Στη θρυλική πίστα της Σουζούκα θα διεξαχθεί, τυφώνα επιτρέποντος, ο 17ος αγώνας του φετινού πρωταθλήματος.
Του Τάκη Πουρναράκη
Ο τυφώνας Hagibis αναμένεται να χτυπήσει το Σάββατο 12/10 την δυτική Ιαπωνία και θα επηρεάσει με ισχυρούς ανέμους και καταιγίδες την περιοχή όπου βρίσκεται η πίστα της Σουζούκα (400km νοτιοανατολικά του Τόκιο). Οι κατατακτήριες δοκιμές έχουν αναβληθεί και στο παρελθόν στην Ιαπωνία, διεξήχθησαν δε, έξι ώρες πριν τον αγώνα. Όπως αποφάσισαν οι ιθύνοντες το ίδιο θα συμβεί και τώρα με τις κατατακτήριες δοκιμές να προγραμματίζονται για τις 10:00 το πρωί τοπική ώρα. Σύμφωνα με την πρόγνωση του καιρού θα είναι εφικτή η διεξαγωγή τους εκείνη την ώρα. Το FP3 δε θα γίνει καθόλου και συνολικά αύριο Σάββατο, δε θα έχουμε καθόλου δραστηριότητες στην πίστα.
Την Κυριακή 13 Οκτωβρίου διεξάγεται το 35ο Ιαπωνικό GP στην ιστορία της F1. Από τα προηγούμενα 34 GP, τα 30 έχουν διεξαχθεί στην πίστα της Σουζούκα και τα 4 στην πίστα του Fuji. Πρωταθλητές στη Σουζούκα έχουν αναδειχτεί στο παρελθόν ο Πικέ (1987), Σένα (1988), Προστ (1989), Σένα (1990), Σένα (1991), Χιλ (1996), Χάκινεν (1999), Σουμάχερ (2000, 2003), Αλόνσο (2006), Φέτελ (2011). Με 6 νίκες ο άτυχος Μίκαελ Σουμάχερ είναι πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή. Ο Χάμιλτον έχει 5 νίκες, αν κερδίσει και φέτος ισοφαρίζει το ρεκόρ του Σουμάχερ. Απ’ τους οδηγούς που θα πάρουν εκκίνηση μόνο οι Φέτελ και Ράικονεν έχουν επίσης νικήσει σ’ αυτή τη μοναδική πίστα. Υπάρχουν και τέσσερις πρωτάρηδες από τους 20 οδηγούς, ο λόγος για τους Τζιοβινάζι, Άλμπον, Νόρις, Ράσελ. Από το 2009 μόνο οι Red Bull και Mercedes έχουν βρεθεί στην pole.
Η F1 έχει στενούς δεσμούς με την Ιαπωνία. Μπορεί σήμερα να συμμετέχει στο πρωτάθλημα μόνο ένας Ιάπωνας κατασκευαστής η Honda στην οποία ανήκει και η πίστα αλλά στο πρόσφατο παρελθόν υπήρχαν κι άλλοι όπως η Toyota, Bridgestone. Η πίστα δημιουργήθηκε για χώρος δοκιμών της Honda και αποτελεί το απόλυτο τεστ για τα μονοθέσια καθώς περιέχει μερικές από τις πιο γρήγορες και απαιτητικές στροφές όπως η θρυλική 130R ή η Spoon. Εκεί δημιουργούνται εξαιρετικά μεγάλα ποσά ενέργειας. Η Σουζούκα είναι μια γρήγορη πίστα με συνεχή ροή. Αναπτύσσονται πολύ υψηλά πλευρικά ενεργειακά φορτία (στις γρήγορες καμπές) ενώ αντίθετα τα διαμήκη φορτία είναι χαμηλά αυτό καταδεικνύει πως δεν υπάρχουν πολλά σημεία απότομης επιτάχυνσης ή επιβράδυνσης. Αντίθετα οι οδηγοί διατηρούν υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα κατά τη διάρκεια του γύρου. Στην 130R οι οδηγοί περνούν με τέρμα γκάζι, την υψηλότερη σχέση στο κιβώτιο και ταχύτητα που ξεπερνά τα 300km/h. Αυτό δημιουργεί τη μεγαλύτερη σε διάρκεια και μέγεθος πλευρική φόρτιση (g) όλης της χρονιάς. Κλειδί για μια ανταγωνιστική εμφάνιση είναι η αεροδυναμική απόδοση ενώ απαιτείται και πολύ καλή ισορροπία κρατήματος στο μονοθέσιο. Λόγω χάραξης με τη μια στροφή να διαδέχεται την άλλη σε συνεχή ροή, η πίστα της Σουζούκα, μήκους 5.807km έχει μικρές σχετικά απαιτήσεις ελκτικής πρόσφυσης. Το πρώτο μισό του γύρου είναι ως επί το πλείστον ένα σερί συνεχόμενων στροφών.
Η Mercedes έχει διαφορά 162 βαθμών από τη Ferrari στο πρωτάθλημα κατασκευαστών και χρειάζεται 14 παραπάνω από τους κόκκινους για να σφραγίσει απ’ αυτό τον αγώνα τη διατήρηση του τίτλου.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών!
Η Σουζούκα είναι μια από τις πιο δημοφιλείς πίστες στο πρόγραμμα, χάρη στις πασίγνωστες στροφές της. Μερικές από αυτές είναι ακραίες και γι’ αυτό προκαλούν ισχυρά συναισθήματα τόσο στους οδηγούς όσο και στους φιλάθλους. Για να αντιμετωπίσει αυτά τα απίστευτα φορτία η Pirelli, επέλεξε το πιο σκληρό συνδυασμό γομών στη γκάμα της: C1 ως λευκή σκληρή γόμα, C2 ως κίτρινη μέση γόμα και C3 ως κόκκινη μαλακή.
Χαρακτηριστικά πίστας
Οι γόμες που επιλέγηκαν για το φετινό αγώνα είναι ένα επίπεδο πιο σκληρές από τις περσινές: Μέση, μαλακή, πολύ μαλακή. Αυτό θα δώσει στους οδηγούς τη δυνατότητα να πιέσουν οριακά σε κάθε μέρος αγώνα, αντί να διαχειρίζονται το ρυθμό τους, ώστε να πραγματοποιήσουν μόνο μια αλλαγή. Η άσφαλτος στη Σουζούκα είναι σκληρή και τραχιά, όσο σε καμία άλλη σχεδόν πίστα. Αυτό αυξάνει τη φθορά και την πτώση απόδοσης των ελαστικών.
Πέρυσι κέρδισε στον αγώνα ο οδηγός της Mercedes, Lewis Hamilton με μια αλλαγή ελαστικών από μαλακή σε μέση γόμα. Την ίδια στρατηγική ακολούθησε και ο έτερος οδηγός της ομάδας Valtteri Bottas που τερμάτισε δεύτερος. Ο τρίτος Max Verstappen έκανε επίσης μια αλλαγή από πολύ μαλακή σε μαλακή γόμα.
Η Σουζούκα είναι ευρέως γνωστή για το ευμετάβλητο του καιρού. Αυτή την περίοδο του χρόνου, είναι πιθανοί οι τυφώνες. Η νυχτερινή βροχή πολλές φορές ξεπλένει την πίστα από τη γόμα που έχει στρωθεί: Πέρυσι είδαμε να βελτιώνεται το κράτημα, κατά πολύ. Συμπτωματικά η Σουζούκα είναι πολύ κοντά σε μήκος γύρου και χρόνο με το Σότσι παρότι η φύση και ο χαρακτήρας των δυο διαδρομών είναι πολύ διαφορετικά.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε:
“Η Ιαπωνία είναι πάντα ένας από τους πιο συναρπαστικούς και απρόβλεπτους αγώνες της χρονιάς. Η Σουζούκα είναι πίστα της παλιάς σχολής και ανταμείβει τη γενναιότητα και την προσήλωση. Επειδή οι απαιτήσεις των στροφών είναι υπολογίσιμες για τα ελαστικά, επιλέξαμε το πιο σκληρό συνδυασμό της γκάμας μας. Αυτό θα βοηθήσει τους οδηγούς να πιέσουν στο όριο ακόμη και με στρατηγική μιας αλλαγής. Τακτική μιας αλλαγής επιδιώκουν σχεδόν πάντα οι ομάδες και αυτό επέλεξαν οι περισσότεροι οδηγοί στη Σουζούκα πέρυσι. Το 2017 είδαμε νέο ρεκόρ πίστας στις κατατακτήριες δοκιμές. Με τις δυνατότητες που έχουν τα φετινά μονοθέσια στην διέλευση των στροφών, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν το ρεκόρ αυτό, θα καταρριφθεί το Σαββατοκύριακο. Η Σουζούκα είναι επίσης γνωστή για τον ευμετάβλητο καιρό, δε θα μας εκπλήξει αν εμφανιστούν τα βρόχινα ελαστικά σ’ αυτή τη διάσημη απαιτητική διαδρομή ”.
Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για τις 09:00 ώρα Ελλάδος το πρωί του Σαββάτου και ο αγώνας για τις 08:10 το πρωί της Κυριακής. Απευθείας μετάδοση ΕΡΤ, COSMOTE.