«Κάθε κρίση κρύβει και ευκαιρίες». Για μία ακόμη φορά, η πανδημία επιβεβαίωσε τη γνωστή ρήση με τις ευκαιρίες που δημιούργησε για συγκεκριμένους κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, μεταξύ των οποίων εξέχουσα θέση καταλαμβάνουν οι τηλεπικοινωνίες και η πληροφορική.
Η πολυετής συζήτηση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων και τις δυσκολίες του εγχειρήματος άρχισε να γίνεται πράξη εν μία νυκτί, μέσα στο lockdown, όταν οι επιχειρήσεις των συγκεκριμένων κλάδων κλήθηκαν να δώσουν άμεσες λύσεις για τη συνέχιση της λειτουργίας του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα της χώρας. Η ανάπτυξη της τηλεργασίας, της τηλεκπαίδευσης και του ηλεκτρονικού εμπορίου οδηγεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας, τοποθετώντας τις τηλεπικοινωνίες και την πληροφορική σε κομβική θέση.
Από πρόσφατη έρευνα που εκπόνησε το εργαστήριο ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της COSMOTE, με τίτλο «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρών & Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα-H επίδραση του Covid-19», προκύπτει ότι η υγειονομική κρίση επηρέασε σημαντικά τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, καθώς 8 στις 10 χρειάστηκε να κάνουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας τους, ενώ 1 στις 3 ανέστειλε πλήρως τη λειτουργία της. Σήμερα, ωστόσο, 6 στις 10 ΜμΕ δηλώνουν ότι έχουν επανέλθει πλήρως στην προ-Covid κατάσταση.
Τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις αφορούν σε εμπορικά και χρηματοοικονομικά ζητήματα, καθώς και στα logistics. Για παράδειγμα, η μείωση πωλήσεων (για το 79% των ΜμΕ), η αδυναμία είσπραξης οφειλών (67%), η προμήθεια πρώτων υλών (52%), η παράδοση υπηρεσιών/προϊόντων (48%) κ.ά.
Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων (7 στις 10) αξιοποίησαν περισσότερο τις ψηφιακές τεχνολογίες για να ξεπεράσουν τις δυσκολίες που προκάλεσε ο Covid-19 και να επιστρέψουν στην ομαλότητα. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε αύξηση στις τηλεφωνικές παραγγελίες (48%), στις διαδικτυακές πωλήσεις (47%) και στην τηλεργασία (50%).
Με βάση τα ευρήματα της έρευνας, 1 στις 2 μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα βρίσκεται στα πρώτα στάδια του δείκτη, ενώ μόλις 1 στις 8 κατατάσσεται στο λεγόμενο προχωρημένο στάδιο και καμία στο ιδεατό.
Ωστόσο, η έρευνα καταγράφει μικρή άνοδο το 2020 σε σχέση με το 2019. Φαίνεται ότι η ψηφιακή ετοιμότητα επηρεάζεται από το μέγεθος αλλά και από τον κλάδο των επιχειρήσεων. Οι μεγαλύτερες εταιρείες (με 6 έως 10 αλλά και πάνω από 10 εργαζομένους) καθώς και οι κλάδοι των επαγγελματιών-επιστημόνων, της μεταποίησης και οι τεχνικές εταιρείες «σκοράρουν» υψηλότερα στον δείκτη.
Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα, οι ψηφιακά πιο ώριμες εταιρείες αξιοποίησαν περισσότερο –και συνδυαστικά– τις διαθέσιμες τεχνολογίες προκειμένου να ξεπεράσουν τα προβλήματα λόγω Covid-19. Έτσι, επανήλθαν πιο εύκολα στην κανονικότητα και επηρεάστηκαν λιγότερο αρνητικά.
Πώς αξιοποιούν, λοιπόν, οι επιχειρήσεις τηλεπικοινωνιών τις ευκαιρίες που φέρνει η ενίσχυση της τηλεργασίας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού;
Στο ερώτημα αυτό απαντά ο κ. Γιώργος Τσαπρούνης, διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων της Wind Hellas: «Η κρίση του κορωνοϊού ανέδειξε την τηλεργασία παγκοσμίως ως ένα από τα βασικά εργαλεία προσαρμογής των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στη νέα πραγματικότητα. Σε όλη τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων, υπήρξε τεράστια αύξηση στη χρήση υπηρεσιών φωνής και δεδομένων. Ο κλάδος απέδειξε την ετοιμότητά του να αντιμετωπίσει κάθε πρόκληση αλλά και την αξία των τηλεπικοινωνιών στην οικονομία και στην κοινωνία ευρύτερα, καθώς συνέβαλε ώστε οι επιχειρήσεις να εξακολουθήσουν τη δραστηριότητά τους και οι εργαζόμενοι να μπορούν να συνεχίσουν την απασχόλησή τους.
Στη χώρα μας, η τηλεργασία δεν ήταν ιδιαιτέρως διαδεδομένη, αν και εμείς στη Wind την είχαμε εντάξει στην καθημερινότητά μας καιρό πριν, η κρίση του κορωνοϊού λειτούργησε ως “ψηφιακός επιταχυντής”, με επιχειρήσεις και εργαζόμενους να προσαρμόζονται γρήγορα στις απαιτήσεις της νέας αυτής πραγματικότητας. Στη Wind συνεχίζουμε την ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών και τις επενδύσεις μας, οι οποίες αγγίζουν περίπου τα 100 εκατ. ευρώ ετησίως σε δίκτυα νέας γενιάς και νέες τεχνολογίες. Αναπτύσσουμε και υλοποιούμε έναν στρατηγικό σχεδιασμό που όχι μόνο ανταποκρίνεται στις παρούσες συνθήκες, αλλά και οδηγεί τις εξελίξεις στην επόμενη μέρα για την αγορά τηλεπικοινωνιών».
Σχετικά με τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων, ο ίδιος αναφέρει ότι «μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους του ψηφιακού μετασχηματισμού της οικονομίας είναι οι αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται και παρέχεται η εργασία. Σύμφωνα με έρευνες, οι κλάδοι και επιχειρήσεις έντασης γνώσης, όπως οι κλάδοι των τεχνολογιών πληροφορικής, υγείας και logistics, εμφανίζουν μεγαλύτερη διείσδυση της τηλεργασίας. Το ψηφιακό κράτος, η τηλεργασία, οι ανέπαφες και ασφαλείς συναλλαγές, η κατ’ οίκον εκπαίδευση και ψυχαγωγία, αποτελούν πλέον κομμάτι της καθημερινότητάς μας και όχι “άγνωστες” έννοιες σε ένα μακρινό μέλλον. Επίσης, η πανδημία ανέδειξε την ετοιμότητα αλλά και την ισχυρή διάθεση των χρηστών να αξιοποιήσουν τα εργαλεία που τους προσέφερε η Πολιτεία σε συνεργασία με τους παρόχους. Οι εξελίξεις αυτές είναι ιδιαίτερα σημαντικές και καταδεικνύουν την πορεία της οικονομίας και της κοινωνίας σε αυτήν την κατεύθυνση».
Ωστόσο, ο κ. Τσαπρούνης εκτιμά ότι «βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή, καθώς η χώρα μας έχει ακόμα αρκετά βήματα μπροστά της. Η νέα πραγματικότητα, που διαμορφώνεται στη σύγχρονη και, βέβαια, στη μετά Covid-19 εποχή, απαιτεί αδιάλειπτη και απρόσκοπτη συνδεσιμότητα. Οι επενδύσεις σε υποδομές και η ανάπτυξη νέων υπηρεσιών αναδεικνύονται ως οι κύριοι παράγοντες που μπορούν να μας οδηγήσουν με σταθερότητα και ταχύτητα σε μια νέα εποχή. Γι’ αυτό και η ενθάρρυνση και διευκόλυνσή τους αποτελούν σημείο-“κλειδί” για τη συνέχιση των ψηφιακών αλμάτων που πραγματοποιούνται ήδη στη χώρα.
Σε ό,τι αφορά στη Wind, πιστεύω ότι οι μέχρι σήμερα επιπτώσεις από τη διαχείριση της πανδημίας Covid-19 φαίνεται να μην επηρεάζουν τους βασικούς πυλώνες της στρατηγικής μας. Η εταιρεία συνεχίζει το εκτεταμένο επενδυτικό της πλάνο, ενώ η τεχνογνωσία των ανθρώπων της μαζί με την οικονομική της ευρωστία αποτελούν τα εχέγγυα για το μέλλον, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Παράλληλα, όμως, είναι και μια σημαντική ευκαιρία να αξιοποιήσουμε στον μέγιστο βαθμό τις ευκαιρίες που θα μας παρουσιαστούν, κάτι για το οποίο είμαστε έτοιμοι».
Η κ. Μαρία Σκάγκου, head of Legal & External Affairs της Vodafone Ελλάδας, αναφέρει ότι «οι αλλαγές στην καθημερινότητα που έφερε η πανδημία δημιούργησαν ένα ψηφιακό κεκτημένο, το οποίο μπορούμε να αξιοποιήσουμε για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Εμείς γνωρίζουμε πολύ καλά πως η χρήση σύγχρονων τεχνολογικών εφαρμογών μπορεί να βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις να γίνουν πιο ανταγωνιστικές στο διεθνές περιβάλλον, να βελτιώσουν τις υπηρεσίες που παρέχει το Δημόσιο προς τους Έλληνες πολίτες, αλλά και να επιταχύνουν την πορεία της Ελλάδας προς την οικονομική ανάκαμψη και το ψηφιακό της μέλλον. Και για αυτόν τον λόγο εργαζόμαστε εντατικά τόσο για την ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς όσο και για την παροχή σύγχρονων υπηρεσιών σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις».
Η ίδια τονίζει επίσης: «Η ψηφιοποίηση των επιχειρήσεων βρίσκεται στον πυρήνα της αποστολής της Vodafone. Το αποδείξαμε όλο το προηγούμενο διάστημα όταν πήραμε την πρωτοβουλία να στηρίξουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις της Ελλάδας και να τους προσφέρουμε για τρεις ολοκλήρους μήνες –χωρίς κόστος και αρχική επένδυση από την πλευρά τους– το σύνολο των υπηρεσιών Smart Business. Καθώς οι ΜμΕ είναι εκ των πραγμάτων η “ραχοκοκκαλιά” της ελληνικής οικονομίας, η ψηφιοποίησή τους μπορεί να δημιουργήσει ένα σημαντικό πεδίο ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη για όλους. Για αυτό πιστεύουμε ότι μέτρα όπως η χορήγηση ενός voucher για τη στήριξη της ψηφιοποίησης των ΜμΕ θα μπορούσαν να ενταχθούν στο εθνικό σχέδιο για το ταμείο ανάκαμψης».
Στο ερώτημα «Πώς εκτιμάτε ότι διαγράφονται οι προοπτικές για το προσεχές διάστημα;» η κ. Σκάγκου, απαντά: «Για την ψηφιακή οικονομία η πανδημία έχει δύο όψεις. Κανείς δεν αμφισβητεί τις αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και την αγορά εργασίας. Αλλά και κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει τις ευκαιρίες που αυτή δημιουργεί για περισσότερη χρήση τεχνολογίας. Η ανάπτυξη της τηλεργασίας, της τηλεκπαίδευσης, του ηλεκτρονικού εμπορίου οδηγεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας, βάζοντας τις τηλεπικοινωνίες σε μια κομβική θέση. Έτσι, ο ρόλος αλλά και η ευθύνη μας είναι πια μεγαλύτερα. Ως Vodafone, έχουμε στον πυρήνα των δραστηριοτήτων μας τεχνολογίες και εφαρμογές που μπορούν να βοηθήσουν την ελληνική οικονομία να κάνει το άλμα προς το αύριο».
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που θα φέρουν τα δίκτυα 5G, η κ. Σκάγκου, αναφέρει: «Το 5G θα φέρει επαναστατικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε και δουλεύουμε. Εμείς έχουμε προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες επενδύσεις στο κινητό δίκτυό μας με στόχο να είμαστε σε θέση να παρέχουμε υπηρεσίες νέας γενιάς, αμέσως μόλις η Vodafone αποκτήσει φάσμα από τον επικείμενο διαγωνισμό. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό μας, έως το 2023 θα έχουμε να καλύψουμε με δίκτυα 5G το 60% της Ελλάδας. Παράλληλα, πιστεύουμε ότι το 5G μπορεί να αναπτυχθεί ταχύτερα και να επεκταθεί γεωγραφικά εξίσου γρήγορα εάν υπάρξει σχετική υποστήριξη που θα έχει ως αποτέλεσμα να απολαμβάνουν τα οφέλη των πιο σύγχρονων τεχνολογιών και οι απομακρυσμένες περιοχές και πιο δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας».
Ο κ. Τσαπρούνης, από την πλευρά του, επισημαίνει: «Το 5G θα είναι ο καταλύτης για τη σύνδεση ανθρώπων και μηχανών σε μια άνευ προηγουμένου κλίμακα για νέες επιχειρηματικές και οικονομικές ευκαιρίες, καθώς θα συνδέουν δισεκατομμύρια αντικείμενα και συστήματα σε τομείς κρίσιμης σημασίας, μεταξύ των οποίων είναι η ενέργεια, οι μεταφορές, ο τραπεζικός τομέας, η υγεία. Στην πραγματικότητα, όλη η οικονομική δραστηριότητα θα επωφεληθεί από τις νέες υποδομές του 5G σε βάθος χρόνου, με έμφαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό των εταιρειών και των επιχειρήσεων, μια εξέλιξη που συχνά περιγράφεται με τον όρο “4η Βιομηχανική Επανάσταση”.
Αναφορικά με την πορεία του κλάδου, η έλευση της τεχνολογίας 5G στη χώρα μας αναμένεται να επηρεάσει θετικά την πορεία του, αλλά και το σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας και της καθημερινότητας για όλους. Η ανάπτυξη δικτύων 5G αναμένεται να προσφέρει υψηλές ταχύτητες, αλλά και μια σειρά από νέες εφαρμογές προς όφελος των επιχειρήσεων και των ιδιωτών».
Για το ίδιο θέμα ο κ. Νίκος Μποτίνης, regional sales manager της Cisco για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα, σημειώνει: «Πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό σε σχέση με ό,τι έχουμε δει έως σήμερα. Δεν είναι μόνο η πολύ αυξημένη ταχύτητα του δικτύου σε σύγκριση με το 4G, αλλά και η τεράστια χωρητικότητα του δικτύου σε συνδυασμό με την εξαιρετικά μειωμένη καθυστέρηση. Όλα τα παραπάνω θα μας επιτρέψουν να μεταφέρουμε αυτό που ονομάζουμε Internet of Things σε επίπεδα όπου πραγματικά θα μπορούν τα πάντα να συνδεθούν στο Ίντερνετ, αλλά και μεταξύ τους, με απίστευτες ταχύτητες και αξιοπιστία. Ένας νέος κόσμος!».
Σε σχέση με τα νέα δεδομένα που δημιούργησε η πανδημία, ο κ. Μποτίνης αναφέρει: «Ως Cisco, με την έναρξη της πανδημίας Covid-19 προσφέραμε σε παγκόσμιο επίπεδο δωρεάν το Cisco Webex. Πρόκειται για την κορυφαία λύση απομακρυσμένης συνεργασίας και online επικοινωνίας, που καλύπτει τις ανάγκες προσωπικής χρήσης έως και οργανισμών με χιλιάδες στελέχη. Μάλιστα, στην Ελλάδα, η λύση προσφέρθηκε και λειτούργησε εν μέσω lockdown στα δημόσια σχολεία. Άρα προτεραιότητα της Cisco είναι, πρώτα από όλα, να διευκολύνουμε με τα μέσα που διαθέτουμε την όσο το δυνατόν ομαλή μετάβαση στην πραγματικότητα που μας “επιβάλλει” η πανδημία. Η τηλεργασία, ως τεχνολογία, υπήρχε και θεωρούμε πως θα αναπτυχθεί ακόμα περισσότερο, αφού η κοινωνία διαπιστώνει πως μπορεί να ωφεληθεί από αυτό».
Στο ερώτημα «Σε τι επίπεδο εκτιμάτε ότι βρίσκεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ελληνικών επιχειρήσεων και τι πρέπει να γίνει προς την κατεύθυνση αυτή;» ο κ. Μποτίνης απαντά: «Έχουν γίνει, και γίνονται συνεχώς, πολύ σημαντικά βήματα ψηφιακού μετασχηματισμού σε πολλούς κλάδους, επιχειρήσεις και εμπορικές δραστηριότητες, όμως μεμονωμένα. Δεν έχουν γίνει αρκετά και κυρίως συλλογικά για να ισχυριστώ πως είμαστε σε πολύ καλό σημείο. Αυτό που μας λείπει είναι μια κεντρική καθοδήγηση στο θέμα αυτό. Ένα σύνολο από ενέργειες που θα “παρασύρουν” την κοινωνία και την αγορά προς αυτήν την κατεύθυνση. Με χαρά μου, για παράδειγμα, διακρίνω το Δημόσιο να έχει κάνει εξαιρετικές κινήσεις για τον ψηφιακό του μετασχηματισμό. Αυτό θεωρώ πως θα “αναγκάσει” ακόμη μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς να υιοθετήσει λύσεις που θα του επιτρέψουν να παραμείνει ανταγωνιστικό. Είναι θέμα επιχειρηματικής επιβίωσης».
Επισημαίνει ακόμη ότι: «Η πανδημία ανέτρεψε τα σχέδια και τη στρατηγική ολόκληρης της αγοράς σε βαθμό που δεν μπορούσε να προβλεφθεί από κανένα business plan. Πλέον, το πλάνο για την πλειοψηφία των επιχειρήσεων σχεδιάζεται για ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Δεν είναι δυνατό να σχεδιάσεις μακροπρόθεσμα σε τόσο ασταθές περιβάλλον. Ωστόσο, φαίνεται πως, ως αγορά, στο σύνολό της, αντέξαμε στο πρώτο κύμα της πανδημίας και αναμένουμε όσο το δυνατόν λιγότερες επιπτώσεις από το δεύτερο. Σε κάθε περίπτωση, η τεχνολογία είναι εδώ και διαθέσιμη. Μάλιστα, σε πάρα πολλές περιπτώσεις, πελάτες μας είδαν την ευκαιρία να επενδύσουν σοβαρά στην τεχνολογία ή και να επιταχύνουν σχέδια ψηφιακού μετασχηματισμού».
Πώς όμως αξιοποιούν οι επιχειρήσεις πληροφορικής τις ανάγκες που έχουν δημιουργήσει οι νέες συνθήκες της πανδημίας;
Στο ερώτημα απαντά η κ. Βασιλική Αναγνώστου, γενική διευθύντρια και αναπληρώτρια διευθύνουσα σύμβουλος της Epsilon Net: «Οι επιχειρήσεις πληροφορικής που είχαν προβλέψει να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες, τόσο για την ανάπτυξη των δικών τους εφαρμογών λογισμικού όσο ταυτόχρονα για τη δική τους εσωτερική οργάνωση και δομή λειτουργίας, δημιουργώντας περιβάλλον εργασίας από απόσταση για όλους τους εργαζόμενους τους, βρέθηκαν έτοιμες να εγγυηθούν τη μέγιστη ασφάλεια του προσωπικού τους, αλλά και την αδιάλειπτη επικοινωνία με τους πελάτες και συνεργάτες τους. Ταυτόχρονα, είχαν τη δυνατότητα να προσφέρουν καινοτόμες λύσεις εφαρμογών λογισμικού για να καλύψουν τις νέες ανάγκες των επιχειρήσεων για εργασία από απόσταση, αλλά και για συνέχιση της λειτουργίας τους στις νέες αυτές συνθήκες που καθόρισε η πανδημία Covid 19.
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, η τεχνολογία των εφαρμογών επιχειρηματικού λογισμικού επιτρέπει την εξ αποστάσεως εργασία και την άρτια διαχείριση και λειτουργία όλης της επιχείρησης. Οι τεχνολογίες web, cloud και mobile ανοίγουν νέους ορίζοντες στους σύγχρονους “decision makers” για τον τρόπο επίβλεψης της εταιρείας τους, ενώ παράλληλα τους δίνουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν τα κόστη τους αλλά και την αποτελεσματικότητα των εργασιών σε όλη τη δομή της επιχείρησής τους.
Οι εταιρείες πληροφορικής πρέπει να είναι πρωτοπόροι στην τεχνολογική και ψηφιακή ενσωμάτωση, που οδηγεί σε ανάδειξη και ενεργοποίηση των εργαζομένων και σε βελτίωση του customer experience, ώστε να οδηγήσουν στο μέλλον τις επιχειρήσεις που εμπιστεύονται τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους».
Σε σχέση με το επίπεδο ψηφιακού μετασχηματισμού των ελληνικών επιχειρήσεων, η ίδια εκτιμά: «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, στην πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, βρίσκεται στην αρχή του. Ως εκ τούτου, παρατηρείται μεγάλο ενδιαφέρον από τα στελέχη της αγοράς να επιμορφωθούν και να εκσυγχρονίσουν τις επιχειρήσεις τους ώστε αυτές να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Οι συνέπειες της πανδημίας επιτάχυναν κατά πολύ τις διαδικασίες αυτές, καθώς τα εμπλεκόμενα μέρη αναγνώρισαν άμεσα την πραγματική ανάγκη για υποδομές και τεχνολογίες που διευκολύνουν την εργασιακή καθημερινότητα, ενισχύουν την τηλεργασία και την εξ αποστάσεως διαχείριση μιας επιχείρησης.
Τα επόμενα βήματα του Digital Transformation θα επιτευχθούν με την αυτονόητη ανάγκη για θωράκιση των επιχειρήσεων σε μελλοντικές προκλήσεις, με σαφή στρατηγική των εταιρειών πληροφορικής να προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής τεχνολογίας που αναβαθμίζουν πραγματικά τις επιχειρήσεις, με λογικά κόστη, για την επίτευξη του μέγιστου δυνατού οφέλους, αλλά και με την παροχή κινήτρων από την Πολιτεία».
Όσον αφορά τις προοπτικές, όπως αυτές διαγράφονται για το επόμενο χρονικό διάστημα, η κ. Αναγνώστου, επισημαίνει: «Οι εξαγγελίες της ΑΑΔΕ για την έναρξη εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων (myDATA) και τη δυνατότητα επιλογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω πιστοποιημένου παρόχου από όλες τις επιχειρήσεις, είναι αυτή τη στιγμή ένα από τα σημαντικότερα βήματα που θα βοηθήσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό των ελληνικών επιχειρήσεων. Αποστολή της Epsilon Net τους αμέσως επόμενους μήνες είναι να αποτελέσει τον πολύτιμο συνεργάτη της ελληνικής επιχείρησης προκειμένου να μεταβεί ομαλά στις νέες συνθήκες του myDATA, αλλά και στην άμεση εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, βοηθώντας παράλληλα να μεταβεί στη νέα ψηφιακή εποχή που, εν τέλει, θα τη βοηθήσει να ξεπεράσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και τα εμπόδια που θέτει η πανδημία στο επιχειρείν.
Επενδύοντας διαχρονικά στην τεχνολογική καινοτομία με web, cloud και mobile εφαρμογές, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για τις ελληνικές επιχειρήσεις να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος και να αποκτήσουν τα ψηφιακά εργαλεία, όχι μόνο για την επιβίωσή τους σήμερα, αλλά κυρίως για την ανάπτυξή τους στο κοντινό μέλλον.
Η τρέχουσα συγκυρία, παρά τις αντιξοότητες, ενισχύει την αισιοδοξία μας για συνέχιση της αναπτυξιακής πορείας του ομίλου της Epsilon Net, καθώς, όπως είναι φυσικό, η ζήτηση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας διευρύνεται, όπως και το πελατολόγιό μας. Σε αυτό συντελεί αποφασιστικά η πρόσφατη πιστοποίησή μας από την ΑΑΔΕ ως Πάροχος Ηλεκτρονικής Τιμολόγησης, η οποία επικυρώνει θεσμικά την τεχνογνωσία και μακρόχρονη εμπειρία του ομίλου, καθιστώντας τον επίσημο σύμμαχο και στήριγμα των επιχειρήσεων στο αμέσως επόμενο βήμα για το ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Επιπλέον, η Epsilon Net έχει εξασφαλίσει σε όλες τις εφαρμογές της, τόσο για λογιστικά γραφεία όσο και για επιχειρήσεις, την αυτόματη σύνδεσή τους με την πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ».
Αγορά λογισμικού και υπηρεσιών πληροφορικής
Όσον αφορά τη συνολική εικόνα της εγχώριας αγοράς λογισμικού και υπηρεσιών πληροφορικής, πρόσφατη μελέτη της ICAP αναφέρει ότι η αγορά του λογισμικού αυξήθηκε κατά 2,9% και οι υπηρεσίες πληροφορικής κατά 2,3% το 2019.
Σημειώνεται ότι στον κλάδο του λογισμικού και των υπηρεσιών πληροφορικής δραστηριοποιείται πολύ μεγάλος αριθμός εταιρειών, με τις περισσότερες εξ αυτών να είναι μικρού μεγέθους. Ο βαθμός συγκέντρωσης στον κλάδο είναι χαμηλός, δεδομένου του ότι οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες κάλυψαν το 22% των συνολικών πωλήσεων το 2019. Αντίστοιχα, οι δέκα μεγαλύτερες εταιρείες απέσπασαν το 37% των συνολικών εσόδων του κλάδου το ίδιο έτος.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, η βασική δραστηριότητα των εταιρειών συνίσταται στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών με αντικείμενο την επιλογή και εγκατάσταση εξοπλισμού πληροφορικής και την ολοκλήρωση (integration) ή/και παραμετροποίηση λογισμικού.
Όπως επισημαίνει ο Νίκος Ταβουλάρης, senior consultant Οικονομικών Μελετών της ICAP, η ζήτηση για τις υπηρεσίες πληροφορικής και για το λογισμικό εξαρτάται, πλέον, σε μεγάλο βαθμό, από την ανάγκη των επιχειρήσεων-πελατών του κλάδου να μετασχηματιστούν ψηφιακά όσο το δυνατόν γρηγορότερα, ώστε να καταφέρουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Εκτός του ιδιωτικού τομέα, και ο δημόσιος τομέας κινείται προς την κατεύθυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία, που αποτελεί χρόνιο πρόβλημα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης και να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητά του. Το γεγονός αυτό δημιουργεί μεγάλες ευκαιρίες για τις εταιρείες του κλάδου.
Σύμφωνα με τη Σταματίνα Παντελαίου, διευθύντρια Οικονομικών-Κλαδικών Μελετών της ICAP, η αγορά του λογισμικού (software) κινείται ανοδικά τα τελευταία έτη. Ειδικότερα, το 2019, παρουσίασε άνοδο 2,9% σε σχέση με το 2018. Η εν λόγω αγορά παρουσιάζει συνεχή άνοδο από το 2014, και σε σχέση με το 2013 έχει αυξηθεί κατά 21% περίπου.
Κυρίαρχη κατηγορία στην εγχώρια αγορά λογισμικού είναι το Application Software, καθώς καλύπτει ποσοστό 67%, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό αφορά την κατηγορία Systems Software. Όσον αφορά την εγχώρια αγορά των Υπηρεσιών Πληροφορικής (IT Services), το 2019, αυξήθηκε κατά 2,3% σε σχέση με το 2018. Όπως και στην περίπτωση του λογισμικού, η αγορά των υπηρεσιών πληροφορικής κινείται ανοδικά από το 2014 και έπειτα (2019/2013: +12,7%).
Παρά το γεγονός ότι οι εταιρείες πληροφορικής υπέστησαν απώλειες την περίοδο 2009-2013, αυτές ήταν σημαντικά μικρότερες σε σχέση με άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας και κατάφεραν λίαν συντόμως να επιστρέψουν σε αναπτυξιακή τροχιά. Στη συνέχεια, η σταθεροποίηση της ελληνικής οικονομίας και η επαναφορά της σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το 2017 και έπειτα συνέβαλαν, με τη σειρά τους, στην ανοδική πορεία του κλάδου.
Εκτιμάται ότι λόγω του Covid-19 οι περισσότερες εταιρείες θα αυξήσουν τους προϋπολογισμούς τους για απομακρυσμένες τεχνολογίες (που επιτρέπουν την τηλεργασία) και για την κυβερνοασφάλεια (cyber security) και το γεγονός αυτό θα έχει θετικό αντίκτυπο στον κλάδο.
………………….
Περιοδικό ΧΡΗΜΑ, τευχ. Σεπ-Οκτ. 2020