Νέα δεδομένα διαμορφώνονται στον «χάρτη των ελληνικών εξαγωγών», με την πανδημία να παίζει καταλυτικό ρόλο στις εξελίξεις και να δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα στο διεθνές εμπόριο.
Η Γαλλία εξελίσσεται σε βασικό παίκτη, καταλαμβάνοντας υψηλότερη θέση στην κορυφαία πεντάδα, ενώ νέες χώρες που μέχρι πρότινος είχαν σχετικά μικρή συμμετοχή όπως η Νότια Κορέα εισέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο.
Πρόκειται για αλλαγές, οι οποίες αποτυπώνουν την προσπάθεια που καταβάλλουν οι Έλληνες εξαγωγείς να βρουν την καλύτερη δυνατή διέξοδο για να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους, σε μια περίοδο με έντονα προβλήματα για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Δεν αποκλείεται μάλιστα να υπάρξουν και άλλες ανατροπές το επόμενο διάστημα, διαμορφώνοντας νέους συσχετισμούς και ισορροπίες.
«Οι Έλληνες εξαγωγείς, παρ’ όλες τις αντιξοότητες που δημιουργεί η πανδημία του κορωνοϊού στο παγκόσμιο εμπόριο, συνεχίζουν να τροφοδοτούν απρόσκοπτα τη διεθνή αγορά, ενισχύοντας την αξιοπιστία τους ως ενός πολύτιμου και σταθερού συνεργάτη για τους πελάτες του. Σαφέστατα και αποτελεί πηγή προβληματισμού και ανησυχίας η άνοδος των διεθνών τιμών των πρώτων υλών, αλλά και οι αρρυθμίες στην εφοδιαστική αλυσίδα με τις σημαντικές καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις μεταφορές εμπορευμάτων. Ωστόσο, εάν δεν υπάρξει κάποια σοβαρή αναταραχή που θα ανατρέψει άρδην τα δεδομένα, είναι εφικτό οι ελληνικές εξαγωγές φέτος να αυξηθούν περαιτέρω του 8% με 10%», σημειώνει η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), η Γαλλία πέτυχε να αναρριχηθεί στην 4η θέση των κορυφαίων προορισμών για τα ελληνικά προϊόντα, σημειώνοντας εντυπωσιακή άνοδο 29,9% στο πρώτο εξάμηνο του 2021. Πέρα από παραδοσιακός σύμμαχος, ο οποίος αποδεικνύει έμπρακτα τη στήριξή του στη χώρα μας, η Γαλλία κατακτά σταδιακά πρωταγωνιστικό ρόλο στο εξαγωγικό εμπόριο της Ελλάδας.
Ψηλότερα αναρριχήθηκε και η Τουρκία, η οποία βρίσκεται πλέον στην 5η από την 6η θέση ενώ και ο Λίβανος εισήλθε στην κορυφαία δεκάδα, καταλαμβάνοντας την 9η θέση. Κατά μία θέση ανέβηκαν και οι ΗΠΑ, καταλαμβάνοντας την 7η θέση το πρώτο εξάμηνο του 2021 καθώς και η Ρουμανία (στην 8η από την 9η). Το Γιβραλτάρ κατέκτησε τη 15η θέση, βελτιώνοντας την κατάταξή του κατά 3 ολόκληρες θέσεις.
Την ίδια ώρα, αλματώδης αύξηση των ελληνικών εξαγωγών καταγράφηκε προς τη Νότια Κορέα (αναρριχήθηκε στη 14η θέση από την 30ή), προς την Τυνησία(βρίσκεται πλέον στη 19η θέση από την 35η) και προς τη Λιβύη (12η από 20ή) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020. Πρόκειται για μια ενθαρρυντική εξέλιξη καθώς αφορά τρεις εξαιρετικά δυναμικές αγορές, με τεράστιες προοπτικές και περιθώρια ανάπτυξης.
Εξίσου ενθαρρυντική ήταν και η πορεία των ελληνικών προϊόντων στη Γερμανία, η οποία παραμένει ισχυρός πόλος των ελληνικών εξαγωγών, διατηρώντας σταθερά τη δεύτερη θέση πίσω από την Ιταλία, η οποία κράτησε την πρωτοκαθεδρία.
Στάσιμη παρέμεινε στη σειρά κατάταξης η Κύπρος (με μεγάλη αύξηση στις εξαγωγές +24,8%), καταλαμβάνοντας την 3η θέση, καθώς και το Ηνωμένο Βασίλειο (10η).
Στον αντίποδα, μεγάλη μείωση σημειώθηκε προς τη Βουλγαρία, η οποία υποχώρησε στην 6η θέση των κορυφαίων προορισμών από την 4η που κατείχε το πρώτο εξάμηνο του 2020. Απώλειες τεσσάρων θέσεων κατέγραψε η Ισπανία, η οποία περιορίστηκε στην 11η θέση ενώ και η Ολλανδία υποχώρησε στη 13η θέση από τη 12η που είχε μέχρι πρότινος.
Επιπλέον, σημαντικότατη υποχώρηση εμφανίζεται στην κατάταξη για την Κίνα (16η θέση από 11η), για την Πολωνία (17η θέση από 14η), για τη Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας (18η θέση από 15η) και για την Αλβανία (20ή από 17η).