Υπό το φως των προβολέων στο μεγάλο λιμάνι της Ανατολής διεξάγεται ο 15ος αγώνας του πρωταθλήματος.

Του Τάκη Πουρναράκη

Η Formula 1 αποχαιρέτησε την Ευρώπη, ενώ απομένουν 6 αγώνες και 156 βαθμοί να μοιραστούν ως τη λήξη του πρωταθλήματος που φέτος αριθμεί 21 αγώνες. Ο Λιούις Χάμιλτον προηγείται στη βαθμολογία των οδηγών με διαφορά 63 βαθμών από τον έτερο οδηγό της Mercedes, Βάλτερι Μπότας. Παρά τις δυο συνεχόμενες νίκες του Λεκλέρκ με τη Ferrari σε Βέλγιο και Μόντσα, ο Χάμιλτον παραμένει το απόλυτο φαβορί στην φετινή κούρσα του πρωταθλήματος. Ρεαλιστικά μιλώντας είναι δεδομένο ότι ο Βρετανός οδηγός που έχει 99 βαθμούς διαφορά από το Φερστάπεν και 102 από το Λεκλέρκ θα διατηρήσει τον τίτλο φτάνοντας τους 6. Ο Χάμιλτον έχει κερδίσει φέτος σε 8 από τους 14 αγώνες και έχει βρεθεί εκτός βάθρου μόνο στην Αυστρία και στη Γερμανία.

Την ίδια στιγμή και όσον αφορά στον επικείμενο αγώνα στη Σιγκαπούρη, είναι ο 12ος που διοργανώνεται στη Μαρίνα Μπέι. Ξεκίνησε το 2008 και είναι ο μόνος πλήρως νυχτερινός αγώνας. Ο Χάμιλτον και ο Φέτελ έχουν κερδίσει εκεί από 4 φορές ο καθένας στα 11 GP που έχουν γίνει. Ο Χάμιλτον κέρδισε το 2009 με τη McLaren και το 2014, 2017, 2018 με τη Mercedes. Ο Φέτελ έχει κερδίσει 2011, 2012, 2013 με τη Red Bull και το 2015 με τη Ferrari. Το 2016 κέρδισε ο Ρόσμπεργκ, είναι λοιπόν προφανές πως με εξαίρεση το 2015 η Mercedes κυριαρχεί τα χρόνια της υβριδικής εποχής στη Μαρίνα Μπέι.

Από οργανωτικής πλευράς ο  νυχτερινός αγώνας της Σιγκαπούρης (15ος της χρονιάς) είναι ένας άθλος που δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς την συναίνεση – συνεργασία των κατοίκων της πόλης κρατιδίου. Η διαδρομή έχει 23 στροφές τις περισσότερες από κάθε άλλο αγώνα για την ολοκλήρωση του αγώνα απαιτούνται 61 γύροι. Πολλοί είναι οι οδηγοί που επιλέγουν να κρατήσουν το βιολογικό τους ρολόι, σε Ευρωπαϊκή ώρα. Για να το πετύχουν αυτό κοιμούνται σε δωμάτια όπου δεν μπαίνει φυσικό φως. Για το λαμπερό φως της πίστας φροντίζουν 1600 προβολείς προηγμένης τεχνολογίας. Χρησιμοποιούνται λάμπες αλογόνου  2000 watt, που εκπέμπουν τέσσερις φορές πιο έντονο φωτισμό σε σχέση με τον αντίστοιχο που παράγεται σε ένα μέσο γήπεδο ποδοσφαίρου τη νύχτα. Η υγρασία κυμαίνεται στο 75% – 90% αλλά έχει βρέξει μόνο μια φορά το 2017 στην 11ετή ιστορία του GP.

Καθώς η πλειοψηφία των στροφών είναι χαμηλών ταχυτήτων με δεύτερη ή τρίτη σχέση στο κιβώτιο, οι ομάδες επιλέγουν μεγάλες κλίσεις στις αεροτομές αναζητώντας μεγάλη κάθετη δύναμη. Αναμένεται μάχη για το βάθρο ανάμεσα σε Mercedes/Red Bull. Οι Ferrari που κυριάρχησαν στους προηγούμενους αγώνες και θα παρουσιαστούν δυνατές και σε ΗΠΑ, Μεξικό, δεν έχουν την ίδια δυναμική στην Μαρίνα Μπέι. Αυτό οφείλεται στην υστέρηση της αεροδυναμικής απόδοσης του κόκκινου μονοθεσίου υπό υψηλό αεροδυναμικό φορτίο (μεγάλες κλίσεις στις αεροτομές) στις αργές στροφές όπως αυτές της διαδρομής του αγώνα.

Οι δρόμοι του λιμανιού στη Marina Bay έκλεισαν χτες και για τέσσερις μέρες η ζωή στο μεγάλο λιμάνι της Ανατολής κυλά στο ρυθμό της F1. Η διαδρομή στο λιμάνι της Σιγκαπούρης έχει μήκος 5065m. Δεν υπάρχει αγώνας από το 2008 που δεν είχαμε εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας.

Στη Σιγκαπούρη φέτος θα υπάρχουν 3 ζώνες DRS για να διευκολυνθούν τα προσπεράσματα.

 

Η ιδιομορφία του συγκεκριμένου αγώνα δεν επιτρέπει προβλέψεις. Το GP στη Σιγκαπούρη γίνεται σε δημόσιους δρόμους αλλά είναι ασυνήθιστο. Ο αγώνας διεξάγεται βράδυ, αυτό έχει ως αποτέλεσμα το διάγραμμα θερμοκρασιών σε αέρα και οδόστρωμα να παρουσιάζει κάπως διαφορετική μορφή απ’ ότι σε άλλους αγώνες. Παραταύτα η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι υψηλή και σε συνδυασμό με την κλειστή φύση της διαδρομής στη καρδιά της πόλης και την υγρασία συνθέτουν μια από τις απαιτητικές – από άποψη φυσικής κατάστασης – διαδρομή για τους οδηγούς. Πρόσφυση και ευστάθεια στο φρενάρισμα είναι σημεία κλειδιά στη Marina Bay.

Η διαδρομή της πίστας έχει αρκετές αναπηδήσεις/ανομοιομορφίες αυτό δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την προσπάθεια για σταθερή πρόσφυση. Πέρα απ’ αυτό η διαγράμμιση με άσπρες λωρίδες αλλά και τα καπάκια των φρεατίων μπορεί να αιφνιδιάσουν τους οδηγούς, αυτό είναι μια έξτρα δυσκολία για τα ελαστικά.

Υπό το πρίσμα των ελαστικών

Φεύγοντας από τις ευθείες «τέρμα γκάζι» της Μόντσα, η Formula 1 αποχαιρετά, την Ευρώπη και πάει στον μοναδικό, αποκλειστικά νυχτερινό αγώνα: Σιγκαπούρη. Είναι μια διαδρομή σε δημόσιους δρόμους με τις περισσότερες στροφές από κάθε άλλη πίστα (23). Γι’ αυτήν επελέγησαν οι τρεις πιο μαλακές γόμες της γκάμας P Zero Formula 1: C3 ως άσπρη/σκληρή, C4 ως κίτρινη/μέση, C5 ως κόκκινη/μαλακή. Η διαμόρφωση «σταμάτα/ξεκίνα» της διαδρομής, χαρακτηρίζεται από χαμηλή πρόσφυση. Οι ομάδες επιλέγουν υψηλό αεροδυναμικό φορτίο για να βελτιώσουν την ταχύτητα στις στροφές, στον δεύτερο πιο αργό γύρο – μετά το Μονακό – της χρονιάς.

Ο περσινός νικητής Λιούις Χάμιλτον έχει κερδίσει συνολικά 4 φορές στη Σιγκαπούρη: 2009, 2014, 2017, 2018

Χαρακτηριστικά πίστας

  • Η επιλογή γομών είναι παρόμοια με την περσινή όπου υπήρχαν η μαλακή, η πάρα πολύ μαλακή και η εξαιρετικά μαλακή γόμα. Οι επιλεγμένες γόμες ταιριάζουν με την απαιτητική φύση της διαδρομής. Πέρυσι ο οδηγός της Mercedes, Λιούις Χάμιλτον κέρδισε με μια αλλαγή, από εξαιρετικά μαλακή σε μαλακή γόμα. Είδαμε μερικές ακόμη στρατηγικές.
  • Στη Σιγκαπούρη η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι στάνταρ (100%). Αυτό οφείλεται στα στενά περάσματα και στις μπαριέρες που δε συγχωρούν. Ως συνέπεια οι στρατηγικές πρέπει να είναι ευέλικτες ώστε να είναι εφικτό να εκμεταλλευτείς μια ευκαιρία που πιθανόν θα ανακύψει.
  • Καθώς η διαδρομή είναι δημόσιοι δρόμοι που χρησιμοποιείται μια φορά το χρόνο ως πίστα, το κράτημα βελτιώνεται αισθητά από περίοδο σε περίοδο. Τα συνήθη σε δημόσιους δρόμους, καπάκια υπονόμων και οι διαγραμμίσεις, επηρεάζουν την πρόσφυση.
 Οι οδηγοί της Red Bull, Φερστάπεν και Άλμπον στο παλιό λιμάνι της Σιγκαπούρης με φόντο του ουρανοξύστες.

 

  • Η ζέστη καταπονεί τις μηχανές, η υγρασία επίσης, ενώ δεν υπάρχει λόγω φύσης της διαδρομής, σημείο όπου γίνετε σημαντική ψύξη και απαγωγή θερμότητας.
  • Ο αγώνας διεξάγεται νύχτα και δεν υπάρχει μεταβολή θερμοκρασίας όπως συνήθως έχουμε το απόγευμα. Οι ελεύθερες δοκιμές γίνονται πιο νωρίς, οπότε δεν επικρατούν αντιπροσωπευτικές συνθήκες αγώνα.
Σημαντικές διαφορές στις επιλογές γομών: Στη Mercedes έχουν επικεντρώσει την προσοχή τους στη στρατηγική μιας αλλαγής και στη Red Bull στην αξιοποίηση της ταχύτητας της μαλακής γόμας.

Mario Isola – Επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκινήτου

“Είναι δύσκολο να βρεις κάτι τόσο αντίθετο με τη Μόντσα, όσο η Σιγκαπούρη. Οι ομάδες πρέπει να κάνουν διαφορετική προσέγγιση καθώς ξεκινά το τελευταίο μέρος της σεζόν, εκτός Ευρώπης. Οι μοναδικές προκλήσεις της Σιγκαπούρης είναι γνωστές, οι ομάδες ξέρουν λίγο πολύ τι τους περιμένει από την Παρασκευή, στην πίστα. Όπως έχουμε δει στο παρελθόν πάντα προσπαθούν να βρουν διαφορετική στρατηγική. Καθώς τα προσπεράσματα είναι δύσκολα, οι ομάδες εξετάζουν προσεκτικά τις στρατηγικές που μπορεί να τους δώσουν πλεονέκτημα, για να κερδίσουν θέσεις. Ειδικά αν συνυπολογίσουμε την πολύ μεγάλη πιθανότητα εμφάνισης αυτοκινήτου ασφαλείας, που μπορεί ν’ ανατρέψει τις ισορροπίες στον αγώνα. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν κάποιος προσπαθήσει να καταταγεί με μέση γόμα αντί για μαλακή, ώστε να έχει περισσότερη ευελιξία στη στρατηγική. Υπάρχουν διαφορετικές επιλογές γομών ανάμεσα στους οδηγούς, οπότε μπορεί να δούμε ποικίλες προσεγγίσεις”.

Ο Σεμπάστιαν Φέτελ χτες στη διαδρομή της Μαρίνα Μπέι με το μηχανικό του Ρικάρντο Αντάμι.

Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για τις 16:00 ώρα Ελλάδος το Σάββατο και ο αγώνας για τις 15:10 την Κυριακή. Θα μεταδοθούν απευθείας από ΕΡΤ, Cοsmote.