Φέτος όλα είναι διαφορετικά με την πανδημία του κορονοϊού να έχει αλλάξει άρδην τόσο το περιβάλλον στο οποίο ζούμε όσο και τις συνήθειες όλων μας. Διαφορετικό ήταν το Πάσχα που κάναμε, διαφορετικό το καλοκαίρι που περάσαμε, διαφορετικά θα είναι και τα Χριστούγεννα που θα κάνουμε. Η οικονομική ανησυχία αλλά και το social distancing διαμορφώνουν νέες συνθήκες για τις αγοραστικές τάσεις εν όψει των Χριστουγέννων συγκριτικά με κείνες στις οποίες είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια.
Για παράδειγμα, 4 στους 10 Έλληνες καταναλωτές απαντούν ότι σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν ηλεκτρονικά τα επικείμενα, εορταστικά ψώνια τους, λόγω της πανδημίας. Εφόσον βέβαια κάτι τέτοιο δεν αποτελέσει μονόδρομο, ούτως ή άλλως.
Η συνθήκη αυτή εγείρει φυσικά και μία ανάγκη για περισσότερη προσοχή απέναντι σε προσπάθειες διαδικτυακής εξαπάτησης και ηλεκτρονικών επιθέσεων από ψηφιακούς εγκληματίες. Πάντως, ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων είναι υποψιασμένο απέναντι σε τέτοιες κακόβουλες ενέργειες.
Το 61,6% των Ελλήνων πολιτών δηλώνει πως γνωρίζει τους πιθανούς κινδύνους ασφάλειας άγνωστων εμπορικών σημάτων, που προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις και μπορεί να αποδειχθούν απάτες. Μάλιστα, σχεδόν οι μισοί αναφέρουν πως, εάν το website ενός καταστήματος δεν φαίνεται νόμιμο, θα βγουν αμέσως από αυτό και θα επισκεφθούν ένα εμπορικό σήμα από το οποίο έχουν αγοράσει στο παρελθόν, προκειμένου να είναι σίγουροι.
Ειδικά την περίοδο των εορτών, 4 στους 10 απαντούν ότι δεν είναι πρόθυμοι να μοιραστούν τα προσωπικά τους στοιχεία με ηλεκτρονικά καταστήματα για να λάβουν μεγάλη έκπτωση. Περίπου το ίδιο ποσοστό (37,6%) γνωρίζει ότι οι απάτες είναι πιο διαδεδομένες κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών/εορταστικών περιόδων. Ως εκ τούτου, δεν είναι πρόθυμο να αναλάβει τον κίνδυνο για μια μεγάλη έκπτωση.
Αγορές με φειδώ
Όσον αφορά γενικότερα την αγοραστική συμπεριφορά κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, όπως αποκαλύπτει νέα έρευνα της Kaspersky, πάνω από τους μισούς Έλληνες (60%) θα προχωρήσουν κανονικά στις χριστουγεννιάτικες αγορές. Ωστόσο, σχεδόν οι μισοί θα μειώσουν το διαθέσιμο budget τουλάχιστον κατά το ένα τρίτο ή περισσότερο λόγω οικονομικών περιορισμών, που επέφερε η πανδημία COVID-19.
Επίσης, μόνο 3 στους 10 απαντούν ότι θα κάνουν φέτος περισσότερες αγορές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια την εορταστική περίοδο, συμπεριλαμβανομένης και της Black Friday. Η ίδια έρευνα δείχνει ότι 4 στους 10 σκοπεύουν να αφήσουν τα ψώνια τους μέχρι την τελευταία στιγμή, ώστε να επωφεληθούν από πιθανές εκπτώσεις.
Επίσης, ενδιαφέρον παρουσιάζει το κοινωνικό πρόσημο των φετινών, εορταστικών αγορών. Σύμφωνα με τη σχετική έρευνα, σχεδόν 1 στους 3 δήλωσε πως θα πραγματοποιήσει την πλειονότητα των χριστουγεννιάτικων αγορών σε μικρότερα καταστήματα, για να υποστηρίξει τις τοπικές επιχειρήσεις.
Συστάσεις
Προκειμένου να αποφύγουν τις διαδικτυακές παγίδες, που εντείνονται την περίοδο των εορτών και ειδικά τη φετινή, όπου οι αγορές θα γίνουν κυρίως online, η Kaspersky προτείνει:
“- Πραγματοποιήστε τις αγορές σας μόνο σε νόμιμα ηλεκτρονικά καταστήματα. Είναι πάντα ασφαλέστερο να πληκτρολογήσετε τη διεύθυνση μόνοι σας ή να την επιλέξετε από τους σελιδοδείκτες σας, αντί να κάνετε κλικ σε ένα link. Επίσης, χρησιμοποιήστε τη γραμμή διευθύνσεων του προγράμματος περιήγησης για να ελέγξετε αν ο ιστότοπος, που επισκέπτεστε, είναι γνήσιος και ασφαλής.
– Ολοκληρώστε τις αγορές σας με ασφαλείς μεθόδους πληρωμής. Πληρώστε με πιστωτικές κάρτες ή ισχυρές υπηρεσίες πληρωμών για την αγορά αγαθών, έτσι ώστε οι συναλλαγές να παραμένουν προστατευμένες.
– Επαληθεύστε τις εκπτώσεις. Εάν λάβετε κάποια έκπτωση μέσω email ή μηνύματος, ελέγξτε αν ο αποστολέας και τυχόν links είναι νόμιμα πριν κάνετε κλικ.
– Διατηρήστε ενημερωμένο το λογισμικό και τις εφαρμογές της συσκευής σας και προστατεύστε όλες τις συσκευές σας με ένα αξιόπιστο προϊόν διαδικτυακής ασφάλειας.
– Διαχειριστείτε τους κωδικούς πρόσβασής σας. Οι διαχειριστές κωδικών πρόσβασης μπορούν να σας βοηθήσουν να ψωνίσετε από διάφορα ηλεκτρονικά καταστήματα αποθηκεύοντας με ασφάλεια τα στοιχεία σας, ώστε να είναι μοναδικά για όλους τους online λογαριασμούς σας”.