Οι ουκρανικές αρχές επιμένουν ότι ο θαλάσσιος εξαγωγικός διάδρομος της χώρας παραμένει ανοιχτός για επιχειρήσεις παρά τη φονική πυραυλική επίθεση της Τρίτης σε πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου με σημαία Λιβερίας, ιδιοκτησίας Φιλιππίνων.
Ένας ρωσικός πύραυλος αέρος-εδάφους χτύπησε τη γέφυρα του Kmax Ruler post-panamax την ώρα που το πλοίο έμπαινε στο λιμάνι του Yuzhny σκοτώνοντας τον καπετάνιο και τραυματίζοντας άλλα 4 μέλη πληρώματος. Η εμπορική ναυτιλία και οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν έχουν εκφράσει ανησυχίες για την κατάσταση ασφάλειας στην περιοχή από τότε που η Ρωσία αποχώρησε από την Πρωτοβουλία για τα Σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, τον περασμένο Ιούλιο.
Το Reuters μεταδίδει ότι τα ασφάλιστρα έχουν αυξηθεί στο 3% της αξίας του πλοίου από περίπου 1% πριν από την επίθεση.
Με στόχο να διατηρήσει τη ροή των εξαγωγών, ο Ουκρανός υφυπουργός Oleksandr Kubrakov δήλωσε χθες ότι τα πλοία εξακολουθούν να εισέρχονται και να βγαίνουν από τη χώρα η Ουκρανία, από την ακτογραμμή της στα βόρεια έως και την ακτογραμμή της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στο νότο.
Ο ίδιος ισχυρίστηκε επίσης ότι 3,3 εκατομμύρια τόνοι γεωργικών και μεταλλικών προϊόντων έχουν εξαχθεί μέσω του διαδρόμου από την έναρξή του τον Αύγουστο.
Η INTERCARGO, η παγκόσμια ένωση ιδιοκτητών πλοίων ξηρού χύδην φορτίου, δήλωσε χθες ότι «με βαθιά λύπη και ανησυχία» ενημερώθηκε για την «”τρομερή” επίθεση με πυραύλους».
«Τα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου, επανδρωμένα από αθώους ναυτικούς, αντιπροσωπεύουν την επιτομή των μη πολεμικών σκαφών και οποιαδήποτε επίθεση εναντίον τους είναι καταδικαστέα και αδικαιολόγητη. Είναι επιτακτική ανάγκη να υπογραμμίσουμε ότι τα εμπορικά πλοία, που δεν σχετίζονται με τη συνεχιζόμενη σύγκρουση, δεν πρέπει να γίνουν πιόνια σε καμία εμπλοκή και ευτυχώς αυτή η επίθεση δεν κόστισε περισσότερες ζωές», τόνισε η INTERCARGO.
Η ανάλυση από τον μεσίτη Braemar δείχνει υψηλό ποσοστό υπερηλικίας πλοίων που εμπλέκονται στις συναλλαγές της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα.