Η αγορά δεξαμενόπλοιων ανθεί ιδιαίτερα τις τελευταίες εβδομάδες. Στην τελευταία έκθεσή της, η Intermodal ανέφερε ότι «τον περασμένο μήνα είδαμε μια αναζωπύρωση των ναύλων των πετρελαιοφόρων, καθώς ο δείκτης Baltic Dirty Tanker Index (BDTI) αυξήθηκε από τα χαμηλά του 713 στις αρχές Σεπτεμβρίου στα πρόσφατα υψηλά των 839 ότι τα dirty tankers είναι και πάλι σε ζήτηση. Ιστορικά, οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων αυξάνονται το πρώτο και το τέταρτο τρίμηνο κάθε έτους, καθώς η ζήτηση για πετρέλαιο αυξάνεται εν όψει του χειμώνα στο βόρειο ημισφαίριο».
Σύμφωνα με τον Research Analyst της Intermodal, κ. Φώτη Κανατά, «η πρόβλεψη του IEA υποστηρίζει επίσης αυτό το αφήγημα. Η ζήτηση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,5mbdd το δεύτερο εξάμηνο του έτους, ενώ η προσφορά θα αυξηθεί μόνο κατά 1,24mbpd. Η προσφορά ήταν σταθερά κάτω από τη ζήτηση κατά περίπου 1mbpd καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, κυρίως λόγω των εθελοντικών περικοπών από τη Σαουδική Αραβία κατά 1mbpd μέχρι το τέλος του έτους, των εθελοντικών περικοπών από άλλα μέλη του ΟΠΕΚ κατά 1,66mbpd μέχρι το τέλος του 2024 και των περιορισμών 300kbpd από Ρωσία. Αυτές οι περικοπές οδήγησαν σε ράλι στις τιμές του πετρελαίου σχεδόν στα 100 δολάρια, ασκώντας ακόμη μεγαλύτερη πίεση στους εισαγωγείς στην αρχή της χειμερινή περιόδου. Επιπρόσθετα, τα αποθέματα των ΗΠΑ μειώνονται σταθερά στο επίπεδο των 349 εκατομμυρίων βαρελιών, το χαμηλότερο των τελευταίων 40 ετών. Αυτό δημιουργεί μια πιθανή κινητήρια δύναμη της ζήτησης που μπορεί να πλήξει περαιτέρω την αγορά».
«Καλά γνωρίζοντες την αγορά ‘στοιχηματίζουν’ ότι η Κίνα θα εισαγάγει περισσότερο πετρέλαιο καθώς η οικονομία της φαίνεται να βγαίνει από την ύφεση, με τις εισαγωγές πετρελαίου από τους δύο κορυφαίους εξαγωγείς, τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία, να παραμένουν ισχυρές από τον Ιούλιο: 39,5 εκ. βαρέλια και 32,5 εκ. βαρέλια τον Σεπτέμβριο. Και οι δύο αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 20% των εισαγωγών της Κίνας που χρησιμοποιεί κυρίως τα αποθέματα πετρελαίου της για να ενισχύσει τα διυλισμένα προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι εξαγωγές ντίζελ να εκτινάσσονται στα ύψη από τις αρχές του 2023», είπε ο κ. Κανάτας.
Πρόσθεσε ότι «ένα σενάριο είναι το αργό πετρέλαιο της Σαουδικής Αραβίας θα διοχετευθεί στις ΗΠΑ για να αναπληρώσει τα ιστορικά χαμηλά αποθέματα, γεγονός που θα ‘εκτρέψει’ τα VLCC προς τις ΗΠΑ, αυξάνοντας τα μίλια διαδρομών. Το πετρέλαιο προς την Ευρώπη θα μεταφέρεται από μικρότερα πλοία, αλλά αυτό θα εξακολουθεί να περιορίζει τα διαθέσιμα βαρέλια για άλλους προορισμούς. Είναι σαφές ότι ο ανταγωνισμός για το αργό πετρέλαιο μεταξύ Κίνας και Ηνωμένων Πολιτειών θα γίνει σύντομα πραγματικότητα, αν δεν έχει ήδη ξεκινήσει, για διαφορετικούς λόγους. Αυτός ο ανταγωνισμός για αργό πετρέλαιο σε διαφορετικούς προορισμούς μπορεί να ωθήσει τους ναύλους σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα. Θα είναι ενδιαφέρον να παρακολουθούμε τη στρατηγική παραγωγής του ΟΠΕΚ+ από εδώ και πέρα, καθώς οι τιμές είναι σε κρίσιμο επίπεδο και η αγορά είναι ελλειμματική», κατέληξε ο αναλυτής της Intermodal.