Μόλις κατά 8% χαμηλότερα από το ιστορικό ρεκόρ όπου καταγράφηκε μόλις ένα μήνα πριν από την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008, κινούνται οι τιμές των νεότευκτων.

Ο δείκτης τιμών Newbuild της Clarksons Research, ο οποίος παρακολουθεί τις τιμές στους κύριους τύπους πλοίων, έφτασε τις 176 μονάδες στα τέλη Οκτωβρίου, σημειώνοντας αύξηση 36% από το τέλος του 2020, αύξηση 9% έναντι των τιμών στις αρχές του 2023 και το υψηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2008. Ως δείκτης προσαρμοσμένος στον πληθωρισμό που χρησιμοποιεί τη σημερινή αξία του δολαρίου, ο δείκτης τιμών είναι τώρα ο υψηλότερος από το 2012, περίπου 30% κάτω από τα κορυφαία επίπεδα τιμών του 2008.

Από τη μία, η εξέλιξη αυτή υποδηλώνει μια επιστροφή στην κανονικότητα, έπειτα από μια 15ετία διαρκούς οικονομικής αστάθειας, ενδείξεων ύφεσης και αναταραχής.

Από την άλλη, η περιορισμένη διαθεσιμότητα ναυπηγείων όπου η μελλοντική κάλυψη ανέρχεται σήμερα στα 3,6 χρόνια, σύμφωνα με την Clarksons, σε συνδυασμό με τις γενικές πληθωριστικές πιέσεις, συμπεριλαμβανομένου του κόστους εργασίας, φαίνεται πως αποτελούν έναν καταλυτικό παράγοντα στις ανοδικές τάσεις των τιμών στα ναυπηγεία.

Οι αυξήσεις ποικίλλουν, αλλά είναι πιο έντονες για τα VLCC. Μια νέα κατασκευή VLCC κοστίζει σήμερα 128 εκατομμύρια δολάρια, αυξημένη κατά 50% από το τέλος του 2020. Η τιμολόγηση έχει φτάσει σε αποτρεπτικό επίπεδο για πολλούς τύπους πλοίων με αναλυτές της Clarksons να επισημαίνουν στην πιο πρόσφατη εβδομαδιαία έκθεση της εταιρείας ότι η κατασκευή ενός capesize κοστίζει 24 χρόνια κερδών, μετά από τυπικό opex, σε σύγκριση με 12 χρόνια κατά μέσο όρο το 2021.

Οι ειδικοί στο Newbuild μιας άλλης χρηματιστηριακής εταιρείας του Λονδίνου, της Gibson, περιέγραψαν πρόσφατα τα μεγάλα βιβλία παραγγελιών στην Ασία, τα οποία εκτείνονται μέχρι το 2027. Παράλληλα ανέλυσαν πώς τα ναυπηγεία στην Κίνα και τη Νότια Κορέα πασχίζουν να διατηρήσουν τα υπάρχοντα, βαριά χρονοδιαγράμματα παράδοσης υπό το φως των εργασιακών πιέσεων.

«Ως εκ τούτου, το σενάριο η Κορέα ή η Κίνα να μειώσουν σημαντικά τις τιμές σύντομα είναι μακρινό», σημείωσε η Gibson.

Οι τιμές των νεότευκτων στα υψηλά μετά την οικονομική κρίση δεν είναι απαραίτητα αρκετές για να αποφέρουν καλές αποδόσεις για τα ναυπηγεία, τόνισε η Pareto Securities σε πρόσφατη έκθεση.

«Το κόστος των εισροών τους έχει ανέβει πολύ (πάνω από τον γενικό πληθωρισμό) και η έλλειψη εργαζομένων γαποτελεί πλέον πραγματικό περιορισμό στην παραγωγή», παρατήρησε η Pareto.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ