To κρασάρισμα των τιμών του πετρελαίου και οι πολλαπλές αναταράξεις που πυροδοτήθηκαν στις αγορές για μετοχές εταιρειών διύλισης, ενέργειας δημιουργούν ντόμινο παρασύροντας τραπεζικούς ομίλους που έχουν έκθεση σε δάνεια, ομόλογα, γραμμές χρηματοδότησης.
- Προβληματική η εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων όσων εταιρειών δραστηριοποιούνται στον σχιστόλιθο, από τη στιγμή που το πετρέλαιο πέφτει κάτω από τα 30$ το βαρέλι.
Στην περίπτωση της αμερικανικής αγοράς οι 5 πιο εκτεθειμένοι τραπεζικοί όμιλοι σε εταιρείες του κλάδου είναι οι ΒΟΚ Financial Corporation, Cullen/Frost Bankers, Cadence Bancorp, Comerica Incorporated και CIT Group.
Οι 3 από τις 5 εδρεύουν στην πολιτεία του ΤΕΧΑS.
Στα της Ευρώπης τώρα, και γιατί τρέμουν στην Φρανκφούρτη.
- H Airbus Group είναι ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αεροσκαφών στην Ευρώπη, χρηματοδοτείται/δανειοδοτείται από ΒΝΡ, Deutsche Bank, Commerzbank, ABN AMRO κ.α
- Η Lufthansa εξετάζει το ενδεχόμενο να “προσγειώσει” τον στόλο της των Α380 superjumbos λόγω της δραματικής μείωσης της επιβατικής κίνησης. κ.ο.κ η αλυσίδα επιχειρείν-τραπεζικού συστήματος είναι τόσο άρρηκτη που μία αθέτηση πληρωμών από το πρώτο μέρος θα έρθει και θα παρασύρει το δεύτερο.
Στην δική μας αγορά τα πράγματα είναι πιο σφικτά.
Ποιες εισηγμένες, ακόμη και της μεγάλης κεφαλαιοποίησης είχαν δυσκολίες στην εξυπηρέτηση του κόστους χρήματος και υποχρεώσεων τους προς τις τράπεζες;
Πόσες θα έχουν εάν συνεχιστεί, έστω για 1-2 εβδομάδες αυτός ο κατήφορος των αποτιμήσεων, της μείωσης της ζήτησης κ.λ.π ;
- Γιατί το πρόβλημα δεν είναι μόνο όπως αποτυπώνεται στην κατάρρευση των χρηματιστηριακών δεικτών αλλά, κυρίως, τα όσα κρύβονται πιο πίσω και αφορούν στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, στο επιχειρείν, στην πραγματική οικονομία.
Ενδεικτικό το ότι μέσα σε 10 εργάσιμες το κόστος χρήματος επιβαρύνθηκε κατά 125 μονάδες βάσης.