Η Fitch Ratings διατηρεί τη σύστασή της για το ελληνικό αξιόχρεο σε BBB-/Stable.

Η Fitch Ratings επισημαίνει, ότι οι βασικοί παράγοντες αξιολόγησης της Ελλάδας αντικατοπτρίζουν τα επίπεδα του κατά κεφαλήν εισοδήματος και τους δείκτες διακυβέρνησης που είναι πολύ πάνω από το «ΒΒΒ», καθώς και την αξιοπιστία της πολιτικής που υποστηρίζεται από τη συμμετοχή στην ΕΕ και τη ζώνη του ευρώ.

Τα πλεονεκτήματα αντισταθμίζονται, ωστόσο, με τις συνέπειες της κρίσης δημοσίου χρέους, οι οποίες περιλαμβάνουν μεγάλα αποθέματα δημόσιου και εξωτερικού χρέους, καθώς και υψηλή, αν και μειούμενη ανεργία, χαμηλή μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη και ορισμένες αδυναμίες του τραπεζικού τομέα που διατηρούνται.

Η FITCH παραμένει σταθερή στις προβλέψεις για την ανάπτυξη της χώρας με 2,3% για φέτος, 2,4% για το 2025 και 1,9% για το 2026. Ο οίκος προβλέπει το χρέος να μειώνεται από το 206% το 2020 σε 153,9% του ΑΕΠ φέτος, στο 147,7% το 2025 και στο 143,6% το 2026.

Το έλλειμμα του προϋπολογισμού θα κυμανθεί σε 1% του ΑΕΠ φέτος, 0,8% για το 2025 και στο 0,9% για το 2026.

Η Fitch επισημαίνει τη δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας.

Τα δημοσιονομικά αποτελέσματα έχουν σημειώσει καλύτερες επιδόσεις τα τελευταία χρόνια, λόγω των συνετών πολιτικών και της υποστηρικτικής αναπτυξιακής δυναμικής.

Η Fitch αναμένει συνέχιση της υγιούς δημοσιονομικής πολιτικής το 2024 και κατά την περίοδο πρόβλεψης, έως το 2026 δηλαδή, υποστηριζόμενη από φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις για την αύξηση των εσόδων (με επίκεντρο τη μείωση της φοροδιαφυγής).

  • «Ορισμένοι κίνδυνοι γύρω από τις πιέσεις στις δαπάνες εξακολουθούν να υφίστανται, αλλά συνολικά αναμένουμε πρωτογενή πλεονάσματα άνω του 2,5% του ΑΕΠ κατά τα επόμενα τρία χρόνια.
  • Σύμφωνα με το βασικό μας σενάριο, προβλέπουμε ότι ο λόγος δημόσιου χρέους/ΑΕΠ θα μειωθεί πάνω από 50 ποσοστιαίες μονάδες μέχρι το 2026 από το υψηλό 206% το 2020, μια από τις πιο απότομες μειώσεις σε όλες τις αξιολογήσεις μας.
  • Παρόλο που ο εν λόγω δείκτης εξακολουθεί να είναι 3 φορές υψηλότερος από τη διάμεση τιμή «ΒΒ», οι κίνδυνοι χρηματοδότησης του δημόσιου χρέους είναι περιορισμένοι, λόγω του ότι ένα μεγάλο μερίδιο χρέους παραμένει με ευνοϊκές ρυθμίσεις, σταθερές συνθήκες χρηματοδότησης και ένα σημαντικό απόθεμα καταθέσεων σε μετρητά (περίπου 14% του ΑΕΠ)»

Επίσης, η Fitch επισημαίνει τη σταθερή μακροοικονομική εικόνα.

Η αύξηση του ΑΕΠ συνέχισε να υπερβαίνει εκείνη του μεγαλύτερου μέρους της υπόλοιπης ευρωζώνης, με την οικονομική δυναμική να οφείλεται στον ισχυρό τουρισμό και τις εισροές επενδύσεων. Οι δημόσιες επενδύσεις με τα κονδύλια της ΕΕ θα δώσουν πρόσθετη δυναμική.

Η αγορά εργασίας υπήρξε ένας άλλος μοχλός της πρόσφατης σταθερής εικόνας για τις μακροοικονομικές επιδόσεις, με την ανεργία να αναμένεται να μειωθεί στα επίπεδα προ της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης έως το 2025-2026.

Τα επίμονα ελλείμματα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών θα χρηματοδοτηθούν κυρίως από την αύξηση των ΑΞΕ και των εισροών κεφαλαίων που δεν δημιουργούν χρέος, μειώνοντας τις εξωτερικές ευπάθειες.

 

Η Fitch εξηγεί τις πιθανές θετικές ευαισθησίες της χώρας που αφορούν τα δημόσια οικονομικά, την επίμονη και σημαντική μείωση του χρέους της γενικής κυβέρνησης ως προς το ΑΕΠ, με αιτία τη δημοσιονομική εξυγίανση μεσοπρόθεσμα.

Σε σχέση με τα μακροοικονομικά αναφέρει τη βελτίωση του μεσοπρόθεσμου αναπτυξιακού δυναμικού και των επιδόσεων, λόγω της υψηλότερης δυναμικής των επενδύσεων και/ή της εφαρμογής διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Αντίθετα, στις πιθανές αρνητικές ευαισθησίες, επισημαίνει στα δημόσια οικονομικά την ανανεωμένη ανοδική τάση του χρέους της γενικής κυβέρνησης/ΑΕΠ, λόγω της διαρθρωτικής δημοσιονομικής χαλάρωσης και της παρατεταμένης αδύναμης ανάπτυξης ή υλοποίησης σημαντικών ενδεχόμενων υποχρεώσεων.

Στα μακροοικονομικά το σοβαρό δυσμενές σοκ που θα επηρέαζε το μεσοπρόθεσμο αναπτυξιακό δυναμικό της Ελλάδας είναι η επιδείνωση της εξωτερικής ανταγωνιστικότητας.