Ο παγκόσμιος πρωταθλητής είναι ένα βήμα πριν την κατάκτηση του 6ου τίτλου, αρκεί να τερματίσει 8ος στο Ώστιν.
Του Τάκη Πουρναράκη
Ομάδες και οδηγοί έκαναν μια μικρή απόσταση από το Μεξικό ως το Ώστιν για τον 19ο αγώνα του φετινού πρωταθλήματος. Το Αμερικάνικο GP φιλοξενείται στο Τέξας από το 2012, η πίστα φτιάχτηκε γι’ αυτό το σκοπό και μέχρι σήμερα έχει προσφέρει δυνατές συγκινήσεις λόγω και της χάραξής της. Το κύριο χαρακτηριστικό της είναι η πρώτη ανηφορική αριστερή στροφή.
Συνολικά έχουν γίνει 40 Αμερικάνικα GP και αυτό το Σαββατοκύριακο θα διεξαχθεί το 41ο. Ο Χάμιλτον έχει κερδίσει 6 φορές επί Αμερικανικού εδάφους. Το 2007 στην Ινδιανάπολη και το 2012, 2014, 2015, 2016, 2017 στο COTA. Το 2015 μάλιστα ο Χάμιλτον στέφθηκε εκεί πρωταθλητής όπως είναι πιθανό να γίνει και φέτος. Το 2013 κέρδισε εκεί με τη Red Bull ο Φέτελ και πέρυσι ο Ράικονεν για τη Ferrari.
Στους επτά αγώνες που έχουν γίνει στο COTA κερδίζει πάντα οδηγός από την πρώτη σειρά της εκκίνησης. Τρεις φορές έχει κερδίσει ο poleman και τέσσερις φορές ο δεύτερος. Στην pole position τα τελευταία 5 χρόνια στην υβριδική εποχή της F1 βρίσκεται πάντα μια Mercedes. Οι Τζιοβινάζι, Άλμπον, Κουμπίτσα και Ράσελ θα οδηγήσουν για πρώτη φορά στη συγκεκριμένη πίστα. Οι Σάινθ, Φερστάπεν και Μάγκνουσεν συμπληρώνουν το 100στο τους GP σ’ αυτό τον αγώνα.
Το Circuit of The America’s είναι ίσως το λαμπρότερο δείγμα από τις νέες πίστες που μπήκαν τα τελευταία χρόνια στο πρόγραμμα της F1. Με εκπληκτικές εγκαταστάσεις και μια χάραξη πίστας που αποτελεί πραγματική πρόκληση για μονοθέσια και οδηγούς έχει δώσει τα προηγούμενα χρόνια εξαιρετικά ενδιαφέροντες αγώνες. Ο λόγος είναι ότι ευνοεί τα προσπεράσματα ειδικά μετά τη στροφή 2 και στην αλληλουχία καμπών που ακολουθεί. Από τους 20 οδηγούς που θα πάρουν εκκίνηση μόνο οι Χάμιλτον, Φέτελ, Ράικονεν έχουν κερδίσει στο Ώστιν. Η πίστα έχει έντονες υψομετρικές διακυμάνσεις, εντυπωσιάζει η στροφή 1 πρόκειται ουσιαστικά για ένα αριστερό ανηφορικό πέταλο όπου οι οδηγοί δυσκολεύονται να βρουν το ιδανικό σημείο φρεναρίσματος.
Η διαδρομή των 5.5km έχει 20 στροφές 11 εξ’ αυτών αριστερές. Έξι από τις στροφές έχουν ταχύτητα διέλευσης κάτω από 100km/h ενώ άλλες έξι πάνω από 250km/h. Η τελική ταχύτητα στο τέλος της μεγάλης ευθείας και πριν τα φρένα για τη στροφή 12 ξεπερνά τα 320km/h. Το Circuit of the Αmericas είναι η 10η τοποθεσία που φιλοξενεί Grand Prix στις ΗΠΑ. Από το ντεμπούτο του, το 2012 είναι εξαιρετικά δημοφιλές. Η πίστα διαθέτει μια μεγάλη ποικιλία στροφών συνδυάζοντας μερικά από τα καλύτερα χαρακτηριστικά άλλων διαδρομών όπως του Σίλβερστον, της Σουζούκα και του Χόκενχάιμ.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών:
Όπως για το Μεξικό έτσι και για το Ώστιν επελέγησαν: C2 ως λευκή/σκληρή γόμα, C3 ως κίτρινη/μέση γόμα και C4 ως κόκκινη/μαλακή γόμα. Η πίστα της Αμερικής έχει τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά απ’ αυτή του Μεξικό. Οι ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής θα έχουν ιδιαίτερη σημασία καθώς για πρώτη φορά οι ομάδες θα δοκιμάσουν τα ελαστικά P Zero του 2020.
Χαρακτηριστικά πίστας
- Όλοι οι οδηγοί θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τα ελαστικά του 2020 την Παρασκευή στο Ώστιν. Το μείγμα ελαστικών αποφασίστηκε μετά από ένα αριθμό εξειδικευμένων δοκιμών. Το τελευταίο τεστ έγινε στη Βαρκελώνη νωρίτερα αυτό το μήνα, συμμετείχαν σ’ αυτό οι τρεις κορυφαίες ομάδες. Κάθε οδηγός θα πάρει δυο σετ ελαστικών του 2020 με τη μαλακή γόμα για να τα χρησιμοποιήσει μόνο κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών FP1, FP
- Το πιο σκληρό ελαστικό που επελέγη για το Grand Prix των ΗΠΑ είναι ένα επίπεδο πιο σκληρό απ’ αυτό του 2018 (όταν είχαν επιλεγεί η μαλακή, η πολύ μαλακή και η πάρα πολύ μαλακή γόμα). Αυτό συμβάλει ώστε να υπάρχει πιο ισορροπημένη διαφορά απόδοσης, ανάμεσα στις τρεις γόμες.
- Η στρατηγική που έδωσε πέρυσι τη νίκη στο Ράικονεν ήταν μια αλλαγή ελαστικών από πάρα πολύ μαλακή σε μαλακή γόμα. Ο Φερστάπεν τερμάτισε 2ος (εκκινούσε 18ος) με στρατηγική μαλακής/πολύ μαλακής γόμας ενώ ο Χάμιλτον ήταν 3ος με στρατηγική δυο πιτ στοπ.
- Η πίστα της Αμερικής έχει φορά αντίθετη των δεικτών του ρολογιού. Η φθορά και η πτώση απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης είναι στο μέσο όρο των αγώνων για τους οποίους χρησιμοποιήθηκαν οι μεσαίες γόμες της γκάμας, αυτό τις καθιστά ενδεδειγμένη επιλογή. Τόσο το ρεκόρ ταχύτερου γύρου αγώνα, αλλά και το ρεκόρ πίστας έσπασαν πέρυσι από το Χάμιλτον.
- Ο καιρός θα είναι καλός χωρίς βροχή και θερμοκρασία έως 20 βαθμούς Κελσίου τη μέρα του αγώνα. Σήμερα Παρασκευή δε θα ξεπεράσει τους 14 βαθμούς Κελσίου.
Ο Μάριο Ίσολα επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli τόνισε:
“Το Ώστιν φημίζεται ότι πάντα δίνει ωραίους αγώνες τόσο εντός όσο και εκτός πίστας. Ειδικά φέτος οι ομάδες θα χρησιμοποιήσουν τα ελαστικά του 2020 κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευή. Αυτό είναι το πρώτο τεστ για την μαλακή γόμα C4 του 2020 προτού οι ομάδες λάβουν όλη τη γκάμα γομών για δοκιμή το Δεκέμβριο. Θα έχουν ένα διήμερο τεστ αμέσως μετά το Grand Prix του Άμπου Ντάμπι όπως γίνεται συνήθως. Το Ώστιν περιέχει λίγο απ’ όλα όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους στροφών αλλά και συνηθισμένη άσφαλτο, οπότε είναι θετικό που θα δοκιμάσουν εκεί για πρώτη φορά τα νέα ελαστικά”.
Οι οδηγοί των Mercedes και Ferrari έχουν κάνει διαφορετικές επιλογές γομών για το Grand Prix των ΗΠΑ. Οι Χάμιλτον, Φέτελ έκαναν ολόιδια επιλογή, αλλά οι άλλοι δυο οδηγοί αυτών των ομάδων έχουν διαφορές. Οι οδηγοί της Red Bull έκαναν την ίδια επιλογή.
Μετά το Μεξικό το πρόγραμμα Formula 1 Pirelli Hot Laps συνεχίζεται στο Circuit of the Americas, με την Lamborghini να κάνει παρέα στις Aston Martin, McLaren και Mercedes.
Ο αγώνας είναι προγραμματισμένος για τις 21:10 το βράδυ της Κυριακής και θα μεταδοθεί απευθείας από ΕΡΤ, Cosmote. Οι δοκιμές επίσης θα μεταδοθούν απευθείας στις 23:00 το βράδυ του Σαββάτου.