Γράφει ο Φωκίων Αγγελόπουλος
- “Και τώρα τι κάνουμε ;”
Αυτή είναι ίσως η κύρια ερώτηση που ο καθένας μας είναι στο μυαλό μας τις τελευταίες εβδομάδες. Τι κάνουμε στην προσωπική και στην επαγγελματική μας ζωή.
Η κατάσταση σχεδόν όλος ο πλανήτη να είναι σε απομόνωση για την αντιμετώπιση της πανδημίας είναι πρωτοφανής. Όλοι εικάζουν και προσπαθούν να φανταστούν πως θα είναι η επόμενη ημέρα στην προσωπική ζωή τους, στην κοινωνία, στο επιχειρείν. Ποιες θα είναι οι κυβερνητικές πολιτικές στις χώρες, στις κοινότητες χωρών σε παγκόσμιο επίπεδο; Ο περιορισμός τις κίνησης ανθρώπων σε τοπικό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο (άραγε θα γίνει καθεστώς; ) θα αφορά εμπορεύματα και υπηρεσίες; Θα αντιστραφεί η “παγκοσμιοποίηση”; Θα κρατήσει πολύ χρόνο η πανδημία;
Δύσκολες ερωτήσεις και τα σενάρια πολλά, που επηρεάζονται από τους τρόπους αντιμετώπισης της κρίσης.
Θα περάσουν χρόνια για να καταλάβουμε τον πραγματικό αντίκτυπο της κρίσης του covid-19. Ειδικά στην οικονομικό τομέα, όλες οι επιχειρήσεις θα αντιμετωπίσουν, αν δεν τον αντιμετωπίζουν ήδη μια υπαρξιακή απειλή. Κι αυτό ανεξάρτητα από το μέγεθος τους. Μια μικρή επιχείρηση με μικρό ταμείο και μικρή πελατειακή βάση θα αντιμετωπίσει διαφορετικά προβλήματα από μια μεγάλη επιχείρηση με παγκόσμια παρουσία. Και οι δύο εταιρίες όμως είναι σε κίνδυνο σε λίγους μήνες να μην υπάρχουν.
Ποια είναι πιο ευάλωτη; Κανείς δεν ξέρει. Ολόκληρες βιομηχανίες (τουρισμός, αερομεταφορές, υδρογονάνθρακες) θα πληγούν βαριά. Οι αποφάσεις των κυβερνήσεων, αλλά και των υπερκρατικών οντοτήτων ( Ε.Ε, ΔΝΤ, WTO κλπ.) έχουν θεμελιώδη σημασία. Ίσως να δούμε πολλά. Η επιδότηση εταιρειών από το κράτος, της Lufthansa για παράδειγμα, είναι μια σοκαριστική αμαρτία της Καλβινικής Γερμανίας. Θα υπάρχουν και άλλες.
Άρα τι πρέπει κάνει ένας επιχειρηματίας ή ένα στέλεχος ενός οργανισμού σε αυτό το άγνωστο περιβάλλον για να επιβιώσει η επιχείρησή ή ο οργανισμός και φυσικά να αναπτυχθεί;
Πρώτα απ’ όλα:
- Πρέπει να βγείτε “ζωντανός” από την καταιγίδα. Χρησιμοποιήστε όλα τα εργαλεία που προσφέρουν οι κυβερνήσεις και οι χρηματοδοτικοί οργανισμοί. Κάνετε νέες συμφωνίες με τους προμηθευτές και τους συνεργάτες σας. Δείξτε ευελιξία.
- THINK όπως έλεγε το παλαιό σύνθημα της ΙΒΜ. Κάνετε ένα βήμα πίσω και σκεφτείτε. Ποια είναι η αξία της επιχείρησής σας; Γιατί υπάρχει; Ποιον εξυπηρετείτε; Γιατί κάποιος θα αγοράσει τις υπηρεσίες ή τα προϊόντα σας;
Αρχίστε να κάνετε το νέο σας επιχειρηματικό πλάνο. Όχι ένα. Πολλά γιατι η αβεβαιότητα είναι μεγάλη. Δεν γνωρίζουμε τις σταθερές του αύριο. Μιλήστε με τους συνεργάτες σας. Πλάνα σε κενό αέρος δεν επιβιώνουν στον πραγματικό κόσμο. - Πάρτε τον παλμό των πελατών σας. Χωρίς αυτούς δεν υπάρχει λόγος ύπαρξης της επιχείρησής σας.
- Μιλήστε τίμια με τους υπαλλήλους σας. Χωρίς αυτούς, ή τουλάχιστον τους σημαντικότερους από αυτούς η επόμενη μέρα θα είναι πάρα πολύ δύσκολη.
ΚΑΙ
- Επενδύσεις σήμερα δηλαδή; Είμαστε σοβαροί;
Απόλυτα. Αναδιοργάνωση ΚΑΙ επενδύσεις. Οι κρίσεις αγαπητοί δημιουργούν ευκαιρίες. Το παράδειγμα των δυο εταιριών που είχαν την διορατικότητα να επενδύσουν στην παραγωγή ιατρικών μασκών είναι ενδεικτικό.
ΟΚ. Αλλά γιατί επενδύσεις σε τεχνολογίες πληροφορικής;
Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά.
Τι συμβαίνει σήμερα.
Σήμερα οι περισσότερες εταιρείες έχουν ψηφιοποιήσει, σε κάποιο βαθμό, την λειτουργία τους. Χρησιμοποιούν υπολογιστές, δίκτυα και κάποιας μορφής λογισμικό για τα απαραίτητα. Η εμπειρία μου, όχι μόνο από την Ελλάδα, είναι ότι υπάρχουν κάποιες νησίδες πληροφορίας και επεξεργασίας της με περιορισμένο αντίκτυπο και αμφισβητούμενη αξία για την διοίκηση. Η πληροφορία είναι κάποιες φορές λανθασμένη, και άκαιρη. Η πληροφορική πολλές φορές δεν έχει την μέγιστη απόδοση.
Για να παραφράσω το σύνθημα της Microsoft
- “not Realizing your full investment potential”.
Με τον όρο “Ψηφιακός Μετασχηματισμός” – Digital Transformation δεν εννοούμε την απλή αναβάθμιση της επένδυσης σε τεχνολογίες πληροφορικής, την απόκτηση του πιο πρόσφατου εξοπλισμού και εργαλείων, την καλύτερη “ψηφιοποίηση” του οργανισμού σας.
Ο “Ψηφιακός Μετασχηματισμός” δεν αφορά την αγορά νέου εξοπλισμού και υπηρεσιών.
- Ο “Ψηφιακός Μετασχηματισμός” είναι η διαδικασία της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιών για την δημιουργία αξίας μέσω νέας ή και την αλλαγή της επιχειρηματικής κουλτούρας, των υπαρχουσών επιχειρηματικών διαδικασιών και της βέλτιστης εμπειρίας πελατών σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον της αγοράς.
Εδώ που είμαστε δηλαδή, λόγω και της κρίσης του covid-19. Σε ένα μεταβαλλόμενο, περιβάλλον με πολλούς αγνώστους παράγοντες.
O Ψηφιακός Μετασχηματισμός μιας επιχείρησης έπρεπε να έχει ήδη ξεκινήσει πριν την κρίση. Υπάρχουν εταιρείες που ήδη επωφελούνται από την υλοποίησή του. Ο covid-19 πρέπει να τον επιταχύνει.
Σε επόμενο άρθρο θα μπούμε πιο λίγο πιο βαθιά και θα δούμε πρακτικές βέλτιστης υλοποίησης.