Επίσης, σύμφωνα με την ForwardKeys, μία διεθνή εταιρεία ανάλυσης και έρευνας στοιχείων ταξιδιωτικής κίνησης (αεροπορικά δρομολογια, διαθεσιμότητα αεροπορικών θέσεων και κρατήσεων), οι τουριστικές ροές προς την Ελλάδα ενδέχεται να διπλασιαστούν σε σχέση με το προηγούμενο καλοκάιρι.
Η Global Blue συνεχίζει να πρωτοπορεί παρέχοντας υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας για κάθε έμπορο
Η Global Blue, ο μεγαλύτερος πάροχος επιστροφής ΦΠΑ στον κόσμο, συνεχίζει να πρωτοπορεί παρέχοντας υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας σε επιχειρήσεις του λιανεμπορίου με στόχο την ταχύτερη και ποιοτικότερη εξυπηρέτηση του διεθνή ταξιδιώτη μέσω της ψηφιοποίησης των tax free shopping διαδικασιών.
Ήδη από το 2018, η Global Blue Hellas βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τις ελληνικές φορολογικές αρχές, με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας ψηφιακής επικύρωσης των ΑΛΠ από τα τελωνεία. Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας επικύρωσης θα επιφέρει πολλαπλά οφέλη τόσο στην ταχύτερη εξυπηρέτηση των τουριστών στη διαδικασία επιστροφής φόρου, όσο και στην αντιμετώπιση ζητημάτων αδιαφάνειας και απάτης.
Η Global Blue ως πρωτοπόρος πάροχος τεχνολογίας, παρέχει εδώ και μία δεκαετία ψηφιακές υπηρεσίες (issuing solutions) υψηλής προστιθέμενης αξίας για κάθε έμπορο. Λύσεις που προσαρμόζονται με το λογισμικό σύστημα του εμπόρου (integration solutions), εφαρμογές για κινητές συσκευές αλλά και για Web περιβάλλον ή ακόμα POS μηχανήματα (terminals) για τις πιο μικρές επιχειρήσεις.
Παράλληλα, διαθέτει σημεία επιστροφής χρημάτων σε όλη την Ελληνική Επικράτεια εξυπηρετώντας ταξιδιώτες από τα πιο απομακρυσμένα μέρη έως και τα πιο τουριστικά.
Ως επακόλουθο της καλής συνεργασίας με τις φορολογικές αρχές, αλλά και απαντώντας στα αιτήματα των εμπόρων για διευκόλυνση των πωλήσεων Tax Free και της αποστολής αυτών των δεδομένων στη νέα πλατφόρμα myDATA, η Global Blue σχεδιάζει την δημιουργία αυτόματης διεπαφής της online έκδοσης αποδείξεων με την πλατφόρμα myDATA, ώστε πια η πώληση αγαθών Tax Free να είναι μία συνολικά αυτόματη ψηφιακή διαδικασία. Ο κ. Μάνθος Δημόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της Global Blue δήλωσε: «Με βάση τα στοιχεία του φετινού τετράμηνου αιχμής (Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2021), η Ελλάδα ανταγωνίστηκε επάξια τις μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες και αποτέλεσε έναν από τους πιο ελκυστικούς προορισμούς στον κόσμο. Αυτό που καθίσταται πλέον επιτακτική ανάγκη, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ταξιδιωτών και τη βελτίωση της εικόνας της χώρας μας διεθνώς, είναι η ψηφιοποίηση των διαδικασιών επικύρωσης. Ήδη από το 2019, η Global Blue βρίσκεται σε συνεχή επαφή με την ΑΑΔΕ, για τη δωρεάν εγκατάσταση εθνικού συστήματος ψηφιακής επικύρωσης ώστε οι ταξιδιώτες να εξυπηρετούνται από τις τελωνειακές αρχές άμεσα και χωρίς καθυστερήσεις».