ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΚΩΝΣΤΑ
Την ημέρα -και ακριβώς στην ώρα- που ο υπουργός Ενέργειας έβγαινε χαμογελαστός από το «Hilton», μετά τη συνάντησή του με τους επικεφαλής των θεσμών, για τα προαπαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης και τις βασικές ενεργειακές εκκρεμότητες, η διοίκηση ΔΕΠΑ υπέγραφε τη συμφωνία πώλησης στην ιταλική ΕΝΙ του 51% του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρείας Προμήθειας Αερίου Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας A.E. (ΖΕΝΙΘ).
Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων και αναβολών, η Ελλάδα κατάφερε και ολοκλήρωσε το πρώτο βήμα για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, με βάση ένα νέο μοντέλο που τώρα προωθεί το υπουργείο Ενέργειας. Η ΔΕΠΑ με την συμφωνία των 57 εκατ. ευρώ αποχωρεί από την προμήθεια αερίου στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία αφήνοντας τη δραστηριότητα στους Ιταλούς.
Ο κ. Σταθάκης υποσχέθηκε στους εκπροσώπους των θεσμών ότι πολύ σύντομα –συγκεκριμένα στις 5 Ιουνίου– θα ολοκληρωθεί και η συμφωνία της ΔΕΠΑ με τη Shell για την εξαγορά του μεριδίου (49%) της πολυεθνικής στις ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής. Το ποσό που θα διαθέσει η ΔΕΠΑ εκτιμάται σε περίπου 150 εκατ. ευρώ.
Από την αισιοδοξία που εκφράζει ο κ. Γ. Σταθάκης συμπεραίνεται ότι οι θεσμοί αποδέχονται το εναλλακτικό σχέδιο της κυβέρνησης για τη νέα δομή της αγοράς φυσικού αερίου στην Ελλάδα.
Η ΔΕΠΑ διαχωρίζεται οριστικά σε μία εταιρεία δικτύων και μία εταιρεία εμπορίας φυσικού αερίου. Αμφότερες θα ιδιωτικοποιηθούν αλλά χωριστά, αυτόνομα.
- Στην εταιρεία δικτύων, το Δημόσιο θα κρατήσει πλειοψηφικό ποσοστό.
- Στην εμπορική εταιρεία το Ελληνικό Κράτος θα έχει μικρότερη συμμετοχή.
Η ΔΕΠΑ θα αποχωρήσει πλήρως από την Εταιρεία Παροχής Αερίου Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας, διατηρώντας στον Βορρά συμμετοχή μόνο στην τοπική Εταιρεία Διανομής Αερίου και αποκτώντας το σύνολο των μετοχών στις αντίστοιχες εταιρείες της Αθήνας, όπου σήμερα κατέχει το 51%.
Αν τελικά έτσι έχουν τα πράγματα, η ΔΕΠΑ θα διατηρήσει υπό τον έλεγχό της τόσο τη ΔΕΔΑ όσο και την ΕΔΑ Αττικής, όπως και την ΕΔΑ Θεσσαλονίκης, αλλά και το 100% της ΕΠΑ Αττικής.
Όλα αυτά φυσικά αφορούν το σήμερα. Αύριο, μεθαύριο, ποιος ξέρει τα ποσοστά μπορεί να αλλάξουν.
Τα δεδομένα μέχρι στιγμής είναι συγκεκριμένα:
- Τα δίκτυα φυσικού αερίου σήμερα λειτουργούν και προσφέρουν σταθερά έσοδα.
- Αντιθέτως η εμπορική αγορά φυσικού αερίου στην Ελλάδα είναι ακόμη στα σπάργανα.
Ίσως γι’ αυτό να είναι και πιο ελκυστική….