της Ελενας Ερμείδου

Τον 7ο δημοφιλέστερο προορισμό για τις ευρωπαϊκές αγορές και τον 10ο δημοφιλέστερο για τις μη ευρωπαϊκές, με μερίδια αγοράς 5% και 4% αντίστοιχα αποτέλεσε η Ελλάδα στον τουρισμό 3ης ηλικίας για το έτος 2016.

Οι τουρίστες 3ης ηλικίας με προορισμό την Ελλάδα, πραγματοποίησαν 1,7 εκατ. ταξίδια (ποσοστό 6,1% επί του συνόλου των ταξιδιών στη χώρα με τη κρουαζιέρα) και 16,5 εκατ. διανυκτερεύσεις (ποσοστό 8,5% επί του συνόλου των διανυκτερεύσεων στη χώρα με τη κρουαζιέρα). Το 93% των επισκεπτών, το 93% των διανυκτερεύσεων και το 76% της δαπάνης προέρχονταν από ευρωπαϊκές αγορές, ενώ το 7% των διανυκτερεύσεων και το 24% της δαπάνης από μη ευρωπαϊκές αγορές. Οι κυριότερες ευρωπαϊκές αγορές της Ελλάδας ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο (404 χιλ.) η Γερμανία (336 χιλ.) και η Γαλλία (238 χιλ.). Στις εκτός Ευρώπης αγορές, οι ΗΠΑ  καλύπτουν το 49% των μη ευρωπαϊκών ταξιδιών, το 58% των διανυκτερεύσεων  και το 43% της δαπάνης.

Οι δευτερεύουσες Ευρωπαϊκές αγορές αντιπροσωπεύουν το 38% (12,6 εκατ.) των ταξιδίων, το 35% (205,7 εκατ.) των Διανυκτερεύσεων και το 33% (20,4 δισ.) της Δαπάνης. Συγκεκριμένα, η Βελγική αγορά αντιπροσωπεύει το 4% των ταξιδίων, το 4% των Διανυκτερεύσεων και το 4% της Δαπάνης ακολουθούμενη από τις αγορές της Ελβετίας (4% των ταξιδίων, 4% των Διανυκτερεύσεων και 5% της Δαπάνης), της Σουηδίας (3% των ταξιδίων, 2% των Διανυκτερεύσεων και 3% της Δαπάνης), της Δανίας (3% των ταξιδίων, 3% των Διανυκτερεύσεων και 3% της Δαπάνης) και των Λοιπών Ευρωπαϊκών Χωρών (24% των ταξιδίων, 22% των Διανυκτερεύσεων και 18% της Δαπάνης).

«Η αγορά τουριστών 3ης ηλικίας είναι και μεγάλη και εύπορη αλλά, με δεδομένες τις δημογραφικές τάσεις» δήλωσε ο κος Άρης Ίκκος, επιστημονικός διευθυντής του ΙΝΣΕΤΕ, προσθέτοντας … «και πολύ δυναμική σε παγκόσμιο επίπεδο. Η προσαρμογή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στις απαιτήσεις και τις επιθυμίες των συγκεκριμένων πελατών, θα επιτρέψει την αξιοποίηση του φυσικού και πολιτιστικού πλούτου της χώρας, με παράλληλη επιμήκυνση της σεζόν και αύξηση των εσόδων. Τα συστατικά υπάρχουν, απαιτείται η σύνθεσή τους με τέτοιον τρόπο ώστε να δημιουργηθεί το κατάλληλο προϊόν που θα επιτρέψει την αύξηση του εισερχόμενου ταξιδιωτικού ρεύματος από τουρίστες 3ης ηλικίας»

Οι Ευρωπαίοι και Μη Ευρωπαίοι εμφανίζουν διαφοροποιήσεις στα επιμέρους ποιοτικά χαρακτηριστικά τους που σε μεγάλο βαθμό απορρέουν από το γεγονός ότι, για τους Μη Ευρωπαίους, ένα ταξίδι στην Ευρώπη είναι long haul και ως εκ τούτου έχει μεγαλύτερη διάρκεια και υψηλότερο κόστος.

Συγκεκριμένα:

    • Παρ’ ότι οι Μη Ευρωπαίοι αντιπροσωπεύουν μόλις το 9% των ταξιδίων και των Διανυκτερεύσεων αντίστοιχα, η συνολική Δαπάνη τους ανέρχεται στο 26% της συνολικής, απόρροια της υψηλής μέσης Δαπάνης ανά ταξίδι/ημέρα (€ 3.323/

€ 346) σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους (€ 931/ € 97). Όπως αναλύεται κατωτέρω αυτό οφείλεται στην προτίμηση των τουριστών από τις ΗΠΑ για Κρουαζιέρα.

    • Η Μέση Διάρκεια Παραμονής των Μη Ευρωπαίων κυμαίνεται μεταξύ 8-15 νύχτες (50%) ενώ των Ευρωπαίων μεταξύ 4- 7 νύχτες (40%).
      • Οι Μη Ευρωπαίοι προτιμούν για τις διακοπές τους στην Ευρώπη τον Περιηγητικό τουρισμό (38%) και το City Break (25%) σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους που προτιμούν τις διακοπές Ήλιος & Θάλασσα (35%) και City Break (18%), κάτι βέβαια που αντικατοπτρίζεται και από την προτίμηση των προορισμών,
        • Ευρωπαίοι: Ισπανία 24%, Ιταλία 11%
        • Μη Ευρωπαίοι: Ιταλία 17% και Ην. Βασίλειο 17%.
      • Αξιοσημείωτη, είναι η χαμηλή σημασία που έχουν οι διακοπές Ήλιος & Θάλασσα για τους Μη Ευρωπαίους (2% έναντι

35%).

    • Οι Μη Ευρωπαίοι κατέλυσαν σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους Ευρωπαίους σε ξενοδοχεία (64% έναντι 57%) ενώ παρόμοια είναι και η εικόνα των 4* ξενοδοχείων που αποτελούν την σημαντικότερη κατηγορία (40% έναντι 31% αντίστοιχα). Αξιοσημείωτο είναι το ενδιαφέρον των Μη Ευρωπαίων για διαμονή σε πλοίο/σκάφος/κρουαζιέρα/yacht1 (19% έναντι 5%) σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους.
    • Οι Μη Ευρωπαίοι τουρίστες σχεδόν στο σύνολο τους (99% έναντι 86%) είχαν προχωρήσει σε προκράτηση του ταξιδίου τους ενώ αναφορικά με την πηγή ενημέρωσης και τα κανάλια κράτησης αξιοσημείωτη είναι η μεγάλη σημασία του ταξιδιωτικού πρακτορείου (45% έναντι 25% και 41% έναντι 21% αντίστοιχα) για τους Μη Ευρωπαίους.

Οικονομία και τουρισμός 

Ο τουρισμός αποτελεί μια δραστηριότητα εξόχως ανταγωνιστική στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον. Συνεπώς, η ανάπτυξη του τουρισμού προϋποθέτει την δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της διεθνούς πελατείας. Οι απαιτήσεις αυτές διαρκώς εξελίσσονται, ενώ ταυτόχρονα οι τεχνολογικές εξελίξεις διαμορφώνουν ένα ευμετάβλητο περιβάλλον στο οποίο οι τουριστικές επιχειρήσεις καλούνται διαρκώς να προσαρμόζονται και να αναπτύσσονται. Ο κλάδος του τουρισμού είναι ένας από τους λίγους τομείς που παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον και λόγω της σημασίας του μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό για την επάνοδο της χώρας στην ανάπτυξη.