Την εποχή που ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα πετάει σε ύψη ρεκόρ, αποκαλύπτεται ότι η Ελληνική αγορά – έτσι όπως λειτουργεί και είναι σήμερα δομημένη, έχει ανάγκες Ε Ι Σ Α Γ Ω Γ Ω Ν σε …πατάτες, ντομάτες και λεμόνια!
Τα εισαγόμενα στην Ελλάδα αγαθά δεν αφορούν κυρίως βιομηχανικά προϊόντα.
Ένα μεγάλο μέρος και των νωπών προϊόντων – φρούτων και λαχανικών – που χρησιμοποιούμε καλύπτεται από εισαγωγές, καθώς χρόνο με τον χρόνο φθίνει η ελληνική γεωργία αλλά και η κτηνοτροφία.
Στα μικρά και μεσαία καταστήματα, τα προϊόντα ελληνικής παραγωγής αποτελούν περίπου το 60%, όταν πριν από μερικά χρόνια το ποσοστό ήταν 70%.
Σε έναν μεγάλο κλάδο του λιανεμπορίου, σε αυτόν των σουπερμάρκετ, σήμερα το 70% των ειδών που βρίσκονται στα ράφια είναι εισαγωγής.
Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στο 11μηνο του 2022 οι Ελληνες έδωσαν για να εισαγάγουν τρόφιμα και ποτά σχεδόν 8 δισ. ευρώ, δηλαδή σημαντικά περισσότερα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.
Οι εισαγωγές προϊόντων στην Ελλάδα σε όλο το φάσμα, από πρώτες ύλες έως και τελικά προϊόντα, ενισχύθηκαν και μαζί με τα πετρελαιοειδή αυξήθηκαν κατά 27,59 δισ. ευρώ ή κατά 42,2% το 2022, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 93,05 δισ. ευρώ έναντι 65,46 δισ. ευρώ κατά το ίδιο διάστημα του 2021..
Την ίδια στιγμή, στα σούπερ μάρκετ οι τζίροι κινούνται σε επίπεδα ρεκόρ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκε κατά 6,9% συγκριτικά με τον περυσινό Ιανουάριο, μια αύξηση που σχετίζεται με τις ανατιμήσεις που άγγιξαν σχεδόν το 10% και όχι με την αύξηση της ζήτησης.
Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις τον Ιανουάριο του 2023 διαμορφώθηκε στα 652 εκατ. ευρώ έναντι 610 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2022.
Την ίδια χρονική περίοδο η αξία των πωλήσεων είναι αυξημένη κατά 7% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα ενώ καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 2,5%.
Σημειώνεται ότι η πτώση στους όγκους τον Ιανουάριο «συγκρατήθηκε» από το γεγονός ότι τον ίδιο μήνα του 2022 είχαμε τις έντονες χιονοπτώσεις που είχαν οδηγήσει (λόγω των αντικειμενικών συνθηκών) σε μειωμένες αγορές για κάποιες ημέρες.
Τη δυναμική τους πορεία συνεχίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Συγκεκριμένα το μερίδιο των Private Label τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στο 17,7%, με τη συγκεκριμένη κατηγορία να «τρέχει» με 21,3%.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η κατηγορία των PL προϊόντων έκλεισε το 2022 με ρυθμό ανάπτυξης 16,4%.
Αντίστοιχα, οι προωθητικές ενέργειες στο σύνολο των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 24,1%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 29,1% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά κατά 22,3%.