Αισθητά βελτιωμένος ήταν ο Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών στο α’ εξάμηνο του 2021 σε σχέση με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, καταγράφοντας τη δεύτερη καλύτερη επίδοση από το 2016 όταν ξεκίνησε η κατάρτιση του δείκτη από τον ΣΕΒΕ-Σύνδεσμο Εξαγωγέων σε συνεργασία με την εταιρεία DHL, μέλος του ΣΕΒΕ. Οι επιμέρους ενότητες του δείκτη αφορούσαν στις εκτιμήσεις των Ελλήνων εξαγωγέων αναφορικά με τις εξαγωγές και τις εγχώριες πωλήσεις, καθώς και για τις διεθνείς και εγχώριες οικονομικές συνθήκες στο α’ εξάμηνο του 2021. Το θέμα επικαιρότητας αφορούσε στον COVID-19 και συγκεκριμένα στις επιπτώσεις της πανδημίας στις εξαγωγές, στην ενσωμάτωση online B2B και B2C πλατφορμών από τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, στις ψηφιακές δράσεις που σκοπεύουν να κάνουν, καθώς και στην ύπαρξη σχεδίου για την ανάπτυξη των εξαγωγών μετά το πέρας της πανδημίας.
Πιο συγκεκριμένα, ο Δείκτης TCI SEVE-DHL για το 1ο εξάμηνο του 2021 διαμορφώθηκε σε 138,8 μονάδες (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία) έναντι 123,0 μονάδων του 2ου εξαμήνου του 2020 και 86,8 μονάδων του 1ου εξαμήνου του 2020, με την αύξηση συγκριτικά με τα προηγούμενα εξάμηνα να διαμορφώνεται σε 15,8 μονάδες και 52,0 μονάδες αντίστοιχα. Η υλοποίηση της έρευνας έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Αναλυτικά:
Ø Σε θετικά επίπεδα διαμορφώθηκαν οι εκτιμήσεις των ερωτηθέντων αναφορικά με τις εξαγωγές για άλλο ένα εξάμηνο, με το 58% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι αναμένει αύξηση στο α’ εξάμηνο του 2021 και το 34% σταθερότητα, ενώ μόλις το 8% αναμένει ότι θα μειωθούν.
Ø Σε ό,τι αφορά στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες, τα αποτελέσματα δείχνουν μία μικρή βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, με το 51% να αναμένει βελτίωση και το 24% σταθερότητα. Αντίστοιχα, το ποσοστό αυτών που αναμένουν επιδείνωση μειώθηκε σε 25% από 34% στο β’ εξάμηνο του 2020.
Ø Ιδιαίτερα αισιόδοξοι παραμένουν οι εξαγωγείς και για τις εγχώριες πωλήσεις τους, καθώς το 59% αναμένει αύξηση, ενώ μόλις το 7% παρουσιάζεται απαισιόδοξο και δηλώνει ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, οι εγχώριες πωλήσεις θα μειωθούν. Το 34% αναμένει σταθερότητα.
Ø Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί και για τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες με το 50% των ερωτηθέντων να αναμένει βελτίωση, ωστόσο το ποσοστό είναι μειωμένο συγκριτικά με το προηγούμενο εξάμηνο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Τη «σταθερότητα» επέλεξε ως απάντηση στη σχετική ερώτηση το 27% του δείγματος και την «επιδείνωση» το 23%.
Ø Θέμα Επικαιρότητας: COVID-19. Η εξάπλωση της νόσου COVID-19, οι επιπτώσεις της στις εξαγωγικές επιχειρήσεις και η διαμόρφωση εξαγωγικού πλάνου μετά το πέρας αυτής ήταν το επίκεντρο του θέματος επικαιρότητας του Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών για το α’ εξάμηνο του 2021. Το πρώτο ερώτημα αφορούσε στο πώς επηρέασε η πανδημία τις εξαγωγές της επιχείρησης των συμμετεχόντων, με το 44% να απαντάει αρνητικά, το 32% καθόλου και το 24% θετικά. Ακολούθως, οι ερωτηθέντες απάντησαν στο αν η επιχείρησή τους έχει ενσωματώσει online B2B και B2C πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, με το 73% να απαντάει «Όχι» και το 27% «Ναι». Εν συνεχεία, το ερώτημα που τους τέθηκε σχετίζονταν με τα σχέδια της επιχείρησης για συμμετοχή σε ψηφιακές δράσεις με σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειας, με το 51% να απαντάει θετικά και το 49% αρνητικά. Η τελευταία ερώτηση αφορούσε την ύπαρξη ή μη σχεδίου ανάπτυξης των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας, με το 69% να απαντάει θετικά και το 31% αρνητικά.
Οι βελτιωμένες προσδοκίες που καταγράφηκαν στο α’ εξάμηνο του 2021 συγκριτικά με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, οφείλονται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των ποσοστών που αφορούν στις εξαγωγές και στις εγχώριες πωλήσεις. Στις δύο αυτές ενότητες, πάνω από το 90% (92% και 93% αντίστοιχα) των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αναμένει βελτίωση ή σταθερότητα. Αντίστοιχα, οι εκτιμήσεις αναφορικά με τις διεθνείς και τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες ήταν πιο αισιόδοξες σε σχέση με τα προηγούμενα αποτελέσματα με περίπου έναν στους τέσσερις (25% στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες και 29% στις εγχώριες οικονομικές συνθήκες) να αναμένουν επιδείνωση. Το θέμα επικαιρότητας ήταν για άλλη μία φορά ο COVID-19 με το 44% των εξαγωγέων να δηλώνει ότι οι εξαγωγές επηρεάστηκαν αρνητικά από την πανδημία. Στο ίδιο πλαίσιο, το 73% δήλωσε ότι δεν έχει ενσωματώσει online B2B και Β2C πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, το 51% ότι σχεδιάζει να συμμετάσχει σε ψηφιακές δράσεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και το 69% ότι έχει σχέδιο για την ανάπτυξη των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 12/04/21–14/05/21 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 219 ανταποκρίθηκαν). Η επιλογή των επιχειρήσεων έγινε μέσω διαστρωματικής δειγματοληψίας, στα πρότυπα αντίστοιχων ερευνών που πραγματοποιούνται από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς, ενώ για τη συλλογή των στοιχείων των επιχειρήσεων αξιοποιήθηκε η βάση δεδομένων της ICAP. Ειδικότερα, με αρχικό κριτήριο τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από €1.000.000, το δείγμα περιλαμβάνει επιχειρήσεις από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.