Το πρώτο Βρετανικό GP πίσω στο 1950 δεν είχε δικαιώματα οργάνωσης. Σήμερα η ιστορία είναι τελείως διαφορετική και τα ποσά εννιαψήφια.
του Τάκη Πουρναράκη
Το παλιό Βρετανικό αεροδρόμιο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου έχει εξελιχθεί σε μια υπερσύγχρονη εγκατάσταση στην οποία του χρόνου τέτοιο καιρό η F1 θα γιορτάσει 70 χρόνια σύγχρονης ιστορίας. Για όσους δεν το γνωρίζουν το πρώτο GP της σύγχρονης ιστορίας της F1, έγινε στο Σίλβερστον το 1950, νικητής ήταν ο Φαρίνα με Alfa Romeo. Μάλιστα φέτος ο Ράικονεν οδήγησε την εξέλιξη εκείνου του μονοθεσίου, την Alfa Romeo 159 πριν την εκκίνηση του αγώνα. Σημειώστε πως ο Έντσο Φεράρι ήταν μηχανικός της Alfa Romeo τη δεκαετία του 1930 εκεί έμαθε τη δουλειά προτού φτιάξει την Ferrari.
Ο Χάμιλτον είναι ιδιαίτερα αγαπητός στους συμπατριώτες του.
Το φετινό Βρετανικό GP ήταν το 70στό, μαζί μ’ αυτά σε Μόντσα, Σπα και Μονακό αποτελεί τους τέσσερις βασικούς ιστορικούς πυλώνες της F1. Η Liberty Media τονίζει πως επιθυμεί διακαώς να διατηρηθούν στο πρόγραμμα αυτά τα εμβληματικά GP. Η F1 μεταδίδεται σήμερα απευθείας σε 180 χώρες και την παρακολουθούν 500 εκ. άνθρωποι.
Παρόλα αυτά το Βρετανικό GP δε θα διοργανώνονταν του χρόνου αν η Liberty Media δεν αποφάσιζε να μοιραστεί τη χασούρα των οργανωτών. Φαντάζει απίστευτο αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινό. Η πίστα του Σίλβερστον σώθηκε χάρη στην ομίχλη. Για να καταλάβετε σε τι αναφέρομαι θα πρέπει να πάμε πίσω στο 2000, ένα τυπικό πρωινό του Απρίλη για την Βρετανική ύπαιθρο: Βροχή, ομίχλη. Το warm up του Βρετανικού GP έχει καθυστερήσει κοντά 100 λεπτά γιατί η ομίχλη δεν επέτρεπε την απογείωση του ιατρικού ελικοπτέρου. Αντίστοιχα το ελικόπτερο που μετέφερε τον ισχυρό άντρα της F1, Μπέρνι Έκλεστον δεν μπορούσε να προσεγγίσει. Ο ξεροκέφαλος Βρετανός αρνείται να επιστρέψει στο αεροδρόμιο αναχώρησης, προσγειώνει το ελικόπτερο στη βρετανική ύπαιθρο και προσπαθεί να φτάσει στην πίστα με αυτοκίνητο. Μπλοκάρει στην κίνηση πάνω από τέσσερις ώρες, χάνει την εκκίνηση του αγώνα και το Σίλβερστον πληρώνει την οργή του.
Γιγαντοοθόνες υψηλής ευκρίνειας εξασφαλίζουν στους θεατές όλη τη δράση.
Αυτή η σκηνή ήταν η απαρχή μιας τεράστιας επένδυσης. Άλλαξαν όλα με πρώτο το management της πίστας. Ανέλαβε το BRDC (British Racing Drivers Club) και έγινε μια τεράστια επένδυση εκατοντάδων εκατομμυρίων λιρών. Νέα χάραξη, νέα πίστα, νέο κτίριο στα πιτ με μια εμβληματική τριγωνική σκεπή. Για όσους δεν κατανοούν τη χρησιμότητά της, λειτουργεί ως σήμα κατατεθέν για να ξεχωρίζει η πίστα. Υπάρχουν όμως ακόμη σημεία που επιδέχονται βελτιώσεις όπως ο περιβάλλοντας χώρος (στάθμευση, πρόσβαση, υποδομές, εσωτερική συγκοινωνία, ηλεκτρονική πληροφόρηση). Οι οικοδεσπότες (BRDC) με βάση τη νέα συμφωνία δεσμεύτηκαν να επενδυθούν ως το 2024 100 εκ. λίρες σε υποδομές.
Η σκεπή σήμα κατατεθέν της πίστας.
Δυο χρόνια το 2017 νωρίτερα το ίδιο συμβούλιο με πρόεδρο τον Τζον Γκραντ είχε ενεργοποιήσει έναν όρο στο συμβόλαιο με τη F1 ακυρώνοντας το δεύτερο μέρος της συμφωνίας (2020 – 2026) που είχαν συνάψει πίσω το 2009 με τον Έκλεστον. Το BRDC είχε απόλυτο δίκιο καθώς έβλεπε κάθε χρόνο το GP να σκίζει οργανωτικά, τα εισιτήρια να γίνονται ανάρπαστα, οι κερκίδες να φιλοξενούν 340 χιλιάδες κόσμου το τριήμερο (σ.σ: ο πιο πετυχημένος οργανωτικά αγώνας του πρωταθλήματος) και το ταμείο να είναι μείον 5-7 εκ. λίρες. Αιτία η αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση με τη FOM που άφηνε περιθώρια εμπορικής εκμετάλλευσης στους οργανωτές μόνο από εισιτήρια και τα αναμνηστικά, ήταν εξ’ αρχής μετρημένη η χασούρα. Σα να μην έφτανε αυτό για το δεύτερο μέρος της συμφωνίας υπήρχε και μια κλιμακωτή αύξηση 5% που θα αύξανε τη χασούρα άλλα 26 εκ. λίρες. Το BRDC ως ιδιωτικός φορέας δεν δικαιούται να λάβει κρατική χρηματοδότηση. Οπότε ήταν μονόδρομος να σταματήσουν κάτι που τους έβαζε μέσα, ενεργοποίησαν λοιπόν τον όρο που τους απάλλασσε από την οργάνωση του αγώνα μετά το 2019. Ταυτόχρονα όμως έκαναν και κάτι άλλο, άλλαξαν εντελώς το επιχειρηματικό μοντέλο της πίστας ώστε η εύρυθμη λειτουργία να μη στηρίζεται στο GP της F1. Είναι αλήθεια πως ο καιρός τους βοήθησε (σ.σ: οι πίστες στην Αγγλία έχουν μάξιμουμ 6 μήνες λειτουργίας λόγω καιρού) και το ταμείο είναι θετικό χωρίς το GP.
Ο Ντάνιελ Γκρεγκ ή ΤζέιμςΜποντ αν προτιμάτε, συνομιλεί με τον πρόεδρο της FIA, Ζαν Τοντ, στο grid του φετινού αγώνα, υπό το βλέμμα του αγωνιστικού διευθυντή της Red Bull, Κρίστιαν Χόρνερ.
Η μπάλα τώρα ήταν στη Liberty Media. Προφανώς οι κάτοχοι των εμπορικών δικαιωμάτων της F1 θέλουν το Σίλβερστον στο πρόγραμμα. Όπως και οι ομάδες σημειώστε πως οι Mercedes, McLaren, Red Bull, Racing Point, Toro Rosso, Williams, Renault έχουν την έδρα τους στην Αγγλία σε μικρή απόσταση από το Σίλβερστον. Επιπλέον ενόψει του εορτασμού για τα 70 χρόνια τι εικόνα θα έδινε η F1, αν ήταν εκτός η πίστα που έγινε ο πρώτος αγώνας; Ένα GP που δεν έλειψε ποτέ από το καλεντάρι. Ένας αγώνας που είναι πάντα sold out με τους θεατές να ξεχειλίζουν στις κερκίδες.
Σίγουρα το οικονομικό περιβάλλον στη Βρετανία αυτή τη στιγμή δεν είναι το καλύτερο λόγω του επικείμενου Brexit (;). Οι οικονομικοί διευθυντές των ομάδων της F1, έχουν κάνει πολλές προσομοιώσεις για το πως θα επηρεάσει αυτό τη λειτουργία τους, όλες έχουν σημαντικά αρνητικό πρόσημο. Παραταύτα και σε μια επίδειξη δύναμης η Liberty Media προχώρησε σε νέο συμβόλαιο με το BRDC. Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας αυτό είναι ύψους 125 εκ. δολαρίων για την επόμενη πενταετία ήτοι έως και το 2024. Κοντολογίς οι οργανωτές πρέπει να δίνουν 25 εκ. δολάρια το χρόνο για το δικαίωμα διοργάνωσης. Ένα ποσό μεγαλύτερο απ’ αυτό που δίνουν οι Μονεγάσκοι αλλά σχεδόν το μισό απ’ αυτό που δίνουν οι Αζέροι. Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ εκτιμούν πως η Liberty Media απώλεσε σε σχέση με το παλιό συμβόλαιο κοντά στα 60 εκ. δολάρια, πολλά λεφτά όπως κι αν το δει κανείς.
Το μείζον θέμα είναι αυτό καθαυτό το επιχειρηματικό μοντέλο της F1. Η Liberty Media δεν έχει βγει στον πλανήτη για να μοιράσει λεφτά, αλλά να βγάλει. Η οργάνωση GP είναι εξ’ ορισμού μια ζημιογόνα δραστηριότητα και αποκτά νόημα μόνο αν τη δει κανείς υπό το πρίσμα της προβολής του τόπου και σε πλαίσιο κρατικής χρηματοδότησης. Αυτό δεν μπορεί να γίνει εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και γι’ αυτό βλέπουμε αγώνες όπως το Γερμανικό GP να έχουν επιχειρηματικό πρόβλημα. Η πίστα που φιλοξενεί το Γαλλικό GP έχει ένα υγιές επιχειρηματικό μοντέλο που ευνοείται και από το εύκρατο Μεσογειακό κλίμα. Το Βελγικό GP είχε στο παρελθόν αντίστοιχα προβλήματα, όπως και το Ισπανικό που σώζεται και λόγω δοκιμών εξέλιξης. Πρόβλημα υπάρχει και στο Μεξικό όπου επίσης οι οργανωτές δεν αντέχουν τη χασούρα. Οι Ιταλοί βρήκαν ένα τρόπο να χρηματοδοτείται το GP στη Μόντσα από επιχειρηματίες που έχουν δούνε και λαβείν με την Περιφέρεια της Λομβαρδίας. Μια έμμεση κρατική χρηματοδότηση, μ’ ένα μοντέλο που κοροϊδεύει τους κανόνες της Ε.Ε.
Η F1 είναι ένα ακριβό παιχνίδι για χώρες όπως ΗΑΕ, Αζερμπαϊτζάν, Μπαχρέιν, Σιγκαπούρη που εκμεταλλεύονται την προβολή που δίνει για να επανατοποθετηθούν στον παγκόσμιο χάρτη. Η προβολή μέσω του GP αποτιμάται σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια αλλά αυτό δεν είναι κάτι χειροπιαστό. Είναι μακροπρόθεσμο και αφορά στον τόπο.