του Ι. Λαζάρου
Τα φετινά Ποσειδώνια κατέγραψαν νέα ρεκόρ στο καθαρά εκθεσιακό σκέλος, στο οποίο οι διοργανωτές είδαν αύξηση περίπου 4% του αριθμού των εκθετών σε σύγκριση με την προηγούμενη διοργάνωση και άνοδο πάνω από 10% στον αριθμό των επισκεπτών, που θα ξεπεράσουν τις 30.000.
Αλλά και οι επιχειρηματικές συμφωνίες ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο στα φετινά Ποσειδώνια, με σημαντικούς «παίκτες» της ναυτιλιακής βιομηχανίας να συναντώνται για να ολοκληρώσουν σημαντικές συμφωνίες, όπως αυτήν της Atlas Maritime για την παραγγελία δύο ακόμη δεξαμενόπλοιων τύπου Suezmax στο ναυπηγείο DH της Νότιας Κορέας, σε μια κίνηση που φέρνει το τρέχον βιβλίο παραγγελιών του Λέοντα Πατίτσα πάνω από τα 2 δισ. δολάρια.
Ο Όμιλος ONEX υπέγραψε συμφωνία με την κορυφαία διεθνή εταιρεία σχεδιασμού ρυμουλκών Robert Allan για μια γραμμή παραγωγής 30 ρυμουλκών, αξίας 280 εκατ. ευρώ, από τα οποία τουλάχιστον 20 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2026, σε μια στρατηγική συνεργασία που έχει στόχο να αλλάξει το τοπίο στην ελληνική αγορά, καθώς τα αποκλειστικά δικαιώματα για την κατασκευή συγκεκριμένης σειράς ρυμουλκών στη χώρα παραχωρούνται στον Όμιλο ONEX.
Δύο νοτιοκορεατικές εταιρείες, η KR και η HD Hyundai, υπέγραψαν MoU για να συνεργαστούν στο πιλοτικό έργο ανάπτυξης μιας λύσης «έξυπνων» πλοίων επόμενης γενιάς που βασίζεται στο cloud (ISS 2.0), η οποία αναπτύχθηκε από την HD Hyundai. Στόχος του έργου είναι ο εξοπλισμός και η επίδειξη εφαρμογής των λύσεων «έξυπνων» πλοίων επόμενης γενιάς. Η KR σχεδιάζει να πραγματοποιήσει τεχνικές επιθεωρήσεις με βάση τους κανόνες των νηογνωμόνων καθώς και τους τοπικούς και διεθνείς κανονισμούς, που θα επαληθεύουν την καταλληλότητα των λύσεων «έξυπνων» πλοίων επόμενης γενιάς.
Επίσης, ο Ευάγγελος Μαρινάκης, ιδρυτής της Capital Maritime & Trading Corp, ανακοίνωσε την παραγγελία έξι δεξαμενόπλοιων τύπου VLCC (Very Large Crude Carriers), με δυνατότητα χρήσης LNG ως καυσίμου, από το κινεζικό ναυπηγείο CSSC. Αυτή η κίνηση υπογραμμίζει τη σημαντική επένδυση της Capital Maritime στην τεχνολογία διπλού καυσίμου, που την αναδεικνύει σε ηγέτη στις φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις για τη ναυτιλία.
Τα Ποσειδώνια 2024 επέλεξαν και ο νηογνώμονας Lloyd’s Register με το Ναυπηγείο Guangzhou International (GSI) για να υπογράψουν ένα κοινό σχέδιο ανάπτυξης για τον σχεδιασμό του μεγαλύτερου πλοίου μεταφοράς αμμωνίας στον κόσμο (VLAC). Με χωρητικότητα 100.000 κυβικών μέτρων, το σκάφος θα διαθέτει μια ανεξάρτητη δεξαμενή ΙΜΟ τύπου Β για την ασφαλή αποθήκευση αμμωνίας, που αναμένεται να βελτιστοποιήσει τη λειτουργική του απόδοση.
Επιπλέον, η Franman, προμηθευτής της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ανακοίνωσε τη συμφωνία της με το International Maritime Industries (IMI) της Σαουδικής Αραβίας να γίνει αποκλειστικός αντιπρόσωπος για την Ελλάδα και την Κύπρο του μεγαλύτερου ναυπηγείου Μ. Ανατολής και Β. Αφρικής. Η συμφωνία αφορά την προώθηση και προσέλκυση δυνητικών πελατών από τις δύο αγορές για τις υπηρεσίες Συντήρησης, Επισκευής και Αναβάθμισης (MRO) του ΙΜΙ.
Ο επίσης σαουδαραβικός Όμιλος SIRC και η Hellenic Environmental Centre ΑΕ (HEC) υπέγραψαν συμφωνία για την ενίσχυση της δέσμευσης του SIRC για βιωσιμότητα στη ναυτιλιακή διαχείριση, ενώ ο νηογνώμονας DNV και η Artemis Technologies Ltd υπέγραψαν νέο MοU για την ανάπτυξη, την πιστοποίηση και τη λειτουργία ηλεκτρικών υδροπτέρυγων.
Αλλά και η ABS υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με την HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering Co., Ltd. (HD KSOE), την HD Hyundai Heavy Industries, Co., Ltd. (HHI) και το Νηολόγιο της Λιβερίας (LISCR), για να συνεργαστούν πάνω στην εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) για την εξάλειψη των τυφλών σημείων ασφάλειας των πλοίων.
Η Man Energy Solutions υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την Eastern Pacific Shipping (EPS) για την ανάπτυξη προγράμματος κατάρτισης πληρωμάτων στον χειρισμό της αμμωνίας ως καυσίμου στα πλοία.
Τέλος, οι Capital Gas, Erma First και Babcock υπέγραψαν δήλωση προθέσεων (Letter of Intent) για την εγκατάσταση ενός καινοτόμου συστήματος δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS), Fit Carbon, σε τέσσερα νέα πλοία μεταφοράς διοξειδίου του άνθρακα (LCO2).
Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ (Τεύχος ΜΑΙΟΣ-ΙΟΥΝΙΟΣ 2024)