Στο γραφείο όπου μας υποδέχθηκε, ξεχωρίζει ένα μεγάλο κάδρο με τη φωτογραφία του πρώτου καταστήματος της οικογένειας Φουρλή, που ξεκίνησε τη λειτουργία του σ’ ένα υπόγειο της οδού Σανταρόζα, πουλώντας ηλεκτρικές συσκευές από τη Γερμανία, πριν από 75 χρόνια.

Σήμερα, στα καινούργια γραφεία του Ομίλου Fourlis, στην Κηφισιά, διοικεί έναν εμπορικό όμιλο που στο χρηματιστήριο αξίζει 230 εκατ. ευρώ ενώ οι πωλήσεις του είναι υπερδιπλάσιες και, ταυτόχρονα, επενδύει στις υποδομές του εμπορίου με την Trade Estates και την Trade Logistics.

Ο Βασίλης Φουρλής είναι επιχειρηματίας δεύτερης γενιάς, με καλές σπουδές στο Berkley της Καλιφόρνιας και μεταπτυχιακά στη Βοστόνη, που του έδωσαν τη δυνατότητα να βλέπει τον κόσμο με την ευρύτητα και την πολυπλοκότητα της εποχής μας.

Δεν επέλεξε την άνεση που φέρνει η οικονομική ευμάρεια της οικογένειας, εργάζεται από μικρό παιδί, αλλά –το σημαντικότερο– συμμετέχει στα κοινά του επιχειρείν με την πρόθεση να αλλάξει τους όρους με τους οποίους η Ελλάδα προσπαθεί να επιταχύνει τους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας μας. Γι’ αυτό συμμετείχε στο ΔΣ του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), του Ελληνικού Συμβουλίου Εταιρικής Διακυβέρνησης (ΕΣΕΔ) της ΤΙΤΑΝ, του ΟΤΕ, της ΗΜΙΘΕΑ (Ερρίκος Ντυνάν Hospital Center), της Τράπεζας Πειραιώς, της Vivartia AE, καθώς και της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Το προσόν του συνομιλητή μας είναι ότι χρησιμοποιεί απλές φράσεις για να εξηγήσει περίπλοκες σκέψεις και διαδικασίες, δεν κρύβει τα λόγια του μπροστά στις δυσκολίες της νέας εποχής για το λιανεμπόριο, αλλά ανυπόκριτα εκφράζει την αισιοδοξία του για την αντιμετώπιση των προκλήσεων.

Στον Χρήστο Ν. Κώνστα

Ποια είναι σήμερα η στρατηγική του Ομίλου Fourlis; Ποιες είναι οι κατευθύνσεις που δίνετε στους συνεργάτες σας;

Το λιανεμπόριο αλλάζει. Οι εποχές αλλάζουν, όπως και οι καταναλωτικές συμπεριφορές. Εμείς προσπαθούμε καθημερινά να φέρνουμε και να εφαρμόζουμε στην Ελλάδα τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές, τα φωτεινά παραδείγματα του εξωτερικού που μπορούν να έχουν εφαρμογή στη χώρα μας.

Από τότε που πουλήσαμε τη συμμετοχή μας στον Κωτσόβολο, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε στην Ελλάδα είναι να φέρνουμε διεθνή πετυχημένα concept και να τα προσφέρουμε στον Έλληνα καταναλωτή. Το βλέπετε μόλις μπείτε σ’ ένα κατάστημα ΙΚΕΑ, στον κλάδο οικιακού εξοπλισμού και επίπλων. Το νιώθετε όταν μπείτε σ’ ένα κατάστημα Intersport ή στο Foot Locker, όπου οι πωλητές μας, με φορητές συσκευές στα χέρια, προσπαθούν να καταγράψουν τις ανάγκες σας και να προσφέρουν την καλύτερη λύση στο αθλητικό είδος που ζητάτε. Το ίδιο συμβαίνει και στα είδη υγείας & ευεξίας μέσω της μεθοδολογίας Holland & Barrett.

Ταυτόχρονα, έχουμε αναπτύξει και δύο υποστηρικτικούς τομείς, την Trade Estates και την Trade Logistics, που εξυπηρετούν τις ανάγκες του εμπορίου όχι μόνο για τον δικό μας όμιλο, αλλά και για τρίτους.

Λέτε ότι το λιανεμπόριο αλλάζει. Προς ποια κατεύθυνση και ποια είναι η δική σας προσαρμογή;

Δεν χρειάζεται μεγάλη φιλοσοφία, η τεχνολογία αναπτύσσεται ραγδαία. Η Τεχνητή Νοημοσύνη προσφέρει λύσεις όχι μόνο στην καλύτερη προσωποποιημένη εξυπηρέτηση του πελάτη (data analytics), αλλά και στη διαχείριση των προϊόντων μας στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ταυτόχρονα, εδώ στην Ελλάδα, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη, βλέπουμε τη δυναμική είσοδο ποιοτικών προϊόντων από την Ανατολική Ευρώπη. Νέες μάρκες προϊόντων κερδίζουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών από περιοχές που δεν φανταζόμασταν πριν από μερικά χρόνια. Βλέπετε τη θυελλώδη είσοδο των προϊόντων από την Κίνα.

Είναι μια εντελώς διαφορετική κατάσταση. Πρέπει κι εμείς να αντιδράσουμε. Να επεκταθούμε σε νέες αγορές. Ξεκινήσαμε από την Κύπρο, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία έχοντας ως στόχο την ανάπτυξη στους τομείς του εμπορίου, αλλά και των υπηρεσιών. Διαθέτουμε τις τεχνολογικές λύσεις που θα βελτιώσουν τη λειτουργία µας και την εµπειρία του πελάτη μας. Βρισκόμαστε στη μέση μιας μεγάλης διαδρομής στο ταξίδι του digital transformation, το οποίο περιλαµβάνει και την ενσωµάτωση Gen AI σε διάφορες εφαρµογές µας. Η τεχνολογία βοηθά και στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και των logistics, ειδικά απέναντι στην αυξανόµενη πολυπλοκότητα των παγκόσµιων αλυσίδων εφοδιασµού, όπου πρέπει να διασφαλίσουµε ότι τα συστήµατα εφοδιαστικής και διαχείρισης αποθεµάτων είναι αποτελεσµατικά και αξιόπιστα.

Μήπως όμως αυτή η νέα εποχή του λιανεμπορίου, με την «επίθεση» φθηνών προϊόντων από την Ασία και την αλλαγή στην καταναλωτική συμπεριφορά, προκαλέσει μεγάλη καταστροφή στο υφιστάμενο μοντέλο των λιανικών πωλήσεων;

Δεν συμφωνώ. Δουλειά μας είναι η εξυπηρέτηση του καταναλωτή. Είμαστε υποχρεωμένοι να προσαρμοστούμε στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του. Ο σύγχρονος καταναλωτής έχει τα μέσα, έχει την πληροφόρηση και τη δυνατότητα σύγκρισης για να ξεχωρίσει την ποιότητα σε σχέση με την τιμή. Εμείς εφαρμόζουμε μια προσεκτικά μελετημένη πολυκαναλική προσέγγιση των αγορών μας. Στήνουμε το επιχειρηματικό μας μοντέλο γύρω από την υψηλή ποιότητα από την αρχή μέχρι το τέλος μιας αγοραστικής εμπειρίας, είτε αυτή συμβαίνει σε φυσικό κατάστημα είτε στα online κανάλια μας.

Δεν σας αποκαλύπτω κάποιο μεγάλο μυστικό. Η ουσία του εμπορίου βρίσκεται στην πελατοκεντρική προσέγγιση των αγορών. Προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε ανάγκες μέσα από μια εξαιρετική αγοραστική εμπειρία και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας. Όσοι κινούμαστε μέσα σ’ αυτά τα πλαίσια δεν έχουμε τίποτα να φοβηθούμε από τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά. Άλλοι είναι οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουμε ως ένας μεγάλος διεθνοποιημένος όμιλος…

Ας γίνουμε λίγο περισσότερο συγκεκριμένοι. Ποιες θα είναι οι αμέσως επόμενες κινήσεις σας μέσα στη χρονιά για να αντιμετωπίσετε αυτές τις προκλήσεις;

Στρατηγική μας προτεραιότητα είναι να ενισχύσουμε την ηγετική µας θέση στον τοµέα του sport performance, να ολοκληρώσουμε τη δυναµική μας είσοδο στον τοµέα athleisure και να επεκτείνουμε τη γεωγραφική µας παρουσία µέσω µιας πολυκαναλικής προσέγγισης. Αυτό, στην πράξη, σημαίνει επέκταση των φυσικών καταστηµάτων, αλλά ταυτόχρονα διεύρυνση του δικτύου εξυπηρέτησης µέσω της omnichannel παρουσίας στα brands του Ομίλου. Έχουμε δημιουργήσει ένα πολύ καλά δοµηµένο δίκτυο, ώστε να µπορούµε να αξιοποιούµε τις ευκαιρίες για περαιτέρω επέκταση των καταστηµάτων, του ηλεκτρονικού εµπορίου και της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών, όταν και όπου υπάρχει η δυνατότητα.

Να σας δώσω ένα παράδειγμα: Τα ΙΚΕΑ θα αποκτήσουν δύο ακόμη μεγάλα καταστήματα. Ένα στο Ηράκλειο, μέσα στο καλοκαίρι του 2025, και ένα στο Ελληνικό, που όλα δείχνουν ότι θα ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στο 2027. Το ευέλικτο µοντέλο επέκτασης της IKEA περιλαµβάνει επίσης καταστήµατα νέας γενιάς, περίπου 2.000 τετραγωνικών µέτρων, τοποθετηµένα κοντά στα κέντρα των πόλεων, για να προσφέρουν ευκολία προσέγγισης και καλύτερη εξυπηρέτηση.

Κι εδώ μπαίνει η δύναμη του Ομίλου. Παρατηρήσατε πως, μέσα σε χρόνο-ρεκόρ, η Trade Estates οργάνωσε, ετοίμασε και λειτούργησε το ΙΚΕΑ, άνοιξε ένα νέο κατάστημα στην Πάτρα, με συνολική επιφάνεια 7.200 τετραγωνικών μέτρων. Είναι, πλέον, ένα από τα 6 μεγαλύτερα καταστήματα της ΙΚΕΑ στην Ελλάδα, προσφέροντας στους κατοίκους της πόλης και της Πελοποννήσου πλήρη πρόσβαση στην εμπειρία ΙΚΕΑ. Το κατάστημα ΙΚΕΑ στο Εμπορικό Πάρκο Αεροδρομίου (AIA) επεκτάθηκε, καθώς αναβαθμίστηκε μέσω της συστέγασής του με άλλα καταστήματα: το Πλαίσιο, την Intersport και την Holland & Barrett.
Στην αγορά αθλητικών ειδών ακολουθήσαμε διαφορετική προσέγγιση. Επεκταθήκαμε στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, μέσω της συνεργασίας με την Foot Locker, ενώ η Intersport συνεχίζει την επέκταση του δικτύου της, εστιάζοντας κυρίως στο εξωτερικό.

Μια που αναφέρατε την Trade Estates, ας μιλήσουμε λίγο γι’ αυτήν…

Όπως σας είπα νωρίτερα, τόσο η Trade Estates όσο και η Trade Logistics δημιουργήθηκαν και λειτουργούν ως μοχλοί υποστήριξης των εμπορικών μας δραστηριοτήτων. Μεγάλωσαν και αυτονομούνται, έχουν, πλέον, τη δυνατότητα να προσφέρουν τις αξιόπιστες και καλά τιμολογημένες υπηρεσίες τους όχι μόνο στον Όμιλο Fourlis, αλλά και σε τρίτους.

Η Trade Estates είναι, πλέον, μια ολοκληρωμένη και εξειδικευμένη ΑΕΕΑΠ, που προσφέρει υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στο λιανεμπόριο. Σε λίγο, θα μας παραδώσει προς χρήση το νέο κέντρο αποθήκευσης και διανομής (logistics) στον Ασπρόπυργο, επένδυση συνολικού ύψους 70 εκατ. ευρώ. Οι εργασίες κατασκευής του νέου κέντρου αποθήκευσης και διαχείρισης προϊόντων, συνολικής επιφάνειας 51,1 χιλ. τ.μ., προχωρούν με γρήγορο ρυθμό και μέχρι το τέλος του έτους θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί τα προς διανομή και σε άλλες χώρες προϊόντα της ΙΚΕΑ. Αρχικά, θα εξυπηρετεί τον εφοδιασμό των καταστημάτων ΙΚΕΑ σε Βουλγαρία, Ελλάδα, Ιορδανία, Ισραήλ και Κύπρο, με στόχο μελλοντικά να προστεθούν επιπλέον χώρες.

Η Trade συμμετέχει με 44,69% στην Εvitenco (ιδιοκτήτρια των οικοπέδων που θα ανεγερθεί το κέντρο αποθήκευσης στη βιομηχανική ζώνη του Ασπροπύργου στη θέση Πάτημα-Λάκο Κάτσαρη). Το υπόλοιπο ποσοστό ανήκει στην εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων Ten Brinke, η οποία θα αποχωρήσει από το project με την ολοκλήρωσή του.

Η κατασκευή του νέου logistics με μισθωτή την ΙnterIkea Group γίνεται από την Trade Estate και την Trade Logistics, η οποία θα επενδύσει στον εξοπλισμό των αποθηκών και θα αναλάβει τη λειτουργική διαχείρισή τους, σε συνεργασία με την Ten Brinke. Η επένδυση αυτή θα αυξήσει τη Μικτή Εύλογη Αξία του χαρτοφυλακίου της κατά 45 εκατ. ευρώ και θα προσθέσει στα ετήσια έσοδά της από το 2026 περί τα 3 εκατ. ευρώ. Η Trade Estates στέκεται μόνη της στα πόδια της.

Γι’ αυτό, λοιπόν, μειώσατε τη συμμετοχή σας στην Trade Estates;

Προχωρήσαμε στην αποενοποίηση της Trade Estates από τις ενοποιηµένες οικονοµικές καταστάσεις, µια κίνηση που µας επιτρέπει να αποµοχλεύσουµε τον ισολογισµό και να αυξήσουµε τις θετικές ταµειακές ροές, τόσο άµεσα, µέσω των εσόδων πώλησης του ποσοστού µας, όσο και διαχρονικά, λόγω της υψηλής µερισµατικής απόδοσης της Trade Estates. Επί του παρόντος, η εταιρεία διαθέτει 14 περιουσιακά στοιχεία που παράγουν εισόδηµα, ένα περιουσιακό στοιχείο υπό ανάπτυξη και τρία projects σε στάδιο ωρίµανσης. Η Trade Estates ΑΕΕΑΠ συνεχίζει να παράγει σημαντική αξία, χάρη στο υψηλής απόδοσης και υψηλής ποιότητας χαρτοφυλάκιο ακινήτων της. Κι έχει ακόμη πολύ μέλλον μπροστά της…

Θα ήθελα, κλείνοντας αυτήν τη συζήτηση, να μου περιγράψετε λίγο το μέλλον. Ποιος θα είναι ο καταναλωτής του μέλλοντος και πώς θα τον αντιμετωπίζει ο λιανέμπορος του μέλλοντος;

Ο καταναλωτής του μέλλοντος θα είναι περισσότερο απαιτητικός και ταυτόχρονα σκληρός διαπραγματευτής. Θα είναι καλύτερα ενημερωμένος, με απεριόριστες δυνατότητες σύγκρισης τιμών, ποιότητας και εξυπηρέτησης.

Το έχω ξαναπεί, μπήκαμε στην εποχή του «δημοκρατικού καταναλωτισμού». Ο καταναλωτής του μέλλοντος θα έχει περισσότερα εργαλεία στη διάθεσή του για να ξεχωρίζει το ποιοτικό προϊόν και να αξιολογεί ευκολότερα το πόσο τον συμφέρει η αγορά του.

Εμείς, από την πλευρά μας, πρέπει να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα διαρκείς σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές, όπως είναι η βελτιστοποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας με καινοτόμα κέντρα logistics, την αναβάθμιση του e-commerce μαζί με την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού. Με εξατομικευμένες υπηρεσίες, μέσω digital tools, για ανάλυση δεδομένων καταναλωτικής συμπεριφοράς, μπορούμε να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις του.

Το σημαντικότερο όμως για εμάς είναι οι αξίες. Η εξέλιξή μας, η εικόνα, τα σύμβολα και οι υπηρεσίες μας πατάνε σε ισχυρά αξιακά θεμέλια, τη γνώση και την εμπειρία του σήμερα και το καθαρό βλέμμα προς την επόμενη ημέρα του σύγχρονου λιανεμπορίου.

Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ