Φίλιππος Καραμέτος
Σχεδόν 2.500 χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα, σε γαλλικό έδαφος, η Ελλάδα εκπροσωπείται στα πολιτικά κέντρα αποφάσεων.
Μία Εθνική Ελλάδος, όπως υπερήφανα μας είπε στην κατ’ ιδίαν συνάντησή μας η ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, κα. Έλενα Κουντουρά.
Η Ολομέλεια του Νοεμβρίου περιελάμβανε μία γεμάτη ατζέντα για τους ευρωβουλευτές. Μεταξύ ψηφοφοριών, ομιλιών, κοινοβουλευτικών δραστηριοτήτων, η ευρωβουλευτής με χαρά μας υποδέχτηκε στο γραφείο της για μία συζήτηση εφ’ όλης της ύλης, ιδιαίτερα για θέματα που (πρέπει να) μας αφορούν, αλλά και για τα πεπραγμένα το διάστημα της επιτυχημένης θητείας της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η αεικίνητη Έλενα Κουντουρά κουβαλά έναν βαρύ φάκελο αρμοδιοτήτων. Διατελεί μέλος της επιτροπής Μεταφορών & Τουρισμού (TRAN), της επιτροπής Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας (ITRE), της ειδικής επιτροπής για την τεχνητή νοημοσύνη στην ψηφιακή εποχή (AIDA), της επιτροπής Δικαιωμάτων των Γυναικών & Ισότητας των Φύλων (FEMM).
Παράλληλα είναι μέλος της Αντιπροσωπείας για τις σχέσεις με την κορεατική χερσόνησο (DKOR), της Αντιπροσωπείας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση της Ένωσης για τη Μεσόγειο (DMED) και της Αντιπροσωπείας για τις σχέσεις με τις χώρες του Μασρέκ (DMAS).
Ο χρόνος δεν περισσεύει. Εξάλλου είναι εξαιρετικά δραστήρια κοινοβουλευτικά. Η ίδια και οι συνεργάτες της εργάζονται σαν μια καλοκουρδισμένη μηχανή είτε από τις Βρυξέλλες ή από το Στρασβούργο ή την Αθήνα. Όπως μας είπε μόνο τον Οκτώβρη ήταν εισηγήτρια της LEFT σε 3 νομοθετικές προτάσεις (Πακέτο Οδικής Ασφάλειας, αποτελεσματική διασυνοριακής επιβολή των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, έκπτωση από το δικαίωμα οδήγησης με ισχύ σε όλη την Ε.Ε.).
Επίσης ως εισηγήτρια της LEFT ασχολήθηκε με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφoρών ΤΕΝ-Τ, ενώ παράλληλα ως σκιώδης εισηγήτρια για τον κανονισμό υποδομών Εναλλακτικών καυσίμων AFIR διεκδίκησε και πέτυχε την ένταξη των θέσεων της επιτροπής TRAN για επαρκείς σταθμούς φόρτισης στον αστικό ιστό, εξασφάλιση υψηλής προστασίας των δικαιωμάτων των καταναλωτών, διαφάνεια στις τιμές και καταπολέμηση καταχρηστικών πρακτικών, ευκολία χρήσης των φορτιστών για όλους τους πολίτες. Ως εισηγήτρια της πολιτικής της ομάδας έφερε εις πέρας τριλόγους για την τεχνητή νοημοσύνη, την ευρωπαϊκή ψηφιακή ταυτότητα, την πράξη για τις υποδομές Gigabit -Gigabit Infrastructure ACT.
Οι εκλογές αποτελούν την ύψιστη μορφή δημοκρατίας. Η κλιματική αλλαγή είναι υπαρκτή και απειλεί. Η 25η Νοέμβρη θεσπίστηκε ως Παγκόσμια Ημέρα για την εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Κατόπιν όλων των παραπάνω οι επερχόμενες ευρωεκλογές, ο ελληνικός τουρισμός, οι εκπομπές άνθρακα από μεγάλα και βαρέα οχήματα, η βία κατά των γυναικών αποτέλεσαν τα σημαντικότερα σημεία της συνέντευξης.
συνεντευξη στο “Β”
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τη συμμετοχή των Ελλήνων και ευρύτερα των Ευρωπαίων πολιτών στις επερχόμενες ευρωεκλογές;
Οι πολιτικές που χαράσσονται στα πολιτικά κέντρα αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης επηρεάζουν τη ζωή και καθημερινότητά μας σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι αντιλαμβανόμαστε. Στις ευρωεκλογές του 2019 υπήρξε ρεκόρ συμμετοχής πολιτών κυρίως λόγω των νέων που προσήλθαν στις κάλπες. Είναι αυτονόητο ότι η μεγαλύτερη συμμετοχή στην κορυφαία αυτή εκλογική διαδικασία, σημαίνει μεγαλύτερο ενεργό ρόλο στις αποφάσεις. Είναι μία τεράστια ευθύνη που αναθέτει ο λαός στους ευρωβουλευτές που θα επιλέξει να τον εκπροσωπήσουν ώστε να διεκδικήσουμε προοδευτικές πολιτικές και αποφάσεις. Αποφασίζουμε με επίκεντρο τον άνθρωπο, τα συμφέροντα των ίδιων των πολιτών της ΕΕ και της πατρίδας μας. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι το μόνο όργανο που εκλέγεται απευθείας από τους λαούς. Ο ρόλος του είναι εξαιρετικά κρίσιμος για τα επόμενα χρόνια σε ένα τεράστιο έργο στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την οικονομική ανάκαμψη από τις πολλαπλές κρίσεις, την εξάλειψη ανισοτήτων, την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων την κοινωνική συνοχή, τις ίσες ευκαιρίες στην ανάπτυξη και φυσικά στο διακύβευμα της κλιματικής κρίσης, που μας αφορά όλους.
Είναι ακόμη νωρίς να προεξοφλήσουμε τα επίπεδα συμμετοχής στις επερχόμενες εκλογές. Εύχομαι και καλώ όλους τους πολίτες στην Ελλάδα, και ειδικά τις νέες και τους νέους να ενημερώνονται για τις ευρωπαϊκές εξελίξεις και να έρθουν να ψηφίσουν γιατί πρόκειται για το ίδιο τους το μέλλον.
O ελληνικός τουρισμός κινούνταν δυναμικά μέχρι το 2019, μία χρονιά-ρεκόρ. Μετά την πανδημία αποδείχθηκε σχετικά ανθεκτικός. Φέτος, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις για περαιτέρω άνοδο των εσόδων. Θεωρείτε ότι θα συνεχιστεί αυτή η ανοδική πορεία;
Είναι ευχή και ελπίδα όλων μας να ξεπεράσουμε την ιστορική επιτυχία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ το 2019 στον τουρισμό, που φέραμε ρεκόρ αφίξεων και εσόδων όλων των εποχών, 32 εκατομμύρια επισκέπτες και πάνω από 18 δισ. άμεσα τουριστικά έσοδα. Η μεγαλύτερη όμως επιτυχία ήταν η συνολική συνεισφορά του τουρισμού πάνω από 40 δις. στην οικονομία μας γιατί ο τουρισμός είναι λύση στην ανεργία και επιταχυντής της ανάπτυξης, συμπαρασύροντας όλους τους παραγωγικούς τομείς, τις μεταφορές, τις κατασκευές, την ενέργεια, την εστίαση, το λιανικό εμπόριο, και τα έσοδα από τον πολιτισμό, τα μουσεία, τους αρχαιολογικούς χώρους. Συγχρόνως, φέραμε έκρηξη των επενδύσεων. Από μόλις 4 τουριστικές επενδύσεις που είχα βρει το 2015 όταν ανέλαβα το Υπουργείο Τουρισμού, προσελκύσαμε περισσότερα από 400 νέα επενδυτικά σχέδια, από τα οποία τα 130 ολοκληρώθηκαν μέχρι το 2019 και τα υπόλοιπα εγκαινιάζονται μέχρι σήμερα.
Συνολικά την περίοδο 2015-2019 που διετέλεσα Υπουργός Τουρισμού, με την πολιτική μας για τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο, όχι μόνο φέραμε πάνω από 40% τουριστική ανάπτυξη, αλλά καταστήσαμε την Ελλάδα ένα από τους 5 πιο ισχυρούς και δημοφιλείς παγκόσμιους προορισμούς στην Ευρώπη, και θέσαμε τις βάσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη, με αποτέλεσμα ως τουριστικός προορισμός να αντέξει στον αντίκτυπο της πανδημίας. Όμως η διαφορά με τότε, είναι ότι σήμερα τα πραγματικά κέρδη των επιχειρήσεων είναι πολύ μικρότερα, αφού σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού και ενεργειακού κόστους, τα λειτουργικά έξοδα είναι αυξημένα 40%-60%. Ειδικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ζητήματα ρευστότητας, καθώς μέσα σε πολλαπλές κρίσεις συσσώρευσαν οικονομικά βάρη, όμως παρέμειναν αποκλεισμένες από καίρια χρηματοδοτικά εργαλεία και από τον τραπεζικό δανεισμό. Η ανάκαμψη και η βιωσιμότητα των μικρομεσαίων, που αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των τουριστικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, είναι κεντρικό ζητούμενο.
Εκτιμάτε ότι η ελληνική (βαριά) βιομηχανία του τουρισμού έχει εξαντλήσει τις δυνατότητές της; Έχει αξιοποιηθεί στο έπακρο η δυναμική της;
Μετά από την πολύ πετυχημένη στρατηγική αύξησης των τουριστικών μας μεγεθών το 2019 η επόμενη στρατηγική που θα εφαρμόζαμε ήταν για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, με έμφαση στην ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών και συστημάτων ύδρευσης, αποχέτευσης και απορριμμάτων και ενεργειακής επάρκειας και αναβάθμισης, που είναι απολύτως αναγκαία σε σχέση με τη φέρουσα ικανότητα των τουριστικών μας προορισμών. Από το 2019 όμως δεν υπήρξε στρατηγική για να συμβαδίζουν οι υποδομές με τις ανάγκες του τουρισμού και η σημερινή κυβέρνηση δεν αξιοποίησε ούτε την περίοδο της πανδημίας για να προχωρήσουν τα κρίσιμα αυτά έργα. Όπως επίσης δεν έχει ολοκληρώσει το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό για περισσότερο από 4 χρόνια, παρότι η σύμβαση της ανάθεσης της μελέτης είχε υπογραφεί από τη δική μας κυβέρνηση. Πρόκειται για απολύτως αναγκαία βήματα, ώστε η χώρα μας να εναρμονιστεί με την ευρωπαϊκή στρατηγική για το βιώσιμο τουρισμό, που πρότεινα ως έκθεση, και αποτελεί σήμερα ψήφισμα του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου. Και είμαι πολύ υπερήφανη και ικανοποιημένη που ο κορμός της ευρωπαϊκής στρατηγικής στηρίχθηκε, μετά από δικές μου προτάσεις, στη βάση της επιτυχημένης τουριστικής πολιτικής που εφαρμόσαμε στην Ελλάδα τα 4,5 χρόνια που διατέλεσα Υπουργός Τουρισμού. Σήμερα πρέπει λοιπόν να επενδύσουμε στη βιωσιμότητα, για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο την αναπτυξιακή δυναμική του τουρισμού μας.
Το 2022 η Κομισιόν με την πρόταση για τα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 7 εισηγήθηκε νέα πλαφόν όσον αφορά τις εκπομπές άνθρακα από μεγάλα και βαρέα οχήματα, προκειμένου να ανταποκριθεί στη φιλοδοξία της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για μηδενικούς ρύπους. Το έτος 2050 αποτελεί ορόσημο για αυτές τις προσδοκίες, καθώς έως τότε οι μεταφορές θα πρέπει να έχουν μηδενικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Πιστεύετε ότι πρόκειται για έναν εφικτό στόχο; Kατά πόσο μπορεί να συμβάλλει η ηλεκτροκίνηση, το υδρογόνο και άλλες εναλλακτικές μορφές ενέργειας, προς αυτή την κατεύθυνση και ποιες είναι οι προκλήσεις που μπορεί να εκτροχιάσουν τον στόχο για μηδενικές εκπομπές;
Η επίτευξη των κλιματικών στόχων επιβάλλει να μειώσουμε έως το 2050 κατά 90% τις εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Oι οδικές μεταφορές ευθύνονται σήμερα για το ένα πέμπτο των εκπομπών και η πράσινη μετάβαση πρέπει να είναι φιλόδοξη και ριζοσπαστική. Δεν έχουμε περιθώρια να αποκλίνουμε από τους κρίσιμους στόχους και να αποτύχουμε. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στηρίζει πιο φιλόδοξους στόχους συνολικά στις μεταφορές, όπως και στα νέα πρότυπα Euro 7 με στόχο τη μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων από επιβατικά αυτοκίνητα, ημιφορτηγά, λεωφορεία και φορτηγά.
Η ηλεκτροκίνηση και το υδρογόνο σαφώς είναι τεχνολογίες ζωτικής σημασίας για την κλιματική ουδετερότητα. Το μέλλον στις διασυνοριακές μεταφορές είναι ο σιδηρόδρομος, ως το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο και βασικός πυλώνας της πράσινης μετάβασης στην ΕΕ. Την ώρα όμως που η Ευρώπη μεταβαίνει με ταχείς ρυθμούς σε ένα πιο μοντέρνο, πράσινο και υψηλών ταχυτήτων σιδηροδρομικό δίκτυο, στην Ελλάδα ο σιδηρόδρομος υπολειτουργεί, με σοβαρά ζητήματα ασφαλείας όπως ανέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο το δυστύχημα των Τεμπών.
Οφείλουμε χωρίς άλλη καθυστέρηση και με ισχυρή πολιτική βούληση να επενδύσουμε σε ασφαλείς, βιώσιμες και ανθεκτικές σιδηροδρομικές υποδομές, να απαλλαγούμε από παθογένειες ώστε να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα επικινδυνότητας και να επενδύσουμε στη βελτίωση της συνδεσιμότητας με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Η κύρια ωστόσο πρόκληση είναι η μετάβαση αυτή να γίνει με κοινωνικά δίκαιο τρόπο. Πρέπει να διασφαλιστεί οικονομικά προσιτό κόστος για τους πολίτες στο σύνολο των μέσων μεταφοράς και μετακίνησης, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως και στα σχέδια μικροκινητικότητας εντός των πόλεων. Για να πετύχει η μετάβαση, πρέπει να διασφαλιστεί ότι θα δεν θα καθυστερήσει και ταυτόχρονα ότι δεν θα μείνουν εκτός οι πιο ευάλωτες ομάδες πολιτών.
Ως ενεργό μέλος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού (ΤRAN) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συμμετείχατε κατά την Ολομέλεια του Νοεμβρίου οπότε και συζητήθηκαν και τέθηκαν σε ψηφοφορία οι νέοι στόχοι μείωσης των εκπομπών CO2 για φορτηγά και λεωφορεία. Θεωρείτε ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να συμβαδίσει με τις εξελίξεις που πηγάζουν από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς;
Τα νέα μέτρα που ψηφίζει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση και βελτιώνουν την πρόταση της Επιτροπής. Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί θέτουν φιλόδοξους στόχους, αλλά απολύτως αναγκαίους που ορίζει απαρέγκλιτα το ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο στην επείγουσα προτεραιότητα αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης.
Συνολικά η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να συμμορφωθεί με τους νέους στόχους μείωσης των εκπομπών ρύπων. Η πρόκληση για την Ελλάδα είναι να ανανεώσει τον σημερινό στόλο της όχι μόνο σε φορτηγά και λεωφορεία, αλλά οριζόντια στα οχήματα, στις δημόσιες συγκοινωνίες, στα δημόσια οχήματα, στα ταξί. Σαφώς, και υπάρχει μία τεράστια ανάγκη χρηματοδοτική για τις αναγκαίες επενδύσεις σε σφιχτά χρονοδιαγράμματα. Όμως αυτό που πρέπει να αντιληφθούμε είναι ότι αν δεν συμβαδίσουμε με τις ανάγκες σήμερα, θα κληθούμε στο άμεσο μέλλον να καλύψουμε ένα ανυπέρβλητο κόστος των ζημιών της κλιματικής κρίσης, όπως ήδη είδαμε να συμβαίνει στη χώρα μας το περασμένο καλοκαίρι από τις καταστροφικές φωτιές και τις φονικές πλημμύρες.
Οι τομείς μεταφορών και τουρισμού αποτελούν κινητήριους μοχλούς της ευρωπαϊκής οικονομίας και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ενέργεια. Είμαστε έτοιμοι για μία ενεργειακή μετάβαση στις θαλάσσιες, χερσαίες, αεροπορικές μεταφορές;
Είμαστε στην αρχή μόλις μιας μακράς και καθόλου εύκολης διαδικασίας ενεργειακής μετάβασης στις μεταφορές που επιβάλει διαρκή επικαιροποίηση των πολιτικών και των δράσεων. Ειδικά σε περιόδους οξύτατων κρίσεων, όπως η ενεργειακή κρίση που έπληξε την Ευρώπη, απαιτείται να επιταχύνουμε στην απεξάρτηση από τον άνθρακα και στη στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα εναλλακτικά καύσιμα. Για την Ελλάδα ειδικά, οι προκλήσεις είναι πολλαπλάσιες ως νησιωτική χώρα, που εξαρτάται από τις αερομεταφορές και τις θαλάσσιες μεταφορές. Ακριβώς επειδή αντιμετωπίζουμε ειδικές ανάγκες λόγω της νησιωτικότητας, συγκριτικά με άλλα κράτη-μέλη στην καρδιά της Ευρώπης, χρειάζεται ειδική πολιτικής στήριξης των πιο απόκεντρων περιοχών και των νησιών, που ήδη επωμίζονται δυσανάλογα μεγαλύτερο μεταφορικό κόστος, ενώ και τη θερινή περίοδο λόγω του τουρισμού δέχονται πολλαπλάσιο αριθμό επισκεπτών και αντίστοιχα σημαντική επιβάρυνση από την αυξημένη μεταφορική κίνηση.
Η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών είναι παγκόσμια μάστιγα, σημάδι αποτυχίας για τις σύγχρονες κοινωνίες, όπως και στην Ελλάδα όπου παρατηρήθηκε ανησυχητική αύξηση τα τελευταία χρόνια. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν κενά και ελλείψεις στο σημερινό νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με την επαρκή προστασία και πρόληψη της βίας κατά των γυναικών και την υποστήριξη των θυμάτων;
Στρεβλώσεις και κενά υπάρχουν σήμερα και στο ευρωπαϊκό πλαίσιο αλλά και στις εθνικές νομοθεσίες, ανάμεσά τους για την Ελλάδα, και αφορούν όχι μόνο τις γυναίκες αλλά και τα παιδιά, που είναι θύματα ή μάρτυρες ενδοσυντροφικής και ενδοοικογενειακής βίας. Είναι εξοργιστικά τα επίσημα στοιχεία που δείχνουν ότι μία στις τρεις γυναίκες στην ΕΕ έχει υποστεί σωματική ή και σεξουαλική βία, στις περισσότερες περιπτώσεις από τον σύντροφο ή πρώην σύντροφο, και μία στις δύο είναι θύμα σεξουαλικής παρενόχλησης.
Είχα την τιμή ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να καταρτίσω την προοδευτική έκθεση- ορόσημο που υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία ως ψήφισμα για τον αντίκτυπο της ενδοσυντροφικής βίας και των δικαιωμάτων επιμέλειας στις γυναίκες και παιδιά. Με την έκθεσή μου βάλαμε για πρώτη φορά στο επίκεντρο και τα παιδιά και καταθέσαμε προτάσεις που έχουν συμπεριληφθεί στην υπό διαπραγμάτευση ευρωπαϊκή οδηγία για την καταπολέμηση της βίας κατά των γυναικών και κοριτσιών στην ΕΕ. Επίσης κατέθεσα τροπολογίες που βελτιώνουν την οδηγία ουσιαστικά. Στόχος είναι η ποινικοποίηση και άλλων μορφών εγκλημάτων, όπως η βία με βάση τη συναίνεση, όπου υπάρχουν διαφορετικά επίπεδα ορισμού της σήμερα στην ΕΕ, αλλά και η βία στο διαδίκτυο. Συνολικά μέσω της οδηγίας επιδιώκουμε καλύτερη πρόσβαση των θυμάτων, γυναικών και παιδιών, σε ολοκληρωμένες υπηρεσίες υποστήριξης και ασφάλειάς τους, την οριζόντια εκπαίδευση όλων των αρχών που έρχονται σε επαφή με τα θύματα και τις πολιτικές πρόληψης.
Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πιέσαμε συστηματικά την τελευταία 4ετία και εξασφαλίσαμε ιστορικές αποφάσεις που είχαν παγώσει για χρόνια. Μεγάλη νίκη μας είναι η Κύρωση της Σύμβασης της Κωνσταντινούπολης από την ΕΕ την περασμένη άνοιξη, που άνοιξε το δρόμο ώστε το δεσμευτικό αυτό νομικό κείμενο να ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο των κρατών-μελών με στόχο τη μεγαλύτερη προστασία και υποστήριξη των θυμάτων, την τιμωρία των δραστών και την πρόληψη.
Η συζήτηση είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον με την ευρωβουλευτή τόσο για την ελληνική πραγματικότητα όσο και την ευρωπαϊκή καθημερινότητα. Μεταξύ ογκωδών φακέλων, ελάχιστου ελεύθερου χρόνου και ασφυκτικού πλαισίου προγράμματος, η κα. Κουντουρά μας υποδέχτηκε στο μικρό, αλλά φιλόξενο γραφείο της στο κτήριο SALVADOR DE MADARIAGA και απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις, δίχως υπεκφυγές.
Εν όψει ευρωεκλογών, χρόνος για κλείσιμο όλων των εκκρεμοτήτων υπάρχει μέχρι τον ερχόμενο Απρίλιο, οπότε το κοινοβουλευτικό σπριντ είναι… εντατικό.