Δημήτρης Μαλλάς
Πριν από 3-4 χρόνια, αμφιβάλλω αν υπήρχε παρά ένας σχετικά μικρός αριθμός Ελλήνων καταναλωτών που να είχαν ακούσει το όνομα της Xiaomi (σ.σ. προφέρεται Σι-ά-ο-μι). Για τους περισσότερους ήταν μία ακόμη κινέζικη εταιρεία κατασκευής ψηφιακών συσκευών από αυτές που γεμίζουν τις διεθνείς εκθέσεις με προϊόντα, τα οποία είτε είναι αντιγραφές των μεγάλων κατασκευαστών είτε είναι απολύτως ίδια μεταξύ τους. Σήμερα, η είδηση είναι ότι η Xiaomi ετοιμάζεται για την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ, επιδιώκοντας να αντλήσει 10 δισ. δολάρια.
Το πιο εντυπωσιακό στοιχείο, όμως, είναι πως αν τα καταφέρει η χρηματιστηριακή της αξία θα κυμανθεί κάπου μεταξύ 80 και 100 δισ. δολαρίων. Μία χαρά θα έλεγα για μία εταιρεία που ιδρύθηκε το 2010 και δεν έχει συμπληρώσει καν 8 χρόνια από τότε που παρουσίασε την πρώτη συσκευή της.
Η Xiaomi, η επωνυμία της οποίας προέρχεται από την κινεζική λέξη για το κεχρί, έχει καταφέρει να βρεθεί στην 4η θέση της παγκόσμιας κατάταξης των κατασκευαστών smartphones με το μερίδιο αγοράς κατά το α’ τρίμηνο του 2018 να έχει φθάσει στο 8,4% και τις πωλήσεις για το συγκεκριμένο τρίμηνο στα 28 εκατ. smartphones. Όμως, η Xiaomi δεν είναι μόνο smartphones, όπως συμβαίνει με άλλους Κινέζους κατασκευαστές. Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει δημιουργήσει ένα πολύ μεγάλο οικοσύστημα συσκευών που περιλαμβάνει από smartphones και wearables μέχρι συσκευής παρασκευής ρυζιού, ηλεκτρικά ποδήλατα και σκούτερ! Όλα, φυσικά, συνδεδεμένα μεταξύ τους. Αν η Apple ανησυχεί πραγματικά για κάποιον κατασκευαστή αυτός είναι η Xiaomi και ο λόγος δεν είναι άλλος από το οικοσύστημα της τελευταίας, η οποία, παρεπιμπτόντως, έχει πολλάκις χαρακτηριστεί ως η Apple της ανατολικής Ασίας. Χαρακτηρισμός που μάλλον θα αρέσει στον ιδρυτή της Xiaomi, Lei Jun, ο οποίος «κατηγορείται» ότι αντιγράφει τον Στιβ Τζομπς. Ο ίδιος το αρνείται, αλλά όταν τις παρουσιάσεις σου τις κάνεις με ζιβάγκο, αυτά παθαίνεις.
Ένα σημείο που αξίζει επισήμανσης είναι η «εκτόξευση» της αποτίμησης της Xiaomi. Τα 80 δισ. δολάρια είναι ένα εντυπωσιακά υψηλό ποσό για μία εταιρεία τόσο νέα που δεν λέγεται Facebook και δεν έχει δεχθεί τη δημοσιότητα που έχουν δεχθεί άλλα αμερικανικά startups. Και η πορεία της Xiaomi αποδεικνύει ότι αν υπάρχει σωστό πλάνο, όλα γίνονται. Γιατί η κινεζική εταιρεία βασίστηκε πολύ στην ανάπτυξη προϊόντων, προσιτών στο κοινό (σ.σ. τα περιθώρια κέρδους της είναι πολύ χαμηλά), όμορφων από σχεδιαστικής απόψεως και ακούγοντας τους καταναλωτές, καθώς κάθε εβδομάδα το λογισμικό αναβαθμίζεται με βάση το τι ζητούν οι χρήστες των προιόντων!
Είναι η Xiaomi η ανερχόμενη δύναμη στην παγκόσμια αγορά των ψηφιακών τεχνολογιών; Η απάντηση είναι σίγουρα θετική, αν σκεφτεί κανείς ότι στις ανεπτυγμένες αγορές τώρα έχει ξεκινήσει να κάνει τα πρώτα της -επίσημα- βήματα. Σημειωτέον πως η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες στην Ευρώπη που η Xiaomi απέκτησε διανομέα (Info Quest Technologies). Το πραγματικό ερώτημα είναι τι θα κάνει όταν φθάσει στην κορυφή. Γιατί είναι πιο δύσκολο να παραμείνεις στην κορυφή παρά να φθάσεις σε αυτήν. Ιδίως όταν οι δομές σου είναι τόσο «νέες» που δεν έχουν δοκιμαστεί σε διάφορες δύσκολες καταστάσεις, οι οποίες έχουν ρίξει στα βράχια της επιχειρηματικότητας ακόμη και τα καλύτερα «καράβια».