Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της φετινής διοργάνωσης αναφέρεται, στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO, κ. Τάσος Τζήκας.
Η ΔΕΘ ως πυλώνας ανάπτυξης της εξωστρέφειας, της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας. Ποιος είναι ο ρόλος της στην εποχή των πολλαπλών κρίσεων;
Η ΔΕΘ αποτελεί, διαχρονικά, πυλώνα ανάπτυξης της εξωστρέφειας, της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας στη χώρα. Είναι δε οικονομικός πνεύμονας της τοπικής κοινωνίας, γεγονός που φάνηκε σε όλες του τις διαστάσεις στη φετινή διοργάνωση, όταν επηρεάστηκε τις πρώτες ημέρες από τις καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία και, με τη σειρά της, επηρέασε την οικονομική ζωή της πόλης.
Πέρα όμως από τον αναπτυξιακό της χαρακτήρα, αποτελεί παράλληλα και την ιδανική πλατφόρμα για την ανάδειξη ζητημάτων-προκλήσεων που απασχολούν την κοινωνία και των οποίων η αντιμετώπιση είναι σήμερα πιο επιτακτική από ποτέ. Για παράδειγμα, στη φετινή ΔΕΘ, η κυκλική οικονομία είχε σημαντική παρουσία, με την αντίστοιχη θεματική ενότητα, καθώς αναγνωρίζουμε την επιτακτικότητα των θεμάτων της αειφορίας, με δεδομένη την κλιματική αλλαγή. Επομένως, ο ρόλος της στην εποχή των πολλαπλών κρίσεων, όπως τη χαρακτηρίζετε, είναι πάντα ενεργός και προσαρμόζεται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της. Δεν είναι τυχαίο, για παράδειγμα, πως το Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης υποδέχθηκε ένα από τα Mega εμβολιαστικά κέντρα εν μέσω πανδημίας και έγινε σημείο αναφοράς και ελπίδας για τους πολίτες στη μεγαλύτερη υγειονομική κρίση που βιώσαμε.
Ποια ήταν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της φετινής διοργάνωσης; Εκτιμάτε ότι επιτεύχθηκαν οι στόχοι της; Ποιες ήταν οι διαφορές σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές;
Η φετινή διοργάνωση βρέθηκε προ έκτακτων συνθηκών, αφού, λίγες ημέρες πριν από τα εγκαίνιά της, συνέβησαν οι καταστροφικές πλημμύρες στη Θεσσαλία. Παρ’ όλα αυτά, 123.864 επισκέπτες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της 87ης ΔΕΘ, η οποία μάλιστα στήριξε μέσω της συμμετοχής αυτής τους πλημμυροπαθείς στη Θεσσαλία και τους πυροπαθείς στον Έβρο.
Να θυμίσω πως η ΔΕΘ-HELEXPO δεσμεύθηκε, από την πρώτη στιγμή, πως θα διέθετε κατ’ ελάχιστον το ποσό των 100.000 ευρώ στους δοκιμαζόμενους συνανθρώπους μας από τα έσοδα των εισιτηρίων της διοργάνωσης.
Σε κάθε περίπτωση, αν και η επισκεψιμότητα της 87ης ΔΕΘ επηρεάστηκε τόσο από τη δυσκολία πρόσβασης στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης επισκεπτών από πολλές περιοχές της χώρας όσο και από τη δύσκολη συγκυρία, το εμπορικό και επιχειρηματικό κομμάτι της Έκθεσης διοργανώθηκε με επιτυχία και χαρακτηρίστηκε και από πολλές και εποικοδομητικές συναντήσεις μεταξύ ελληνικών και βουλγαρικών επιχειρήσεων. Είχαμε δε τη χαρά της υψηλότερης δυνατής θεσμικής εκπροσώπησης της βουλγαρικής συμμετοχής, καθώς στην 87η ΔΕΘ βρέθηκαν ο Βούλγαρος πρόεδρος, ο Βούλγαρος πρωθυπουργός και πολλά μέλη του υπουργικού συμβουλίου της βουλγαρικής κυβέρνησης, μια παρουσία που επανεπιβεβαίωσε τις στενές μας σχέσεις.
Πώς διαμορφώθηκε η εικόνα σε επίπεδο συμμετοχών;
Η 87η ΔΕΘ συγκέντρωσε 1.500 εκθέτες και 18 διεθνείς συμμετοχές, με κάποιες χώρες, μάλιστα, όπως η Νότια Κορέα, η Μολδαβία και η Ταϊλάνδη, να συμμετέχουν για πρώτη φορά. Τιμώμενη Χώρα ήταν η Βουλγαρία, ενώ μέσω της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας έδωσαν το «παρών» 382 μικρομεσαίες επιχειρήσεις από 49 επιμελητήρια. Επίσης, είχαμε τις αυτόνομες συμμετοχές του ΕΒΕΘ, του ΒΕΘ, του ΕΕΘ, του ΕΒΕΑ και του Επιμελητηρίου Ημαθίας.
Παράλληλα, η 87η ΔΕΘ περιλάμβανε εννέα θεματικά αφιερώματα –Ελλάδα και Επιχειρηματικότητα, Akademia, Ελλάδα των Περιφερειών, Κυκλική Οικονομία, Γαστρονομία-Διατροφή, Ψηφιακή Ελλάδα-Start ups, Δημόσιοι Φορείς-Οργανισμοί, Cosmos-Διεθνείς Συμμετοχές και Έπιπλα-Οικιακός Εξοπλισμός–, που προσέλκυσαν το ενδιαφέρον του κόσμου, παρουσιάζοντας μια ευρεία γκάμα προτάσεων. Όλα αυτά τα μεγέθη καταδεικνύουν πως η 87η ΔΕΘ κάθε άλλο παρά αμελητέα διοργάνωση ήταν, παρά τις αντίξοες συνθήκες με τις οποίες συνέπεσε χρονικά.
Ποιες ήταν οι ευκαιρίες που παρουσίασε η φετινή ΔΕΘ για τις ελληνικές επιχειρήσεις, εντός και εκτός συνόρων;
Θέλω, αρχικά, να αναφερθώ στη βουλγαρική συμμετοχή και στο επιχειρηματικό ενδιαφέρον που παρουσίασε. Είναι ενδεικτικό ότι οι b2b συναντήσεις ελληνικών και βουλγαρικών εταιρειών ξεπέρασαν τις 1.000, στο πλαίσιο της οργανωτικής ευθύνης του εκθεσιακού φορέα και του ΣΒΕ. Δημιουργήθηκαν, έτσι, νέοι δίαυλοι συνεργασιών ανάμεσα στις δύο πλευρές. Παράλληλα, όμως, εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα είχαν τη δυνατότητα να προβάλουν την παραγωγή τους και να έρθουν σε επαφή με εμπορικούς επισκέπτες, επικοινωνώντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες για την ισχυροποίηση της οικονομικής και εμπορικής συνεργασίας μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας;
Έχει αποδειχθεί ότι ο θεσμός της Τιμώμενης Χώρας στη ΔΕΘ λειτουργεί μόνο θετικά τα τελευταία χρόνια, τόσο σε επίπεδο επενδυτικό όσο και εμπορικών συναλλαγών. Η Βουλγαρία είναι μια φίλη χώρα, ένας πολύτιμος οικονομικός και πολιτικός εταίρος για την Ελλάδα.
Μάλιστα, οι διμερείς εμπορικές μας σχέσεις έφτασαν σε επίπεδα-ρεκόρ το 2022, πάνω από 5,9 δισ. ευρώ, μια αύξηση περίπου 30% σε σχέση με το 2021, ενώ επί βουλγαρικού εδάφους δραστηριοποιούνται περισσότερες από 18.000 ελληνικές επιχειρήσεις.
Η προοπτική περαιτέρω σύσφιξης των σχέσεών μας είναι σημαντική και νομίζω ότι στην 87η ΔΕΘ τέθηκαν οι βάσεις γι’ αυτό. Οι ελληνικές επιχειρήσεις είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη δυναμική του βουλγαρικού επιχειρείν και οι βουλγαρικές την προοπτική του ελληνικού.
Πρέπει να σημειώσω πως η συμμετοχή της φετινής Τιμώμενης Χώρας ήταν ιδιαίτερα δυναμική και αποτελούνταν από 60 επιχειρήσεις από κλάδους όπως αυτοί της ενέργειας, της κυκλικής οικονομίας, της βιομηχανίας, της καινοτομίας-τεχνολογίας, των τροφίμων, των μεταφορών-logistics, των καλλυντικών, του τουρισμού, του πρωτογενούς τομέα, της συσκευασίας και των υπηρεσιών.
Aπό το περιοδικό ΧΡΗΜΑ